2016 MotoGP: Gran Premio TIM di San Marino e della Riviera di Rimini

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vacker text, den liknelsen har inte så lite lite poesi i sig... :)

...Så, ingen jultomte, men däremot drastiska beslut och metodiskt arbete...
Mmm. Men i min värld räcker inte riktigt den förklaringen om än vi vet att Michelin har ett "smalare" fönster än Bridgestone. Det är helt riktigt att Pedrosa successivt förbättrat sig under säsongen och faktiskt inte varit allt för långt efter täten i lite varmare förhållanden denna säsong, så rent statistiskt handlar det om att Dani tog ett kliv på kanske 10-15 sekunder när det gäller racetid i San Marino. Det är mer sättet han körde på som förvånar, en klippstabil insats med ett chassi som föreföll skräddarsytt för Dani (finns det någon som plockar upp hojen så snyggt som honom i utgångarna?) och medgav klockrena omkörningar av konkurrenterna utan minsta prut eller pardon. Skillnaden gentemot #93MM var frapperande tydlig.

Därför gissar jag att det är något mer än bara chassiinställningar (för Michelindäcken) som Dani och hans team hittat. Elektronik? Justerad geometri och/eller styvhet? Dani beslöt väl att börja använda 2016 års chassi en bit in på säsongen, är det frukterna av det valet vi börjar skönja? Det är ju liksom helheten som gör det...

Men vi får se, nu blir ju nästa race Aragon - en av Hondas favoritbanor. Så det lär visa sig om trenden håller i sig även där, i ärlighetens namn hoppas jag det. Cirkusen blir mer komplett med även Dani på plats i toppstriderna :)
 
Last edited:

CoBz

Trajumf!
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Söderut
Hoj
Daytona 675, Honda CRF150R Minimotard
Roffe, jag tror att såväl du som jag är ett Pedrosa-fan, vilket såklart medför att man har ett extra öga på honom genom helgens alla övningar. Det jag noterade var att Dani markant var snabbare på de senare träningspassen under dagen (med undantag för FP1 där han också var bra med), då också tempen i marken ökat markant. Varför han inte fick till det på kvalet har jag dock inget vettigt svar på.

Jag tror att det handlar om något så enkelt som att värmen tillåter honom att få det fäste i backen som han annars saknar. Givetvis kan det i kombination med bättre fjädrings-, chassi- och geometriska inställningar vara helheten som gör den stora skillnaden, men för mig såg det ut som att temperaturen var den största enskilda faktorn till framgång.

Hur som haver så är jag såklart megaglad att han vann! Det har varit en tung säsong även för mig hemma i soffan. Även om jag i princip gett upp hoppet på att grabben någonsin kommer att vinna VM, så förväntar man ju sig fortfarande goda resultat från honom mellan varven!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vacker text, den liknelsen har inte så lite lite poesi i sig... :)

Mmm. Men i min värld räcker inte riktigt den förklaringen om än vi vet att Michelin har ett "smalare" fönster än Bridgestone. Det är helt riktigt att Pedrosa successivt förbättrat sig under säsongen och faktiskt inte varit allt för långt efter täten i lite varmare förhållanden denna säsong, så rent statistiskt handlar det om att Dani tog ett kliv på kanske 10-15 sekunder när det gäller racetid i San Marino. Det är mer sättet han körde på som förvånar, en klippstabil insats med ett chassi som föreföll skräddarsytt för Dani (finns det någon som plockar upp hojen så snyggt som honom i utgångarna?) och medgav klockrena omkörningar av konkurrenterna utan minsta prut eller pardon. Skillnaden gentemot #93MM var frapperande tydlig.

Därför gissar jag att det är något mer än bara chassiinställningar (för Michelindäcken) som Dani och hans team hittat. Elektronik? Justerad geometri och/eller styvhet? Dani beslöt väl att börja använda 2016 års chassi en bit in på säsongen, är det frukterna av det valet vi börjar skönja? Det är ju liksom helheten som gör det...

Men vi får se, nu blir ju nästa race Aragon - en av Hondas favoritbanor. Så det lär visa sig om trenden håller i sig även där, i ärlighetens namn hoppas jag det. Cirkusen blir mer komplett med även Dani på plats i toppstriderna :)

Jo, Pedrosa framsteg, Crutchlow framsteg (fan, allt som gör att han håller sig på hjulen är ju kraftiga framsteg... :D ), hur har det gått för Rabat? Är han sämre /bättre/lika? Miller är ju skadad och har väl varit det i princip hela säsongen så han är väl svårt att dra några slutsatser från.

MM däremot, ett svagt sluttande plan, kan förvisso ha med titeln att göra att han saefar lite men tycker inte det räcker, känns som de börjat trampa en ny stig på Honda och den inte gynnar Marquez lika mycket längre.

