Nu får svenska fildelare skadeståndskrav i brevlådan

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Och skillnaden är storleken på spridningen, eller vad?
Iom att teknologin sprungit iväg från lagarna så är ju skillnaden ganska suddig.

Om piratkopiering är att kopiera/sprida kopior annans verk för att tjäna pengar är det väldigt lätt. Då är i princip ingen fildelning olaglig sålänge man inte tjänar pengar på det. OCh de som laddar ner är då helt omöjliga att åtala för piratkopiering.
Om piratkopiering är att kopiera någon annans verk på internet från någon man inte känner är i princip varenda jävla person som surfar på internet piratkopierare iom browsers...

Vid privatkopiering så har du köpt en produkt som du sedan delar till din närmsta bekantskapskrets.

Svårt att hänvisa till privatkopiering när man seedar filmer på nätet som du inte köpt och spridningen är långt utanför din bekantskapskrets.

http://stoppacopyswede.se/information.html
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vid privatkopiering så har du köpt en produkt som du sedan delar till din närmsta bekantskapskrets.

Svårt att hänvisa till privatkopiering när man seedar filmer på nätet som du inte köpt och spridningen är långt utanför din bekantskapskrets.

http://stoppacopyswede.se/information.html

De flesta hinner bara dela ut några fragment av dålig kopia av en film, svårt att se att 2% av en kopia skulle vara värt 2000kr.

Intressanta är att gå in på Maxi och snatta en film för 79kr ger 1500kr i böter och noll kronor till upphovsrättsmaffian.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Det lär bli intressanta veckor nu om de börjar skicka ut breven till folk..

Saxat ut Telias integritetspolicy:

Utlämnande av uppgifter får bara göras efter beslut av domstol och efter tillräcklig bevisning om att det har begåtts ett intrång av en särskild IP-adress. De kunder som berörs får alltid information av oss senast tre månader efter att informationen har lämnats ut. Det är alltid domstolens ansvar att bevisa om ett brott har begåtts.

______

Så har man inte fått brev av Telia de senaste tre månaderna sitter man nog säkert de närmaste veckorna. Förhoppningsvis.
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Saxat ut Telias integritetspolicy:

Utlämnande av uppgifter får bara göras efter beslut av domstol och efter tillräcklig bevisning om att det har begåtts ett intrång av en särskild IP-adress. De kunder som berörs får alltid information av oss senast tre månader efter att informationen har lämnats ut. Det är alltid domstolens ansvar att bevisa om ett brott har begåtts.

______

Så har man inte fått brev av Telia de senaste tre månaderna sitter man nog säkert de närmaste veckorna. Förhoppningsvis.

Men enligt deras egen integritetspolicy så bör de alltså inte ha lämnat ut något öht?
Enligt inkassobolaget så skulle det väl enbart komma en faktura på en "avgift" och inte någon böter, så hur ska de kunna begära ut uppgifterna med hjälp av ett beslut i en domstol på en avgift?
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag kör alltele i brist på att jag inte kan få bahnhof.
De verkar ha en sund inställning till utlämning av uppgifter.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Problemet drabbar bara hoarders.

När du kollat på en film eller serie eller vadenuär så släng den. Stäng av all loggning i din router. Dra hem materialet igen om du nu vill se den igen - eller kanske köp den via nån laglig tjänst om det är värd att se mer än en gång.

Bevisen som används i såna här mål är rent ut sagt skrattretande. Textfiler, skärmdumpar. Deras stora chans är via husrannsakan så du har materialet förvarat på disk hemma. Just därför - ha så lite lagrat som möjligt.

Är ju knepigare med bevisläget om man inte hittar nån kopia av materialet på en disk i hushållet...
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Problemet drabbar bara hoarders.

När du kollat på en film eller serie eller vadenuär så släng den. Stäng av all loggning i din router. Dra hem materialet igen om du nu vill se den igen - eller kanske köp den via nån laglig tjänst om det är värd att se mer än en gång.

