Trial-bygge.

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Kanske inte rätt kategori/forum att göra detta inlägg i ?
Har i.a.f. börjat med ett Trial-bygge. Den baseras på en Yamaha DT50; ram, hjul o gaffel. Tanken var att förlänga original svingen men pga. ett grövre bakdäck valde jag att tillverka en egen sving. Nu blir även hjulbasen den önskade.
Motorn blir en Lifan 115cc med utväxling 14/70.
På bilden är motorn provmonterad , gamla fästen skall kapas bort och nya tillverkas.



 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Intressant idé men några kommentarer bara:
Den där svingen kommer aldrig hålla med svetskvalitéten som uppvisas på bilderna, åtminstone inte mer än att rulla runt kvarteret. Har du ens slipat bort färgen innan du gick på med svetsen, ser inte ut som det? Ser ut som du svetsat det med mma(pinne). Har du använt basisk elektrod så du iaf får en mindre spröd fog än med vanlig rutil.
Trialmotorer har ju en viss konfiguration med hög vikt på svänghjul och mycket lågt växlad på första 3 växlarna vilket en Lifan inte har, har du funderat på detta?
Gå nu inte över ån för att hämta vatten :tummenupp
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Roligt projekt.
Jobber som svetsare och håller nog med. Lägg lite mer tid på svetsningen och fog beredning.
 

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Klart jag har slipat bort färg innan svetsning, är väl inte helt dum! Materialet är 3mm och svingen är inte färdigbyggd än. I samband med stötdämparfästen blir det även förstärkning. Jag återkommer med bilder nästa höst när jag klättrat lite med den :arsele
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
kuligt bygge!!
änglarbna där hemma har 2 DT och en MT 50'or- kanske skulle sätta kapen i en och göra nått liknande!!
som enkel och busig motion är ju trial jävligt bra, träna broms/balans/koppling och gashantering i lagom tempo.
14/70 utväxling ger ju ingen toppfartsraket- men det är ju inte syftet:D, samt att ettan/ tvåan blir nog jävligt bra för att klättra.
kör på och ös på med bilder!!

//jj
 

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
kuligt bygge!!
änglarbna där hemma har 2 DT och en MT 50'or- kanske skulle sätta kapen i en och göra nått liknande!!
som enkel och busig motion är ju trial jävligt bra, träna broms/balans/koppling och gashantering i lagom tempo.
14/70 utväxling ger ju ingen toppfartsraket- men det är ju inte syftet:D, samt att ettan/ tvåan blir nog jävligt bra för att klättra.
kör på och ös på med bilder!!

//jj
Ja , jag hoppas att 1 o 2an blir någorlunda starka. Motorn ger ju bara 9,5 hk,,, Funderar på en sak ; jag ska ju använda dubbla stötdämpare (och i och med det skall även svingen förstärkas) ,, räcker det med fab.nya moppe-dämpare ? En Trial-hoj ska väl vara mjukt fjädrad eller,,? Men de e ju sant : jag e ju bara en glad nybörjare på Trial, bygget lockar lika mycket som körandet. Skall köpa en cross också , med dessa 2 hojar är tanken att börja med lite motionerande :tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
De där Lifan tvåtaktarna ser man lite överallt, men aldrig sett de säljas? Är väl en högst lämplig ersättare i många gamla moppar. Kul med lite tvåtakt, vet du vad den är kopierad från? Om den ens är det. Kul projekt
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja , jag hoppas att 1 o 2an blir någorlunda starka. Motorn ger ju bara 9,5 hk,,, Funderar på en sak ; jag ska ju använda dubbla stötdämpare (och i och med det skall även svingen förstärkas) ,, räcker det med fab.nya moppe-dämpare ? En Trial-hoj ska väl vara mjukt fjädrad eller,,? Men de e ju sant : jag e ju bara en glad nybörjare på Trial, bygget lockar lika mycket som körandet. Skall köpa en cross också , med dessa 2 hojar är tanken att börja med lite motionerande :tummenupp