För mig känns det troligt iaf., samma som att Yamaha bygger Rossi-hoj nu och Lorre får göra vad han kan med det, tycker det blir tydligare ju längre säsongen går, Pol verkar inte ha något emot det heller för visst börjar det funka för honom med? Eller är det jag som läser in något för att mina teorier ska hålla kanske? Kan va så med.... :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Roffe, jag tror att såväl du som jag är ett Pedrosa-fan, vilket såklart medför att man har ett extra öga på honom genom helgens alla övningar. Det jag noterade var att Dani markant var snabbare på de senare träningspassen under dagen (med undantag för FP1 där han också var bra med), då också tempen i marken ökat markant. Varför han inte fick till det på kvalet har jag dock inget vettigt svar på.

Jag tror att det handlar om något så enkelt som att värmen tillåter honom att få det fäste i backen som han annars saknar. Givetvis kan det i kombination med bättre fjädrings-, chassi- och geometriska inställningar vara helheten som gör den stora skillnaden, men för mig såg det ut som att temperaturen var den största enskilda faktorn till framgång.

Hur som haver så är jag såklart megaglad att han vann! Det har varit en tung säsong även för mig hemma i soffan. Även om jag i princip gett upp hoppet på att grabben någonsin kommer att vinna VM, så förväntar man ju sig fortfarande goda resultat från honom mellan varven!

Han har ju haft det lite svårt under säsongen, så han kanske inte riktigt har hittat förtroendet för att panga på som en vettvilling på kvalet när han får ett hyfsat fritt varv? Det verkar vara mycket lättare att kvala dåligt med det nya formatet.

Men, förbaskat kul att se att han är med nu igen, för det brukar kunna vara riktigt snygga fajter när han är med i toppen. Håller tummarna för honom.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du har många rätt i Ditt tidigare inlägg när det gäller reglementet, men vad är snackisarna inför nästa säsong?

.....

Jag tror inte längre på jultomten, inte heller köper jag att Dani som gubben i lådan plötsligt hittar rätt inställning och lämnar sin ökenvandring i seriens mittfält

.....

Hur tänker Du med "...tar udden av de skickligaste..."?

Den hetaste tekniska snackisen är utan tvekan det kommande aerodynamikreglementet. Att förbjuda vingar med en föreslagen regel om att man inte får ha "aerodynamic devices" eller vingar som sticker utanför kåpans längd eller bredd är ungefär så klåparaktigt och taffligt det bara går. Ingen som har någon som helst aning om nutida fordonsaerodynamik skulle formulera sig som man formulerat de föreslagna reglerna. Jag väntar därför med spänning på vem som blir först med fem centimeter bredare kåpa eller fem centimeter smalare kylare bara för att ha vingar på insidan av kåpan, med precis samma eller större effekt än dagens vingar...

Ducatis "disc"-bakhjul är naturligtvis inte ett seriöst försök att förbättra motorcykelns prestanda. Det är en test / provokation / utmaning angående vad som egentligen menas med "aerodynamic device", då diskformade hjul ju är kända som sådana i trampcykelvärlden.

Den största jultomten är Michelin. Visst har man jobbat på inställningar och setup och visst har man jobbat med chassiestyvheter och mappning (inte på det sätt som beskrivs på motomatters, detta är egna tolkningar från pressreleaser då Honda aldrig skulle ge denna information till en bloggare). Men detta är underordnat däcken. Så den största delen i DP's framgång är utan tvekan att Misano bjöd på däck som fungerar helt underbart för hans körstil. Glöm inte heller att han sällan visar vare sig race pace eller race face före racet.

Med "tar udden av de skickligaste" menar jag att de tillverkare som hade det bästa motorstyrsystemet är de som lider mest. Titta till exempel på Honda. Den har inte hundra hästkrafter mer än förra året. Den har knappast en enda pålle mer än förra året. Ändå whiiilar den hejdlöst så fort man plockar bort vingarna. Honda hade en wheelie-kontroll-strategi som de inte längre kan använda då enhetssystemet helt enkelt är för dåligt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Enligt teorin - marginellt bättre för toppfarten men mycket sämre om man vill ändra riktning. Alltså helt OK på en landsvägs-trampcykel som spenderar 90% av tiden rakt fram, men knappast på en roadracing-motorcykel som ju ändrar sin riktning och sin lutningsvinkel 90% av tiden.

Har sett ett antal tester av diverse superlätta disc-hjul. Alla med den gemensamma nämnaren att de styrde sämre.
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Det är ju mycket prat om att Dani's problem är hans brist på vikt. En "enkel" lösning för lekman borde ju vara att vikta upp hojen. Men det kanske man inte får?

\Masonit
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju mycket prat om att Dani's problem är hans brist på vikt. En "enkel" lösning för lekman borde ju vara att vikta upp hojen. Men det kanske man inte får?

\Masonit

Det gör ju att han får mer problem att kränga runt hojen eftersom att hans kropp då kommer väga mindre i förhållande till hojens vikt och alltså inte har lika mycket energi att kränga runt hojen med.
Däremot, att bära en viktad väst/axlar skulle väl kunna hjälpa. Fast då kommer han behöva klättra runt med 10 kg "ryggsäck" vilket lär vara jobbigt ett helt race. Hans korta armar blir inte längre av det heller.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top