Bevisen som används i såna här mål är rent ut sagt skrattretande. Textfiler, skärmdumpar. Deras stora chans är via husrannsakan så du har materialet förvarat på disk hemma. Just därför - ha så lite lagrat som möjligt.

Är ju knepigare med bevisläget om man inte hittar nån kopia av materialet på en disk i hushållet...
Veracrypt?
Ett flertal dömda har blivit det efter att ha erkänt. Sannolikt itutade att de ska komma lindrigare undan.
Som sagt...utan bevis...

Not sent from an I-Thing!
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Problemet drabbar bara hoarders.

När du kollat på en film eller serie eller vadenuär så släng den. Stäng av all loggning i din router. Dra hem materialet igen om du nu vill se den igen - eller kanske köp den via nån laglig tjänst om det är värd att se mer än en gång.

Bevisen som används i såna här mål är rent ut sagt skrattretande. Textfiler, skärmdumpar. Deras stora chans är via husrannsakan så du har materialet förvarat på disk hemma. Just därför - ha så lite lagrat som möjligt.

Är ju knepigare med bevisläget om man inte hittar nån kopia av materialet på en disk i hushållet...
De gör inte längre husransakningar när det gäller enkla fildelningsmål. Driver du en torrentsida så kanske, men annars inte.
Däremot har rätten ju gått på trafiken och ip-loggar istället. Så dina tips faller ganska platt, tyvärr.

Håller med att rättighetsinnehavarnas verktyg lämnar ganska mycket att önska när det gäller rättssäkerhet.
Jag menar skall den som får pengarna verkligen vara den som skapar bevisen för rätten? Det rimmar illa. Jag skulle ju lätt kunna visa loggar på att Kungen har fildelat mina bilder på diverse sidor och ge detta "bevis" till rätten om jag kunde få några mille.
Nu är ju dock kruxet att de flesta som sitter i svenska domstolar inte hänger med i utvecklingen och tycker det är enklare att tro på ett företag (Antipiratbyrån ekonomisk förening, Rättighetsallisansen Europa AB, Gothia inkasso, osv.) än på en enskild person.
Så domarna tenderar att bli rättsosäkra då det inte längre är ställt utom allt rimligt tvivel att en person fildelat.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
DN skriver i en artikel:
"Men i de fall där den anklagade abonnenten nekar, och Spridningskollen går vidare till tingsrätten för att kräva in pengarna, kommer det att bli ett svårt bevisläge, menar Westman.
– Det är en svaghet i de här målen, att det inte med automatik är den som står på abonnemanget som begått den illegala handlingen, säger han.
– Det Spridningskollen har som bevis är bara vem som står på internetabonnemanget, de vet ju inte vem som suttit vid datorn. Om det här varit ett brottmål skulle det ha funnits annan bevisning, polisen skulle ha gjort en husrannsakan och beslagtagit datorer och kunnat knyta en person till gärningen. Men eftersom det här är ett skadeståndsmål är det upp till den som anklagar någon för något att bevisa det, den anklagade måste inte bevisa sin oskuld

Eftersom beviskraven inte är lika höga som i ett brottmål kommer nog tingsrätten att begära någon typ av förklaring från den utpekade abonnenten.
– Det är klart att om det är en person som bor ensam i en lägenhet och har ett skyddat nätverk och inte har någon förklaring till vad som hänt, så är det möjligt att tingsrätten går på Spridningskollens sida. Men det finns flera fall i Danmark där den anklagade sagt att han har ett öppet nätverk som vem som helst kan komma in på, och friats. Det finns ingen lag som kräver att man måste skydda sitt nätverk, och man är heller inte strikt ansvarig för allt som händer i ens nätverk, säger Daniel Westman"
 

Smagatusk

Guest
Vad är fildelning?

