Nu får svenska fildelare skadeståndskrav i brevlådan

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det kan man tycka. Och det borde väl vara så.
Men så länge som leverantörerna som exemeplvis NetFlix envisas med att strypa utbudet för oss och spärra användande av proxy så innebär det ju att det inte finns några riktigt bra fullvärdiga alternativ för oss.
Med andra ord så motverkar medieindustrin själva användandet av lagliga streamingtjänster eftersom dom inte släpper materialet i alla länder.

Dom fortsätter ju på samma bana som dom körde med DVD och Blueray. Dvs regionskodning så att man kan ha olika utbud i olika länder. Det var ju en av drivkrafterna som satte igång laddningen med pirattjänster.
Ville man ha tag på en film när den släpptes så gick inte det via dom lagliga kanalerna.

Mediebranschen borde se över sin affärsmodell anser jag. Ju fler och ju bättre tjänster som kommer desto fler kommer att överge piratvärden. Det är bara frågan om att det skall ara tillräckligt enkelt (vilket det är idag) och att man inte envisas med att försöka strypa tillgången i vissa regioner (Vilket man ägnar rätt mycket energi åt än idag)

Det är ju dock inte Netflix som stryper för konsumenten, utan rättighetsinnehavaren som ställer sådana krav på netflix. Netflix skulle gladeligen skicka allt till alla hela tiden, och bara ge pengarna (med lite kapat av toppen) till rättighetsinnehavarna. Men, det vill inte rättighetsinnehavarna, lite samma visa som musikindustrin gått/går igenom och fått ge upp till slut.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är ju dock inte Netflix som stryper för konsumenten, utan rättighetsinnehavaren som ställer sådana krav på netflix. Netflix skulle gladeligen skicka allt till alla hela tiden, och bara ge pengarna (med lite kapat av toppen) till rättighetsinnehavarna. Men, det vill inte rättighetsinnehavarna, lite samma visa som musikindustrin gått/går igenom och fått ge upp till slut.

Absolut. Jag vet att det är så.
Men eftersom rättighetsinnehavarna (dvs mediabolagen i min text) inte är intresserade av att se till att även vi i Sverige kan få laglig och enkel tillgång till mycket material så blir det ju dom andra alternativen mer intressanta.

Universal, Sony pictures m.fl är ju ganska ihärdiga med att försöka hålla liv i in urgamla affärsmodell från när DVD skivor var det hetaste som fanns. Och den modellen är det länge sedan man konstaterade att den inte fungerar eftersom piratkopierandet ökar.

I samband med att man infört streamingtjänster som spotify, netflix mm så har laddningen minskat men pga att man fortfarande envisas med att inte tillåta dom som har tjänsterna att distribuera fullvärdigt till alla som skaffar ett abonnemang så upprätthåller dom ju intresset för dom olagliga tjänsterna.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Snacka om att folk har oroat sig i onödan. Många som legat sömnlösa ;)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det är ju dock inte Netflix som stryper för konsumenten, utan rättighetsinnehavaren som ställer sådana krav på netflix. Netflix skulle gladeligen skicka allt till alla hela tiden, och bara ge pengarna (med lite kapat av toppen) till rättighetsinnehavarna. Men, det vill inte rättighetsinnehavarna, lite samma visa som musikindustrin gått/går igenom och fått ge upp till slut.
Inte bara rättighetsinnehavarna i alla situationer. Till en liten del beror det nog på att vi är svenskspråkiga också. För en del av det som finns på Netflix i USA men inte i Sverige beror det nog på att de anser att intresset för vissa saker är så lågt att de inte vill kosta på en svensk översättning av det.

Se bland annat en sån sak som anime. Det finns väl närmare tio gånger så mycket sånt på Netflix i USA som det gör här i Sverige (även om det stigit i Sverige också). Antalet svenskar som är sugna på att titta på japanskt tecknat och dessutom betala för ett abonnemang på Netflix är helt enkelt inte tillräckligt stort för att det ska löna sig att översätta mer.

Dock kan man ju fråga sig varför det ska vara nödvändigt att allt på svenska Netflix ska finnas textat på svenska.

Sedan är det ju sånt som att rättighetsinnehavarna säljer rättigheterna till sina produkter till olika streamingtjänster i olika länder. Det som ligger på Netflix i USA kanske ligger på Viaplay i Sverige t.ex. Vilket i sig kan vara lite underligt att man ger en tjänst en ensamrätt på det viset. Antagligen så är det något arv för att det hanteras på liknande vis som sändningsrättigheter för TV, istället för att hanteras som försäljning och uthyrning av filmer på DVD med mera. Tänk om det hade varit så att man bara kunde köpa DVD-filmer från Universal på ElGiganten, från 20th Century Fox på Siba och från Warner på OnOff etc.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte bara rättighetsinnehavarna i alla situationer. Till en liten del beror det nog på att vi är svenskspråkiga också. För en del av det som finns på Netflix i USA men inte i Sverige beror det nog på att de anser att intresset för vissa saker är så lågt att de inte vill kosta på en svensk översättning av det.

