Nu får svenska fildelare skadeståndskrav i brevlådan

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Man borde kanske skaffa en krypterad VPN-tjänst.
Tror en kompis kör med:
https://www.ovpn.se/

Laddar visserligen i princip inget längre, men 49kr/mån är ju inte mycket oavsett.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ni kan ju ta er en funderare hur de kommit över adresserna att skicka räkningen till...
För det var ju så att internetleverantörer lovade att inte lämna ut adresserna bakom ip-numret såtillvida polisen/åklagaren begärde ut dem.

Sen att t.ex. Telia numera fritt lämnar ut dem till privata aktörer, utan någon som helst myndighetskoppling, är ju ett bra skäl till att inte välja dem som leverantör.
Räcker ju säkert för vem som helst att skicka ett brev till Telia och hävda upphovsrättsbrott för att få fram ägaren av ett specifikt IP-nummer.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När ska den där kassettskatten slopas, om det nu ska gå att skicka betalkrav till folk helt efter eget huvud?
För de kan fan inte både ha kakan och äta den.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det är ju bara kryssa fakturan och skriva faktureringsunderlag saknas. Och göra så tills dom lessnar. Har funkat för mig med diverse p böter och annat skit.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Ännu ett "företag" som lever på folks godtycklighet.
Skulle vara intressant hur dom skulle få igenom en fällande dom. Är det jag eller någon av mina 20grannar eller 1000 förbipasserade som har laddad ner filen? Lycka till i den bevisningen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skulle vara intressant hur dom skulle få igenom en fällande dom. Är det jag eller någon av mina 20grannar eller 1000 förbipasserade som har laddad ner filen? Lycka till i den bevisningen.
Man skall inte förglömma att de som är på rättighetsinnehavarnas sida oftast är jurister och vet vilka knappar man skall trycka på i domstol.
Det leder till att det finns bra risker att åka dit om man inte vet hur dylika saker fungerar i rätten.
Har ju funnits fildelningsfall där sånt påverkat utgången ganska avsevärt.

I det här specifika fallet är det iofs ett inkassobolag (Gothia inkasso/ Arvato Finance AB) som ligger bakom det hela.
Deras affärsidé är att med skrämseltaktik tvinga dig att betala. De som inte gör det driver de upp i rätten. De vet att statistiskt kommer en majoritet av alla att betala. De få som driver det till rätten kommer att lägga ned när de väl hamnat där. Sen att de förlorar 1-5 fall i rätten spelar ingen roll. De har ju fått 2000 SEK x 995 personer att betala. De har gjort en vinst på 1 990 000 SEK.

Vad som rättsligt dock vore intressant är att bevisa vad man egentligen delat med sig av. Jag menar om jag skulle dela en medvetet icke fungerande fil för att förstöra för andra fildelare. Skulle jag då riskera att bli trakaserad av Spridningskollen?
För jag tror inte de har den kollen. De skjuter istället brett och tar alla.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Det är ju bara kryssa fakturan och skriva faktureringsunderlag saknas. Och göra så tills dom lessnar. Har funkat för mig med diverse p böter och annat skit.

Tror du att det kommer funka i detta fallet? Mycket tveksam till det då de antagligen inte skulle gå ut och välja denna väg om de inte hade ett ganska vattentätt scenario framför sig.

Jag har Felia som operatör och nu får man tänka sig lite för vid nedladdningen. Men det är väl inte så avancerat att fixa antar jag...

Hur gör de om folk delar på en uppkoppling, vid ett kollektiv tex? Är det alltså innehavaren av abonnemanget som blir drabbad, då kommer de få problem. Alla skolor? Arbetsplatser?
Eller måste de hitta innehavaren av dator som det laddades ner ifrån? För då är ju jag ren åtminstone, har inte laddat ner något till min dator och har dessutom öppet nätverk så vem som helst kan ju ladda hos mig.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Läcker som ett såll....

Tror du att det kommer funka i detta fallet? Mycket tveksam till det då de antagligen inte skulle gå ut och välja denna väg om de inte hade ett ganska vattentätt scenario framför sig.

Jag har Felia som operatör och nu får man tänka sig lite för vid nedladdningen. Men det är väl inte så avancerat att fixa antar jag...

Hur gör de om folk delar på en uppkoppling, vid ett kollektiv tex? Är det alltså innehavaren av abonnemanget som blir drabbad, då kommer de få problem. Alla skolor? Arbetsplatser?
Eller måste de hitta innehavaren av dator som det laddades ner ifrån? För då är ju jag ren åtminstone, har inte laddat ner något till min dator och har dessutom öppet nätverk så vem som helst kan ju ladda hos mig.

Vattentätt scenario?

