DB Killer inom racing?

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Hallo där :)

Har frågor till dom som är insatta inom ljud / avgaser.

Varför har de en pip på db killern som går en bit in i systemet?

Varför skulle det inte likaväl gå att göra en som är fasad från lika stort hål till ett mindre utblås?

Finns såklart någon anledning!
Annars så hade de stora tillverkarna inte gjort sådana...

Sedan är det ju märkligt hur en 1000cc kan ha ett 25 mm hål och olika racesystem kan ha 48mm till som mitt 180mm.... Har Yoshimura Trioval med 4st utblås...

Känns som att man kan plugga en del...
Men tänkte att kanske någon teknisk kunnig person vill hjälpa mig på vägen :) :) :)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Det handlar om att slå sönder ljudet, en tratt kan säkert strypa ljudet till en godkänd nivå men motståndet blir gissningsvis för mycket. Att köra omkring med en hoj som har astma vinner förmodligen inga race =) En insats avstämd för ljuddämparen i fråga minskar inte diametern särskilt mycket, istället för ett litet hål så tillåter man ett större flöde men slår sönder ljudet 10 ggr istället = ljudet går att anpassa med längden av insatsen.

Någon formel på detta får du dock fråga någon annan om =)

Originaldämpare kan dock som känt ha hyggliga sugrör som slutrör alt. spjäll i skorstenen. De väger även gärna bly så viktskillnaden är naturligtvis något positivt vid byte men i övrigt är det oftast frassetrim :smasha

Att från fabrik kunna leverera hojar med ca 200hk med säg 98 dB vid 6000-7000 varv obelastat, det är imponerande :tummenupp
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Man kan inte slå sönder ljud. Ljud är energi i vågform. Ljud kan omledas eller omvandlas. Det finns egentligen bara ett sätt att få ner ljudnivå utan att tappa effekt. En stor volym på ljuddämparen. Gärna kombinerat med ett litet utloppshål.
Enkla lösningen på dina ljudproblem är en originaldämpare från en kawa ZX12.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Klart du kan slå sönder ljud likväl som du kan sabba luften, förstöra utsikten o.s.v. = bildligt uttryck =)

En v-twin med öppnare system låter BAM BAM BAM, en insats kommer i regel inte leda till att ljudet blir bam bam bam istället utan mer frrapp frrapp frrapp.

Sen om det inte är möjligt att slå sönder energi i audiofiltermer var inte riktigt ändamålet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Man kan inte slå sönder ljud. Ljud är energi i vågform. Ljud kan omledas eller omvandlas. Det finns egentligen bara ett sätt att få ner ljudnivå utan att tappa effekt. En stor volym på ljuddämparen. Gärna kombinerat med ett litet utloppshål.
Enkla lösningen på dina ljudproblem är en originaldämpare från en kawa ZX12.

Det är ju precis det en ljuddämpare gör. Den slår sönder ljudet.
Den gör så att ljudvågorna tar flera olika vägar genom dämparen så att en ljudvåg delas upp på flera små som tar varsin väg och vägarna är olika långa och när dom möts så kommer dom att delvis släcka ut varandra eftersom dom hamnar i olika fas.
Av samma anledning så dämpar en turbo ljudet eftersom turbinen slår sönder avgaspulserna så att ljudet inte blir lika kraftigt.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Man kan inte slå sönder ljud. Ljud är energi i vågform. Ljud kan omledas eller omvandlas. Det finns egentligen bara ett sätt att få ner ljudnivå utan att tappa effekt. En stor volym på ljuddämparen. Gärna kombinerat med ett litet utloppshål.
Enkla lösningen på dina ljudproblem är en originaldämpare från en kawa ZX12.

En turbo slår sönder pulserna från motorn och dämpar därmed ljudet bra!

man får kombinera mottryck och effektförlust då man minskar flödet med insats.

min R1 -00 gjorde 270 på mätaren med ORG. burk och 299 med slipon...

hade tri-oval på min gixxxer 1000 k3 och med en insatsbricka som lades i dämparen med 1x25mm hål centrerat samt 6x6mm hål runt de stor a hålet så vart den knäpptyst! gick lite sämre...

mvh
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det är ju precis det en ljuddämpare gör. Den slår sönder ljudet.
Den gör så att ljudvågorna tar flera olika vägar genom dämparen så att en ljudvåg delas upp på flera små som tar varsin väg och vägarna är olika långa och när dom möts så kommer dom att delvis släcka ut varandra eftersom dom hamnar i olika fas.
Av samma anledning så dämpar en turbo ljudet eftersom turbinen slår sönder avgaspulserna så att ljudet inte blir lika kraftigt.
Som Humlan sa alltså, omledas.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Man kan inte slå sönder ljud. Ljud är energi i vågform. Ljud kan omledas eller omvandlas. Det finns egentligen bara ett sätt att få ner ljudnivå utan att tappa effekt. En stor volym på ljuddämparen. Gärna kombinerat med ett litet utloppshål.
Enkla lösningen på dina ljudproblem är en originaldämpare från en kawa ZX12.

Mina burkar är ganska stora... ihop, betydligt större än en zx12as burk...