Se bland annat en sån sak som anime. Det finns väl närmare tio gånger så mycket sånt på Netflix i USA som det gör här i Sverige (även om det stigit i Sverige också). Antalet svenskar som är sugna på att titta på japanskt tecknat och dessutom betala för ett abonnemang på Netflix är helt enkelt inte tillräckligt stort för att det ska löna sig att översätta mer.

Dock kan man ju fråga sig varför det ska vara nödvändigt att allt på svenska Netflix ska finnas textat på svenska.

Sedan är det ju sånt som att rättighetsinnehavarna säljer rättigheterna till sina produkter till olika streamingtjänster i olika länder. Det som ligger på Netflix i USA kanske ligger på Viaplay i Sverige t.ex. Vilket i sig kan vara lite underligt att man ger en tjänst en ensamrätt på det viset. Antagligen så är det något arv för att det hanteras på liknande vis som sändningsrättigheter för TV, istället för att hanteras som försäljning och uthyrning av filmer på DVD med mera. Tänk om det hade varit så att man bara kunde köpa DVD-filmer från Universal på ElGiganten, från 20th Century Fox på Siba och från Warner på OnOff etc.

Det verkar iofs inte vara något jättestort hinder, eftersom att netflix har anime som bara finns med engelsk text redan nu i Sverige.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Se bland annat en sån sak som anime. Det finns väl närmare tio gånger så mycket sånt på Netflix i USA som det gör här i Sverige (även om det stigit i Sverige också). Antalet svenskar som är sugna på att titta på japanskt tecknat och dessutom betala för ett abonnemang på Netflix är helt enkelt inte tillräckligt stort för att det ska löna sig att översätta mer.

Fast för anime finns crunchyroll.
Men det är samma där.
Någon utgivare fixare rättigheter i europa och en annan i usa och alla vill ha sin del av kakan så sen sitter man med samma soppa som vanligt.

"Sorry but this content isnt available in your region"
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Inte bara rättighetsinnehavarna i alla situationer. Till en liten del beror det nog på att vi är svenskspråkiga också. För en del av det som finns på Netflix i USA men inte i Sverige beror det nog på att de anser att intresset för vissa saker är så lågt att de inte vill kosta på en svensk översättning av det.

Se bland annat en sån sak som anime. Det finns väl närmare tio gånger så mycket sånt på Netflix i USA som det gör här i Sverige (även om det stigit i Sverige också). Antalet svenskar som är sugna på att titta på japanskt tecknat och dessutom betala för ett abonnemang på Netflix är helt enkelt inte tillräckligt stort för att det ska löna sig att översätta mer.

Dock kan man ju fråga sig varför det ska vara nödvändigt att allt på svenska Netflix ska finnas textat på svenska.

Sedan är det ju sånt som att rättighetsinnehavarna säljer rättigheterna till sina produkter till olika streamingtjänster i olika länder. Det som ligger på Netflix i USA kanske ligger på Viaplay i Sverige t.ex. Vilket i sig kan vara lite underligt att man ger en tjänst en ensamrätt på det viset. Antagligen så är det något arv för att det hanteras på liknande vis som sändningsrättigheter för TV, istället för att hanteras som försäljning och uthyrning av filmer på DVD med mera. Tänk om det hade varit så att man bara kunde köpa DVD-filmer från Universal på ElGiganten, från 20th Century Fox på Siba och från Warner på OnOff etc.

Hur menar du nu. Skulle det vara något problem att visa en film i Sverige bara för att den inte är översatt.
Det finns massor av människor som inte behöver ha en översättning för att kunna tillgodogöra sig en film eller serie som är på engelska.

Netflix m fl skulle garanterat gladeligen dela allt dom har även till oss i Sverige oavsett om det är på Engelska, Farsi, Hindi, Thai eller något annat. Sen är det upp till oss att filtrera och söka efter det som vi är intresserade av.
Problemet är att Universal, Warner m fl inte är ett dugg intresserade av det. Dom vill istället se till så att man stryper tillgången på filmer och serier i delar av världen för att dom ska kunna fortsätta försöka sälja skivor och sedan leta fildelare att stämma.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Är det olagligt att samköra Netflix eller HBO med Hola då till exempel? Då får du tillgång till andra regioners Netflix. Jag kör det och det funkar problemfritt, nu var det iofs ett tag sedan då tiden att titta på tv inte riktigt finns men det var ju ett helt annat utbud med detta påslaget.
Man blir förvisso tvungen att gå via dator om man inte har en tv som fixar att lägga in det som app och det tvivlar jag på att många märken fixar...