Är det när jag laddar hem en film för eget bruk, eller när jag laddar upp filmer på typ swesub för andra att ladda hem?

Jag fattar inte...
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Wow! :död

Men vi som har Bahnhof som leverantör - behöver inte alls oroa oss? Ska man förstå det så?

Vad är fildelning?

Är det när jag laddar hem en film för eget bruk, eller när jag laddar upp filmer på typ swesub för andra att ladda hem?

Jag fattar inte...
Undrar samma sak. :rodnar
 

Bifogat

  • At7LnKD.png.jpg
    At7LnKD.png.jpg
    426.4 KB · Visningar: 182
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Vad är fildelning?

Är det när jag laddar hem en film för eget bruk, eller när jag laddar upp filmer på typ swesub för andra att ladda hem?

Jag fattar inte...

När du laddar hem en fil så delar du även ut den.
Man ser nog allvarligare på att lägga upp torrents och seeda jämfört med att ladda hem (och indirekt dela ut).
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
De gör inte längre husransakningar när det gäller enkla fildelningsmål. Driver du en torrentsida så kanske, men annars inte.
Däremot har rätten ju gått på trafiken och ip-loggar istället. Så dina tips faller ganska platt, tyvärr.

Håller med att rättighetsinnehavarnas verktyg lämnar ganska mycket att önska när det gäller rättssäkerhet.
Jag menar skall den som får pengarna verkligen vara den som skapar bevisen för rätten? Det rimmar illa. Jag skulle ju lätt kunna visa loggar på att Kungen har fildelat mina bilder på diverse sidor och ge detta "bevis" till rätten om jag kunde få några mille.
Nu är ju dock kruxet att de flesta som sitter i svenska domstolar inte hänger med i utvecklingen och tycker det är enklare att tro på ett företag (Antipiratbyrån ekonomisk förening, Rättighetsallisansen Europa AB, Gothia inkasso, osv.) än på en enskild person.
Så domarna tenderar att bli rättsosäkra då det inte längre är ställt utom allt rimligt tvivel att en person fildelat.

Har du några exempel på där man dragit nått fällande dom (mot en privatpersons abb, inte någon server) utan beslag eller erkännande? Jag säger inte att du har fel, jag kan bara inte minnas några såna fall.

Annars gäller ju den gamla klassikern - neka.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
När du laddar hem en fil så delar du även ut den.
Man ser nog allvarligare på att lägga upp torrents och seeda jämfört med att ladda hem (och indirekt dela ut).

Nja, så är det bara om du laddar ned via torrents som t ex piratebay eller popcorn time, om du använder något annat som att ladda ned via ftp eller tittar på en streamad film från dreamfilm eller något sånt så laddar du inte upp något material och då är du heller inte skyldig till fildelning.

Hela grejen är: Ladda ned (till din dator) är ok, ladda upp (till andra) är olagligt.

Mvh,
Ingvar
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Nja, så är det bara om du laddar ned via torrents som t ex piratebay eller popcorn time, om du använder något annat som att ladda ned via ftp eller tittar på en streamad film från dreamfilm eller något sånt så laddar du inte upp något material och då är du heller inte skyldig till fildelning.

Hela grejen är: Ladda ned (till din dator) är ok, ladda upp (till andra) är olagligt.

Mvh,
Ingvar

Tog för givet att alla laddar hem.
Streama olagligt är värdelöst tycker jag.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har du några exempel på där man dragit nått fällande dom (mot en privatpersons abb, inte någon server) utan beslag eller erkännande? Jag säger inte att du har fel, jag kan bara inte minnas några såna fall.
Har inga domar att länka till, men ser man på tingsrättfallet jag länkade till tidigare i tråden så accepterar de ju bevisningen i form av IP och dömer Telia att lämna ut abonnenterna. Det ger ju en indikation på hur rätten ser på saken.

Vill man studera gamla fall (pre 2014) så finns ganska mycket på http://5101.se
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top