Vem är snabbast genom tiderna?

Smagatusk

Guest
Slutsatsen av det resonemanget är att Eulace Peacock WR 10,2 1935 är snabbare än Usain Bolt 9,58 WR 2016. Med samma skor på samma bana hade Peacock spöat Bolt. Tror du på det ?
Jag gör det inte. Min uppfattning är att bättre träning och bättre skyddsutrustning gjort att dagens förare på dagens maskiner spöar forna tiders förare. På dagens maskiner.
Men sattes dagens förare på t.ex. Giacomo Augustinis hoj på VM banan Isle of Man TT så tror jag inte de skulle ha en chans mot GA. Sporten har förändrats så.

Likaså skulle inte Usain Bolt sprungit ikapp Peacock heller. De sprang väl i läderflipflops på singelunderlag 1935, och UB skulle bara sprätta runt och inte kunna hantera kraften i benen. Hade de ens startblock?
 

Smagatusk

Guest
Vad är det för mått på snabbhet du använder alltså? Flest vad?

Race fastest lap
Rossi: 75
Doohan: 46
Marquez: 32
Stoner: 29
Lorenzo: 27
Schwartz: 26
Roberts Sr: 24

Men vad säger egentligen detta? Att Rossi är 2,6 ggr snabbare än Stoner?

http://www.motogp.com

Schwartz.jpg

Skämt åsido.

Det är dina spelregler, men ska man ta i beaktning hur länge förarna varit i stora klassen så är det rätt imponerande av Marquez att ha så många fastest laps...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vad är det för mått på snabbhet du använder alltså? Flest vad?

Det står i mitt inlägg så alla läskunniga kan läsa att jag menar "circuit best lap" på de banor som hittills avverkats. Alltså det snabbaste varv som körts på en given bana och inte nödvändigtvis under race. Alltså minst lika snabbt och i de flesta fall snabbare än "race fastest lap". Alltså ett mätetal på vem som är snabbast. Precis det du frågar efter. Och då är svaret just nu MM.

Eller ska vi avgöra vem som är snabbast genom att mäta toppfart eller kanske den hastighet de håller mitt i någon läskig kurva...? Eller ska vi ta till gissningsleken för att avgöra hur snabb John Surtees hade varit om han någonsin kunnat låna MM's hoj...?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och varför är det inte vattentätt...? Är det för att JL ligger tvåa - tätt efter MM - i antalet "circuit best lap" på de banor som hittills avverkats...?

Jag vet i alla fall inget bättre sätt att mäta vem som är absolut snabbast. Alltså är MM snabbast genom tiderna, tätt före JL.

VR, Biaggi, Doohan och Agostini...? Eller Casey...? Inte ens med i matchen...

Fast, vem som har snabbaste banvarvet just nu säger ju bara vem som är snabbast på den här generationens material. Ska man som TS önskade, diskutera genom alla tider måste man ju dessutom ta hänsyn till att de för årtionden sedan körde på helt annat material.

Men, måste hålla med om att JL är läskigt snabb.
Och till skillnad från många andra så tycker jag att han även kan vara läskigt snabb i vätan. Bara senaste racet var han ju bland de snabbaste på banan innan framdäcket gav upp. Att han inte kan köra i regn är lite oförtjänt.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Fast, vem som har snabbaste banvarvet just nu säger ju bara vem som är snabbast på den här generationens material. Ska man som TS önskade, diskutera genom alla tider måste man ju dessutom ta hänsyn till att de för årtionden sedan körde på helt annat material.

Så fort man lämnar ett konkret mätetal till fördel för subjektiva bedömningar så blir frågan omöjlig att svara på. De flesta har en åsikt, men de flesta glömmer också att vi lever i en föränderlig miljö och en föränderlig värld där människor såväl som material utvecklas och att det är kombinationen av dessa som genererar prestandan.