Men en grej som jag har tänkt på; Vad sysslar folk med egentligen när de behöver sån här underhållning i så extremt stor omfattning?
Om man behöver Netflix, Hbo, Hulu, Amazon mfl så har man ju extremt mycket tid över känns det som.
Jag har ingen vanlig tv kvar alls förutom på en tv där vi kan ta emot marksänd digitaltv. Barnkanalen för ungarna är typ det enda som visas på den några timmar i veckan.
Ungarna får kolla lite Netflix och jag och tjejen kollar kanske någon timme per kväll i bästa fall och eventuellt någon film på fredag eller lördag.
Jag blir ju orolig över folks vanor när de hela tiden behöver matas med underhållning, det känns som att möjligheterna att underhålla sig själva har minskat drastiskt på bara några år eller var det Bingolotto som gällde tidigare?

Inte konstigt att befolkningsmängden i form av nyfödda står ganska still eller till och med minskar :crash
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är det olagligt att samköra Netflix eller HBO med Hola då till exempel? Då får du tillgång till andra regioners Netflix. Jag kör det och det funkar problemfritt, nu var det iofs ett tag sedan då tiden att titta på tv inte riktigt finns men det var ju ett helt annat utbud med detta påslaget.
Man blir förvisso tvungen att gå via dator om man inte har en tv som fixar att lägga in det som app och det tvivlar jag på att många märken fixar...

Men en grej som jag har tänkt på; Vad sysslar folk med egentligen när de behöver sån här underhållning i så extremt stor omfattning?
Om man behöver Netflix, Hbo, Hulu, Amazon mfl så har man ju extremt mycket tid över känns det som.
Jag har ingen vanlig tv kvar alls förutom på en tv där vi kan ta emot marksänd digitaltv. Barnkanalen för ungarna är typ det enda som visas på den några timmar i veckan.
Ungarna får kolla lite Netflix och jag och tjejen kollar kanske någon timme per kväll i bästa fall och eventuellt någon film på fredag eller lördag.
Jag blir ju orolig över folks vanor när de hela tiden behöver matas med underhållning, det känns som att möjligheterna att underhålla sig själva har minskat drastiskt på bara några år eller var det Bingolotto som gällde tidigare?

Inte konstigt att befolkningsmängden i form av nyfödda står ganska still eller till och med minskar :crash

Jag tror förvisso ett det är en viss "överkonsumtion" av media som filmer och serier mm.
Men jag tror att grundanledningen till att vissa väljer att ha flera av dessa tjänster samtidigt är för att eftersom tjänsterna inte tillåts distribuera hela katalogen till alla länder så kan det vara så att en viss film som du vill se inte finns på Netflix medan en annan film bara finns på Netflix.

Dvs om man vill kunna komma åt dom filmer som man vill se så kan man åka på att köpa flera strömningstjänster.
Det är ju en viss skillnad från tiden när man gick till videobutiken och hyrde precis dom filmer som man ville se. Förvisso efter en lång väntetid eftersom dom inte släppte filmerna i Sverige så snabbt. Men det är nog det som gör att vissa känner att dom vill ha flera strömningstjänster.
Det är pga materialet som är exklusivt för vissa av tjänsterna.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Är det olagligt att samköra Netflix eller HBO med Hola då till exempel? Då får du tillgång till andra regioners Netflix. Jag kör det och det funkar problemfritt, nu var det iofs ett tag sedan då tiden att titta på tv inte riktigt finns men det var ju ett helt annat utbud med detta påslaget.
Man blir förvisso tvungen att gå via dator om man inte har en tv som fixar att lägga in det som app och det tvivlar jag på att många märken fixar...

Men en grej som jag har tänkt på; Vad sysslar folk med egentligen när de behöver sån här underhållning i så extremt stor omfattning?
Om man behöver Netflix, Hbo, Hulu, Amazon mfl så har man ju extremt mycket tid över känns det som.
Jag har ingen vanlig tv kvar alls förutom på en tv där vi kan ta emot marksänd digitaltv. Barnkanalen för ungarna är typ det enda som visas på den några timmar i veckan.
Ungarna får kolla lite Netflix och jag och tjejen kollar kanske någon timme per kväll i bästa fall och eventuellt någon film på fredag eller lördag.
Jag blir ju orolig över folks vanor när de hela tiden behöver matas med underhållning, det känns som att möjligheterna att underhålla sig själva har minskat drastiskt på bara några år eller var det Bingolotto som gällde tidigare?