Det är i det här fallet och liknande om ngt väldigt lätt att fabricera bevisning. Även där man har korrekt info så är det rimligen -för alla som inte är datorilliterata- inte helt självklart vem eller vilken manick som varit i andra änden. Spoofade MAC-adresser, lite loopande, och en eller annan proxy och t.ex WiFi med bara WPA och det är inte så jäkla självklart vem som gjort vad...eller varifrån.

Men som någon som bevistade den första rättegången i Västerås för nu flera år sedan sa efteråt: Den sittande rätten var inte bara en utan flera generationer tekniskt på efterkälken. De hade tydligen mycket svårt att förstå ens "relativt enkla saker".

Problemet här är att man [rätten] tenderar att gå på företagens sida utan att ifrågasätta något. Någon som kommer ihåg "Bevismaskinen"? Den webapp som genererade DC-skärmdumpar med "valfritt" innehåll. Jag har om jag inte missminner mig sett moddade varianter av DC som själva kunnat generera "nödvändig" info. Det är väl knappast så att de sitter med Notarius Publicus i knät när de plockar fram sina "bevis".

Detta är i grund och botten en trovärdighetsfråga inför rätten och där är man som kärande i mål mot ett företag med snudd på outsinliga resurser rökt redan från början. Även om man ev. vinner så är man ändå ruinerad.

Att tröska genom BT-trackers och samla IP-Adresser och vad för skoj de nu kan tänkas hålla på med sker knappast på ett sätt som är rättssäkert. Jag har mina tvivel-berättigade förmodligen- när det gäller Polisen och när det gäller Mulitnationella företag som vädrar pengar så tror jag inte en sekund på att allt som lämnas över är korrekt. F-n det går ju att automatgenera sånt. Det finns flera här som är tillräckligt kunniga för att "skapa bevis" för att [Valfritt Nick här] har laddat hem [valfritt av massa okul saker här].

Så vattentätt, det vete sjutton? Men rättsväsendet har väl både sydväst och paraply så det märker nog inte att det läcker som ett såll.

Jag kan väl bara hysa en from förhoppning att vårt rättväsende någon gång iaf skall tillmäta bevisning som brottsoffer tillhandahåller polisen samma värde. Ni vet som namn, adress, tfn bild och film på när brottet begicks. Ni vet sånt som nu läggs ned i brist på bevis och i avsaknad av spaningsuppslag.

Men vi har inte råd att varken köpa den lagstiftning vi vill ha eller den uppmärksamhet vi vill ha för den delen heller.
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När ska den där kassettskatten slopas, om det nu ska gå att skicka betalkrav till folk helt efter eget huvud?
För de kan fan inte både ha kakan och äta den.
Fast kassettersättningen går till Copyswede. De fakturorna det gäller i artikeln kommer från ett inkassobolag och de har avtal med fyra utgivare/distributörer av filmer (Scanbox, Noble Entertainment, Atlantic och Crystalis Entertainment). Same same, but different.

Läser man lite djupare i artikeln så ser man också att de drömmer om att skicka ut räkningar på betydligt mer än 2000kr per person. Dels så står det i artikeln att beloppet nästan garanterat kommer att höjas under hösten. Och dels så är det 150 titlar de har haft koll på. Så de skulle alltså teoretiskt sett kunna fakturera minst 2000kr/st för var och en av de 150 titlarna till en och samma person.

Dessutom kan jag se hur detta kan komma att utnyttjas av företag som redan tidigare skickat ut bluffakturor. Nu får de en helt ny möjlighet att kunna skicka ut "fakturor" på flera tusen kronor till privatpersoner och hoppas på att dessa ska betala av ren rädsla innan de hunnit titta närmare på fakturan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast kassettersättningen går till Copyswede. De fakturorna det gäller i artikeln kommer från ett inkassobolag och de har avtal med fyra utgivare/distributörer av filmer (Scanbox, Noble Entertainment, Atlantic och Crystalis Entertainment). Same same, but different.

Läser man lite djupare i artikeln så ser man också att de drömmer om att skicka ut räkningar på betydligt mer än 2000kr per person. Dels så står det i artikeln att beloppet nästan garanterat kommer att höjas under hösten. Och dels så är det 150 titlar de har haft koll på. Så de skulle alltså teoretiskt sett kunna fakturera minst 2000kr/st för var och en av de 150 titlarna till en och samma person.

Dessutom kan jag se hur detta kan komma att utnyttjas av företag som redan tidigare skickat ut bluffakturor. Nu får de en helt ny möjlighet att kunna skicka ut "fakturor" på flera tusen kronor till privatpersoner och hoppas på att dessa ska betala av ren rädsla innan de hunnit titta närmare på fakturan.