De svenska hockeyhjältarna från femtio- och sextiotalet vann flera VM-guld, men bara genom att jämföra tempo och spelkvalitet från gamla videoklipp så inser de flesta att detta lag skulle bli totalt överkört av ett nutida ungdomslag. De gamla hjältarna på moderna skridskor skulle sannolikt dra upp tempot så att det i alla fall krävs ett nutida yngre juniorlag, men allt bortom detta blir ändå bara spekulationer.

Samma sak gäller för alla gamla roadracinghjältar. Hur hade de presterat om de haft dagens möjligheter till fysisk träning såväl som körträning...? Hur hade de presterat med den kontaktkänsla och det grepp som erbjuds med dagens chassie, fjädring och framförallt däck...? Hade Agostini och Hailwood fortfarande varit lika dominanta om de och alla deras konkurrenter haft samma möjligheter som VR, JL, MM och DP...? Svaren på dessa frågor blir återigen bara spekulationer.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Mannen som gav sena inbromsningar ett ansikte, Kevin Schwantz. Hade han inte konstant varit trogen fältets sämsta hoj hade det blivit många titlar och trots den sämsta hojen vann han en VM-titel i kungaklassen. Jag tycker inte resultatlistorna ger hans prestation en rättvis bild när man funderar på vad Suzuki lyckades uträtta i övrigt utan honom.

Klassiskt citat av mannen om när man bromsar: "Se gud, sedan bromsa"
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så fort man lämnar ett konkret mätetal till fördel för subjektiva bedömningar så blir frågan omöjlig att svara på. De flesta har en åsikt, men de flesta glömmer också att vi lever i en föränderlig miljö och en föränderlig värld där människor såväl som material utvecklas och att det är kombinationen av dessa som genererar prestandan.

De svenska hockeyhjältarna från femtio- och sextiotalet vann flera VM-guld, men bara genom att jämföra tempo och spelkvalitet från gamla videoklipp så inser de flesta att detta lag skulle bli totalt överkört av ett nutida ungdomslag. De gamla hjältarna på moderna skridskor skulle sannolikt dra upp tempot så att det i alla fall krävs ett nutida yngre juniorlag, men allt bortom detta blir ändå bara spekulationer.

Samma sak gäller för alla gamla roadracinghjältar. Hur hade de presterat om de haft dagens möjligheter till fysisk träning såväl som körträning...? Hur hade de presterat med den kontaktkänsla och det grepp som erbjuds med dagens chassie, fjädring och framförallt däck...? Hade Agostini och Hailwood fortfarande varit lika dominanta om de och alla deras konkurrenter haft samma möjligheter som VR, JL, MM och DP...? Svaren på dessa frågor blir återigen bara spekulationer.

Fast, det är ju inte helt sant. Man kan jämföra med deras jämlikar och på så sätt få ett mått på hur de stod sig under sin epok, och jag förstår ärligt talat hela konceptet med att förartekniken utvecklats bättre än en liknelse med hockey som jag är oerhört osvenskt och grundligt ointresserad av. Man kan även ta en jämförelse med löpning, där tiderna förbättrats något enormt de senaste 50 åren, men en nutida löpare som hade sprungit med samma material, på samma banor som dåtidens löpare hade sprungit på hade säkerligen varit ungefär lika snabb som den tidens löpare, på grund av de enorma materialskillnaderna.
Det går ju faktiskt att jämföra dagens förare med dåtidens på samma sätt. Sätt dem på exakt samma material på en bana som fortfarande går att köra i samma sträckning och se hur stor skillnaden blir.

Och nej, den här tråden är en typisk Radare-tråd där det handlar om tyckanden och känsla snarare än fasta mätvärden. Han är bra på att skapa sådana trådar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Redan höst? Jag tar fram popcornen medans ni filosoferar.

Ingen av mina favoriter var eg bäst, men dom var underhållande, Schwantz och McCoy.
Schwantz kunde periodvis sätta snabba varv och omkörningar som ingen annan. GP-titeln när han hade turen att de hårdaste motståndarna var borta ur matchen.
Men bäst var han inte, för då skulle han presterat bättre på sina dåliga dagar och tagit fler titlar.