Inte konstigt att befolkningsmängden i form av nyfödda står ganska still eller till och med minskar :crash

Problemet är väl att man måste ha 25 tjänster för att få tag på det man är intresserad i, oavsett om man följer en serie eller 15.

Netflix utbud suger pung och täcker inte mina behov (ävan om jag kanske tittar på typ en film i veckan).

När man var yngre så laddade man hem musik så det stog härliga till via limewire, kazaa osv men idag är mitt behov uppfyllt med google play music.

Motsvarigheten till film måste komma, annars kommer folk ladda hem filmer/serier som vanligt.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det är ju möjligt att det är så men frågan är om vi inte är för kräsna? Vi har blivit bortskämda av några år med fritt nedladdande helt enkelt.
Själv tycker jag att det är lite mer betydelsefullt att leta rätt på den film jag vill se istället för att kolla igenom ett bibliotek med filmer och se om man fastnar för någon.
Piratbukten kommer finnas länge till, det är nog många som inte vill betala $10-15 för en enda tjänst som dessutom kräver konstant uppkoppling.
Många laddar säkert hem på jobb/skola och tar hem och har inte alltid internet hemma i den omfattningen. Utanför Sverige då först och främst tänker jag på nu, vi svenskar blir aldrig nöjda ändå.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är ju möjligt att det är så men frågan är om vi inte är för kräsna? Vi har blivit bortskämda av några år med fritt nedladdande helt enkelt.
Själv tycker jag att det är lite mer betydelsefullt att leta rätt på den film jag vill se istället för att kolla igenom ett bibliotek med filmer och se om man fastnar för någon.
Piratbukten kommer finnas länge till, det är nog många som inte vill betala $10-15 för en enda tjänst som dessutom kräver konstant uppkoppling.
Många laddar säkert hem på jobb/skola och tar hem och har inte alltid internet hemma i den omfattningen. Utanför Sverige då först och främst tänker jag på nu, vi svenskar blir aldrig nöjda ändå.

Nja. Jag tror faktiskt att det i väldigt stor utsträckning är frågan om mediabolagens inställning till spridning av sitt material.
Man licensierar material exklusivt till någon enstaka distributör och man ger bara rättigheter att distribuera i vissa regioner.

Då hamnar man i läget att om jag kanske har 2 serier som jag gillar och att det kommer några filmer i månaden som jag vill följa så är sannolikheten ganska hög att jag inte kan se detta utan att i så fall skaffa både Netflix, HBO-nordic och Viaplay och då kanske jag i alla fall missar någon film för att rättighetsinnehavaren helt enkelt inte har gett rättigheter för någon alls att distribuera en viss film till oss i Sverige.

Då skulle jag i så fall behöva 3 abonnemang och ändå inte få tag på allt som jag vil se lagligt. Det blir ju rätt mycket pengar för att se några filmer.

Det lagliga alternativet i sådant fall är ju att i så fall köpa filmen elektroniskt för nedladdning men det blir ju inte heller direkt billigt. Plus att det ännu inte är alla som säljer filmer elektroniskt som tagit bort DRM skyddet vilket innebär att om jag laddar hem filmen till min dator i arbetsrummet så kan jag inte titta på den i vardagsrummet. (Detta gör jag normalt eftersom jag inte vill surfa från min media PC.)

Dvs man har genom sina affärsmodeller gjort det för dyrt och för krångligt att få tag på det som man vill se. då blir dom alternativ som är olagliga betydligt mer attraktiva.

Hade dom en vettig affärsmodell så skulle dom lagliga alternativen väldigt snabbt ta över totalt och dom olagliga alternativen skulle mer eller mindre dö ut.

Det finns ju en del nackdelar med dom olagliga alternativen.
Det finns gott om dåliga kopior på material där bild eller ljud är dåligt. Har man lite otur så får man tag på något som är dubbat på ryska eller spanska med holländsk och italiensk textning.

Fanns det bra och fullvärdiga alternativ så är det nog väldigt få som skulle lägga särskillt mycket tid på att krångla med TPB eller liknande.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nja. Jag tror faktiskt att det i väldigt stor utsträckning är frågan om mediabolagens inställning till spridning av sitt material.
Man licensierar material exklusivt till någon enstaka distributör och man ger bara rättigheter att distribuera i vissa regioner.