Alltså det är väldigt svårt att veta vad Yoshimura har tänkt... det sitter 2 st ca 60mm rör invändigt och det ger mest effekt förmodligen har de räknat ut.. på motogp hojar är det utblås utan dämpning alls...

Frågan är vad man bör göra åt dem.... hörs att det blir ca 2 db tystare när man täpper till de små 41 mm hålen..

Tror jag ska ta ner samtliga 4 hål och se vad som nalkas...

Om man byter de inre rören mot mindre med mer ull borde det bli tystare...
 
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Det handlar om att slå sönder ljudet, en tratt kan säkert strypa ljudet till en godkänd nivå men motståndet blir gissningsvis för mycket. Att köra omkring med en hoj som har astma vinner förmodligen inga race =) En insats avstämd för ljuddämparen i fråga minskar inte diametern särskilt mycket, istället för ett litet hål så tillåter man ett större flöde men slår sönder ljudet 10 ggr istället = ljudet går att anpassa med längden av insatsen.

Någon formel på detta får du dock fråga någon annan om =)

Originaldämpare kan dock som känt ha hyggliga sugrör som slutrör alt. spjäll i skorstenen. De väger även gärna bly så viktskillnaden är naturligtvis något positivt vid byte men i övrigt är det oftast frassetrim :smasha

Att från fabrik kunna leverera hojar med ca 200hk med säg 98 dB vid 6000-7000 varv obelastat, det är imponerande :tummenupp

Det borde inte bli för mycket motstånd om man räknar mm på hålen om man behåller ca 60 mm..
utav 180mm som är idag? Då original är 35mm ? Eller :va
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Frågan är bara om du kommer någonvart med ljudet =) Blir ingen jämförelse värd namnet, i teorin, med enbart utblåsets storlek eftersom det handlar om två olika sorters ljuddämpare med förmodat olika egenskaper.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Frågan är bara om du kommer någonvart med ljudet =) Blir ingen jämförelse värd namnet, i teorin, med enbart utblåsets storlek eftersom det handlar om två olika sorters ljuddämpare med förmodat olika egenskaper.

Men när jag täpper de 2st 51 mm och lämnar 2 st 41 mm hålen blir det en stor skillnad i ljud åtminstone på tomgång...
Ja får väl försöka det kostar 32 papp systemet... :)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag lämnar diskussionen. Om vi inte längre kan lita på fysiklagarna finns det inget mer att säga. Men innan jag lämnar, fundera över varför ljuddämpare ser ut som de gör, en stor burk med flera kamrar i. Om det gick att slå sönder ljud vore det billigare att tillverka fullflödesdämpare och sätta de berömda ståltrådskorsen i mitten.
Jag är ingen fysikexpert men har sysslat med ljudmätning inom motorsport i 15 år. Jag har sett alla fullösningar i boken, och det enda som funkar är en stor dämpare med litet utloppshål. I alla möten jag haft med ljudexperter har man tydligen vilselett mig med grundprincipen att ljud inte kan slås sönder, utan bara omledas eller omvandlas. Man jag viker mig för experterna här inne, fortsätt tro på sagor.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Tror på humlan med den stora dämparen då det funkade utmärkt på min förra hoj.

För effekten är det klurigare då jag vet att i wsbk tidigare så var det ansett att 4-2-1 var överlägset effektivast och dom som hade dubbla utblås hade en dummy då hojarna måste ha samma antal som gathojen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag lämnar diskussionen. Om vi inte längre kan lita på fysiklagarna finns det inget mer att säga. Men innan jag lämnar, fundera över varför ljuddämpare ser ut som de gör, en stor burk med flera kamrar i. Om det gick att slå sönder ljud vore det billigare att tillverka fullflödesdämpare och sätta de berömda ståltrådskorsen i mitten.
Jag är ingen fysikexpert men har sysslat med ljudmätning inom motorsport i 15 år. Jag har sett alla fullösningar i boken, och det enda som funkar är en stor dämpare med litet utloppshål. I alla möten jag haft med ljudexperter har man tydligen vilselett mig med grundprincipen att ljud inte kan slås sönder, utan bara omledas eller omvandlas. Man jag viker mig för experterna här inne, fortsätt tro på sagor.

Det är ju just det vi kan. Lita på fysiklagarna alltså.

Ljuddämpning sker genom att man slår sönder ljudvågorna eller genom utsläckning. I en ljuddämpare så sker ljuddämpningen genom en kombination av dessa. Det är därför man normalt sett har perforerade rör och dämpull. Dels slår man i viss mån sönder ljudvågorna pga perforeringen och eventuella bafflar plus att dämpullen saktar ner ljudvågorna så att samma ljudvåg delas upp och man får utsläckning i andra änden.

Att man omleder ljudvågorna är ju just för att man i andra änden vill ha ustläckning och avledningen i sig leder till att ljudvågorna i viss mån slås sönder.

Vill du inte tro på fysiklagarna så får du gärna fortsätta tro på sagor.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ni som bråkat lite med buller, ska man ha stort inlopp i burken?
Eller ska man ha samma in som ut? Eller mindre?

Eller spelar det ingen roll för dämparvolymen?

Alltså, kan man bygga bort lite dämpar-storlek om man förändrar gashastigheten innan burken?

Finns det något recept för tyst hoj som inte begränsas av flöde, vikt eller estetik alltså?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top