Det var mer den lagmässiga dissonansen i att pungslå folk två gånger för samma sak. Antingen ingen kassettskatt och så är det olagligt att kopiera, eller så har man kassettskatt och det är lagligt att kopiera, de två är inte försonliga. Sålänge mediabolagen vill ha båda så är de bottenlevande slamkrypare som på sin höjd förtjänar ett nackskott.

Vem som pengarna går till i första steget är ju lite irrelevant i fråga om det knasiga lagmässiga tillståndet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast kassettskatten är väl en avgift för privatkopiering och inte piratkopiering.

Piratkopiering har ju alltid varit olagligt.

Och skillnaden är storleken på spridningen, eller vad?
Iom att teknologin sprungit iväg från lagarna så är ju skillnaden ganska suddig.

Om piratkopiering är att kopiera/sprida kopior annans verk för att tjäna pengar är det väldigt lätt. Då är i princip ingen fildelning olaglig sålänge man inte tjänar pengar på det. OCh de som laddar ner är då helt omöjliga att åtala för piratkopiering.
Om piratkopiering är att kopiera någon annans verk på internet från någon man inte känner är i princip varenda jävla person som surfar på internet piratkopierare iom browsers...
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Sätter man sig emot lär man som förlorande part åka dit på motståndarens rättegångskostnader antar jag?
Vilket lär bli skyhögt.
 

Snowman89

Guest
Sätter man sig emot lär man som förlorande part åka dit på motståndarens rättegångskostnader antar jag?
Vilket lär bli skyhögt.

Är det verkligen så när det gäller såpass små belopp?
Har för mig att jag läst att det endast gäller när beloppet överskrider X-del av ett basbelopp.

Jag är dock långt ifrån insatt, så någon med mer kunskap i ämnet får gärna rätta mig.

Men hur kommer det bli ifall man bor i lägenhet och råkar ha ett öppet wifi?
De kommer väl knappast kunna bevisa vilken dator som laddat hem något?
Eller kommer de inte bry sig om vem som faktiskt har laddat ner det och bara straffa personen som står på bredbandet?



Edit: Ang vem som betalar kostaderna för rättegången så hittade jag detta:

"Huvudregeln i tvistemål är att den part som förlorar ett mål skall betala såväl sina egna som motpartens rättegångskostnader. Det finns i princip inget tak för rättegångskostnaderna, med undantag för vid så kallat förenklat tvistemål som rör högst ett halvt basbelopp (21.400 kronor år 2011). I denna typ av mål har den vinnande parten endast rätt till begränsad ersättning för sina rättegångskostnader. Ersättningen täcker då vanligen bara kostnader för en timmes juridisk rådgivning, resekostnader och ersättning för vittnen. Det krävs att kostnaderna har varit nödvändiga för att ta tillvara partens rätt. I familjemål, t.ex. skilsmässa, vårdnad av barn och underhållsbidrag, får normalt vardera parten själv stå för sina rättegångskostnader."

Källa --> http://www.minilex.se/a/vem-står-för-rättegångskostnaderna

Då bör man alltså maximalt få betala deras faktura samt en mindre summa till.
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Är det verkligen så när det gäller såpass små belopp?
Har för mig att jag läst att det endast gäller när beloppet överskrider X-del av ett basbelopp.

Jag är dock långt ifrån insatt, så någon med mer kunskap i ämnet får gärna rätta mig.

Men hur kommer det bli ifall man bor i lägenhet och råkar ha ett öppet wifi?
De kommer väl knappast kunna bevisa vilken dator som laddat hem något?
Eller kommer de inte bry sig om vem som faktiskt har laddat ner det och bara straffa personen som står på bredbandet?



Edit: Ang vem som betalar kostaderna för rättegången så hittade jag detta:

"Huvudregeln i tvistemål är att den part som förlorar ett mål skall betala såväl sina egna som motpartens rättegångskostnader. Det finns i princip inget tak för rättegångskostnaderna, med undantag för vid så kallat förenklat tvistemål som rör högst ett halvt basbelopp (21.400 kronor år 2011). I denna typ av mål har den vinnande parten endast rätt till begränsad ersättning för sina rättegångskostnader. Ersättningen täcker då vanligen bara kostnader för en timmes juridisk rådgivning, resekostnader och ersättning för vittnen. Det krävs att kostnaderna har varit nödvändiga för att ta tillvara partens rätt. I familjemål, t.ex. skilsmässa, vårdnad av barn och underhållsbidrag, får normalt vardera parten själv stå för sina rättegångskostnader."

Källa --> http://www.minilex.se/a/vem-står-för-rättegångskostnaderna

Då bör man alltså maximalt få betala deras faktura samt en mindre summa till.

Gött!

Hoppas alla driver det vidare.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top