Huruvida det räcker beror väl på dina krav, man kan sätta dit stålrör och köra stelbent eller sätta Öhlinsdämpare på den men jag tycker nog att ett par mopeddämpare ligger i "nivå" med resten av bygget. Finns ju nya på Jula.
Styvheten kan du ju få hur du vill genom att välja vinklar och infärstningspunkter på svingen. Dämpning är ju ändå mer eller mindre obefintligt på moppedämpare.
Välj så att du får någorlunda balans med framgaffelns styvhet som jag antar att du inte tänkt ändra.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
en tanke som slog mej- bör inte en trial ha bakstudsare som "fjädrar" (typ att returdämpning inte är så kraftig) så att man kan studsa den rätt i spåret?
bakdäcket ska man väll bara nysa i oxo så att det följer underlaget och griper i?

är det inte en yamaha kopia eller nått sånt- den däringa lifan motorn?

//jj
 

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
en tanke som slog mej- bör inte en trial ha bakstudsare som "fjädrar" (typ att returdämpning inte är så kraftig) så att man kan studsa den rätt i spåret?
bakdäcket ska man väll bara nysa i oxo så att det följer underlaget och griper i?

är det inte en yamaha kopia eller nått sånt- den däringa lifan motorn?

//jj
Grejen med detta bygge är att det ska var "låg-budget" , får nöja mig med vanliga dämpare till att börja med. På bilder jag sett av äldre typer av Trial-hojar , ser inte bakdämparna speciellt avancerade ut,,?
Motorn byggs av Suzuki , från början avsedd för den Asiatiska marknaden.
 

Losgard

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda
Ballt projekt, hoppas det slutförs. :)
"Motorn byggs av Suzuki" ?
Gör dom det så är det ju kalas med tanke på småpengarna dom kostar (~2500kr).
Jag ställer mig dock tveksam.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Glöm inte att det kopieras friskt i Kina.
Vet du att din motor är tillverkad av någon av Suzukis underleverantörer?
Även om ritningarna är detsamma, är du säker på att det är samma material som i de motorer som säljs med Suzukis logga?
Okej,,okej,, måla fan på vägen, ,nedvärdera hur mycket ni vill ; jag har köpt denna motor i alla fall och skiter i var/hur den är tillverkad!! Har pratat med några som kör denna i sina mopeder och dom har inte haft några problem med dem. Dom kör ju även sina på högre varv än jag kommer att göra så nog tror jag att den kommer att hålla, och om inte ; den var billig o det var JAG som tog smällen.
Sensmoral: Varför alltid leta efter det dåliga i allt ? :)
 

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Om man gräver i en koskit så hittar man koskit.

Ingen klandrar dig för det valet, men om du försöker lura någon att du köpt en japansk kvalitetsmotor när du eg köpt en kinesisk blötjärnsmotor så får du acceptera att någon säger emot.
Nejdå, jag har aldrig haft för avsikt att "lura" med valet av motor.Tvärtom ; jag medger ju vad/vilka komponenter använder. Jag tror att alla här känner till Lifan motorerna vid det här laget !
Vill passa på att förklara mitt bygge OCH mig ,lite närmare ; så här ligger det till :
Jag har aldrig tillhört den kategorin av människor som "alltid " i alla sammanhang , måste ha det värsta , bästa o dyraste av allt. Tvärtom ; jag känner en tillfredställelse i att "klara" mig med mindre och billigare val.(tror jag har lika skoj ändå?) Och är man en fattig pensionär som jag , är det lätt att hålla sig på den banan :D
Således är även Trialbygget ett lågbudget -bygge !! Tanken med att snickra till den är både att få bygga på nått TROTS att jag ingalunda är ett proffs OCH att få nått att leka med. Går nått sönder när jag börjar använda den ja, då får jag väl göra om o göra rätt :) (vilket jag förväntar mig få göra)
Om jag ska vara riktigt ärlig så blir jag lite osäker om jag törs visa opp resten av bygget medans det pågår;
Om mina beslut i MITT eget bygge inte accepteras,, ja, då är det väl ingen mening med att fortsätta här ?
Eller? :tummenupp
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top