Sen tittar jag inte på motogp längre för jag tycker det blivit nästan lika tråkigt som f1 sedan efter att 500orna försvann och ännu värre blev det ju med traction control.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Den faktiska frågan har ju Alatalo redan svarat på som jag ser det.

Så jag jobbar vidare på den filosofiska frågan. :)

Eftersom jag bara följt MotoGP de senaste 5-6 åren så blir det utifrån den perioden.
Casey var den förare som jag tyckte det var roligast att se på banan.
Det kändes som om han kunde vinna race trots att han inte satt på den för dagen, och banan, bästa maskinen.
MM är fn den förare som jag tycker kör mest "spännande" (extremt subjektivt).
Han kan också "hävda sig" trots att det känns som han har något sämre material.
Att han "växt på sig" och tänker mer taktiskt ser jag inte nödvändigtvis som något bra utifrån ett race-spännings-perspektiv.
Den förare som, när det stämt för honom, känns HELT omöjlig att slå är Lorre.
Detta i fall då (det kändes som) han inte hade varken bättre eller sämre material utan bara flöt ifrån på sitt kattmjuka, metronom lika sätt.

Detta är i torrt, pratar vi wet blir det annorlunda. :)

Mina 2 cent...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
....människor såväl som material utvecklas och att det är kombinationen av dessa som genererar prestandan.....

Ja.

Jag läste om något uppvisningsvarv i speedway runt 2000 blankt där någon gammal dominant och ungtupp of the year körde på gamla grejer och den gamle hade vad jag minns sopat banan med ungdomen.

Minns inte några som helst detaljer men jag gissar att jag läste det i tidningen Race.

Man ska nog inte underskatta totalpaketeringen, hur skulle Agostini reagerat med högre toppfart, högre kurvhastighet, bättre fjädring och bromsar?

Inte alls säkert han skulle kommit till sin rätt jämfört med sina konkurrenter.
 

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Vad är det för mått på snabbhet du använder alltså? Flest vad?

Race fastest lap
Rossi: 75
Doohan: 46
Marquez: 32
Stoner: 29
Lorenzo: 27
Schwartz: 26
Roberts Sr: 24

Men vad säger egentligen detta? Att Rossi är 2,6 ggr snabbare än Stoner?

Du missade(med vilje?) Agostini's 117 fastest laps i din lista...
Vad som är än viktigare är väl ändå antalet race starter gentemot antalet snabbaste race varv?

Den statistiken ser ut såhär:
Agostini: 117 snabbaste varv på 194 starter ger ett medel på 0,60
Rossi: 75 snabbaste varv på 341 starter ger ett medel på 0,21
Doohan: 46 snabbaste varv på 137 starter ger ett medel på 0,33
Hailwood: 37 snabbaste varv på 152 starter ger ett medel på 0,24
Marquez: 32 snabbaste varv på 143 starter ger ett medel på 0,22
Stoner: 29 snabbaste varv på 176 starter ger ett medel på 0,16
Lorenzo: 27 snabbaste varv på 243 starter ger ett medel på 0,11
Schwantz: 26 snabbaste varv på 105 starter ger ett medel på 0,24
Roberts: 24 snabbaste varv på 60 starter ger ett medel på 0,40

Av detta lär vi oss att Agostini, med överlägset material och (i det närmaste) obefintlig konkurrens, är snabbaste föraren genom alla tider (statistiken ljuger inte :fakta).
Därefter kommer Kenny Roberts med Doohan som god trea.


Statistik är bra, och den går att använda på fler än ett sätt...
Allt beror på vilka delar av statistiken man vill ta med i sina beräkningar...
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
För mig e det MM och hans generation som är den absolut snabbaste. Vi kan inte påstå att de gamla rävarna från förr kommer ens i närheten av den nya generationen som i princip är avlade för just racing.
Så MM och MV och Rins m.m e långt före alla andra på min lista.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top