Då hamnar man i läget att om jag kanske har 2 serier som jag gillar och att det kommer några filmer i månaden som jag vill följa så är sannolikheten ganska hög att jag inte kan se detta utan att i så fall skaffa både Netflix, HBO-nordic och Viaplay och då kanske jag i alla fall missar någon film för att rättighetsinnehavaren helt enkelt inte har gett rättigheter för någon alls att distribuera en viss film till oss i Sverige.

Då skulle jag i så fall behöva 3 abonnemang och ändå inte få tag på allt som jag vil se lagligt. Det blir ju rätt mycket pengar för att se några filmer.

Det lagliga alternativet i sådant fall är ju att i så fall köpa filmen elektroniskt för nedladdning men det blir ju inte heller direkt billigt. Plus att det ännu inte är alla som säljer filmer elektroniskt som tagit bort DRM skyddet vilket innebär att om jag laddar hem filmen till min dator i arbetsrummet så kan jag inte titta på den i vardagsrummet. (Detta gör jag normalt eftersom jag inte vill surfa från min media PC.)

Dvs man har genom sina affärsmodeller gjort det för dyrt och för krångligt att få tag på det som man vill se. då blir dom alternativ som är olagliga betydligt mer attraktiva.

Hade dom en vettig affärsmodell så skulle dom lagliga alternativen väldigt snabbt ta över totalt och dom olagliga alternativen skulle mer eller mindre dö ut.

Det finns ju en del nackdelar med dom olagliga alternativen.
Det finns gott om dåliga kopior på material där bild eller ljud är dåligt. Har man lite otur så får man tag på något som är dubbat på ryska eller spanska med holländsk och italiensk textning.

Fanns det bra och fullvärdiga alternativ så är det nog väldigt få som skulle lägga särskillt mycket tid på att krångla med TPB eller liknande.

Jo, det är sant.
Sålänge det är bättre tillgänglighet och lättare att kolla på piratmaterial kommer folk fortsätta göra det. Upphovsrätten behöver luckras upp lite så att rättighetsinnehavarna blir lite mer tvugna att faktiskt ge folkv ad de vill ha.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Är Telia fel att jag laddar ner då och då. Där jag bor kan man bara välja Telia om man vill se TV och ha internet. Det kostar mig 750kr/månad. Tills jag får fiber får HBO och Netflix vänta på mina pengar. Jag laddar inte ner för att det är kul och spännande, gör det av rent ekonomiska skäl.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är Telia fel att jag laddar ner då och då. Där jag bor kan man bara välja Telia om man vill se TV och ha internet. Det kostar mig 750kr/månad. Tills jag får fiber får HBO och Netflix vänta på mina pengar. Jag laddar inte ner för att det är kul och spännande, gör det av rent ekonomiska skäl.

Man kan nog inte säga att det är Telias fel. Telia är ju bara nätoperatör.

Har du internet så kan du ju skaffa Netflix eller HBO.
Men faktum kvarstår att du inte får fullt utbud och du kommer troligen att sakna en del om du skaffar det eftersom det dom får tillstånd att distribuera är "vingklippt"
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Man kan nog inte säga att det är Telias fel. Telia är ju bara nätoperatör.

Har du internet så kan du ju skaffa Netflix eller HBO.
Men faktum kvarstår att du inte får fullt utbud och du kommer troligen att sakna en del om du skaffar det eftersom det dom får tillstånd att distribuera är "vingklippt"

Vet att det är hårt draget mot Telia men är enda leverantör i området just nu och mina 750 kr/mån blir jag inte av med oavsett vad. Fiber är på ingång men dröjer till nästa år så fram tills dess fortsätter jag i samma spår.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vet att det är hårt draget mot Telia men är enda leverantör i området just nu och mina 750 kr/mån blir jag inte av med oavsett vad. Fiber är på ingång men dröjer till nästa år så fram tills dess fortsätter jag i samma spår.

Nej. Det är ju svårt att komma ifrån att i vissa områden så har man inte så många internetleverantörer att välja mellan. Men det är ju en fråga som är helt separat från vilken tjänst man ska använda för att se på film. Lite som att man inte är hänvisad till en viss mack bara för att man köpt en viss bil.

MEn det ändrar ju inte det faktum att rättighetsinnehavare och mediebolag i mångt och mycket försöker hålla sig kvar i föråldrade affärsmodeller som i längden faktiskt motverkar deras egna syften.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Vad hände. Fick personer en massa skadestånd runt om i vårt lilla land?

Själv fick man bort Telia och ersatt till BBB. 250mbit + TV för 220 kr/månad. Skillnad mot tidigare 750kr/mån :)
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top