Vem är snabbast genom tiderna?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Blixtrande snabb alltså. Inte flest segrar eller titlar, men med störst förmåga att köra snabbare än någon annan. Och någonsin. Kan ha varit en förare som tävlade 1964 och som (enligt dig) hade varit allra snabbast nu om hen teleporterats till 2016. Uppfattningen om detta varierar ju över tid och ibland ganska kort tid. Hur är läget nu? Vad tycker du?
 

Bifogat

  • barry-sheene-1979-grand-prix-le-mans.jpg
    barry-sheene-1979-grand-prix-le-mans.jpg
    251.1 KB · Visningar: 143
  • 9aa5a2872acb6148e7c6e557be712ac8.jpg
    9aa5a2872acb6148e7c6e557be712ac8.jpg
    47.3 KB · Visningar: 140
  • curvare-doohan.jpg
    curvare-doohan.jpg
    46.7 KB · Visningar: 153
  • 2013-11-MikeHailwood.jpg
    2013-11-MikeHailwood.jpg
    509.3 KB · Visningar: 133
  • 277430.jpg
    277430.jpg
    174.3 KB · Visningar: 137
  • 146_0112_05_z+kevin_schwantz_suzuki_school+.jpg
    146_0112_05_z+kevin_schwantz_suzuki_school+.jpg
    70.8 KB · Visningar: 135
  • 146_0603_01_ztraction_controlvalentino_rossi1.jpg
    146_0603_01_ztraction_controlvalentino_rossi1.jpg
    30 KB · Visningar: 124
  • caballito-de-márquez.jpg
    caballito-de-márquez.jpg
    168.6 KB · Visningar: 132

Smagatusk

Guest
Blixtrande snabb i alla underlag - oavsett material - är ju Casey Stoner.

Nu väntar jag bara på att du ska förklara varför jag har fel medelst 73 frågor som jag inte kan besvara.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Blixtrande snabb i alla underlag - oavsett material - är ju Casey Stoner.
En mycket stark kandidat. Jag håller med dig. Stärks också av att hans konkurrenter så samstämigt nickar respektfullt när de får frågor om honom; han är speciell.

Hayden när han kom till Ducati:

”It’s a great match. Casey finds the limit of this bike and I think some of his strong points to be able to so fast, so quick suits this bike.

But really, Casey’s a special talent. I don’t think it’s so much other than just the bike suits his style. Sure, it’s a good package. But I think Casey would be just as fast on any bike. The bike is a little bit special.

I’m not going to try to deny that fact. It has some things that make it hard to get the most out of it. But the limit is so high and I think he just finds it.

"The bike is, as other guys at times have shown, really strong. But he’s the guy that can do it week in and week out and that is what really sets him apart.”

http://www.motorcyclenews.com/sport/motogp/2010/january/jan1810-hayden-praises-stoner-/
 

Bifogat

  • stoner-hayden.jpg
    stoner-hayden.jpg
    63.3 KB · Visningar: 129
Last edited:

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Vet inte. Men det hade vart fantastiskt att se Stoner mot MM på samma hoj och båda i form.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Giacomo Agostini måste ju nämnas i det sammanhanget, med tanke på hur han fullkomligt sopade banan med alla andra samtida förare.

Vad gäller MM vs CS tror jag faktiskt att CS har/hade mer rå skill än MM, men MM är nog den bättre taktikern av de två.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Giacomo Agostini måste ju nämnas i det sammanhanget, med tanke på hur han fullkomligt sopade banan med alla andra samtida förare.
När Agostinis dominans på 60- och 70-talet kommer på tal så bör man väl ta i beaktande att konkurrensen knappast kan ha varit knivskarp. Se till exempel hur det såg ut säsongen 1968. Han vann alla 350-race och alla 500-race. Säsongen efter vann han de tio första 350-racen och de tio första 500-racen. Samma sak säsongen efter den: vann de tio första 350-racen och de tio första 500-racen. Om det funnits ett halvdussin likvärdiga hojar i startfältet är det knappast troligt att utfallet sett ut så. Så om det var hans förmåga eller hans material som sopade banan med alla andra samtida tycker jag är en berättigad fråga (när Agostini inte vann var det hans teamkompis som gjorde det).
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Mick Doohan. (trots att han inte var min favorit på den tiden, höll på nr 34) Tror att en ung Mick skulle vara i topp i dagens startfält också. Många påpekar att Mick tog de flesta att sina titlar när motståndet var dåligt, och glömmer fullständigt bort att Mick var sataniskt snabb och sopade banan med legender som Rainey och Schwantz flera år tidigare. Det enda som hindrade Doohan från att ta flera titlar var ju hans vidriga skador. De flesta skulle aldrig inträffat i dagens tider med TC.
 

Smagatusk

Guest
Vad gäller MM vs CS tror jag faktiskt att CS har/hade mer rå skill än MM, men MM är nog den bättre taktikern av de två.

Absolut. Det verkade som att CS sket i titlarna. Det var do-or-die även om han låg i ledning. Och det gick åt helvete ibland.

Vettetusan, men Jlo har ju onekligen vid rätt väder o allt det där visat sig kunna sätta upp en ointaglig väloljad racepace. kanske inte vart hans "före" det senaste men nog är han värd att nämnas i sammanhanget

Kom inte dragandes med en gremlin som inte tål vatten.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Absolut. Det verkade som att CS sket i titlarna. Det var do-or-die även om han låg i ledning. Och det gick åt helvete ibland.



Kom inte dragandes med en gremlin som inte tål vatten.
Ok, tar bort min post om det störde dig
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kom inte dragandes med en gremlin som inte tål vatten.

Och varför är det inte vattentätt...? Är det för att JL ligger tvåa - tätt efter MM - i antalet "circuit best lap" på de banor som hittills avverkats...?

Jag vet i alla fall inget bättre sätt att mäta vem som är absolut snabbast. Alltså är MM snabbast genom tiderna, tätt före JL.

VR, Biaggi, Doohan och Agostini...? Eller Casey...? Inte ens med i matchen...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tror det är som i friidrott, den som har banrekordet är snabbast.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Fast nu gällde diskussionen vilken förare som var/är snabbast oavsett hoj. Nej det får vi aldrig reda på men det är kul att spåna. En medelmåtta i MotoGp om 30 år kommer vara snabbare runt banorna än dagens aliens. Det betyder inte är dom har mer talang.
 

Smagatusk

Guest
Och varför är det inte vattentätt...? Är det för att JL ligger tvåa - tätt efter MM - i antalet "circuit best lap" på de banor som hittills avverkats...?

Jag vet i alla fall inget bättre sätt att mäta vem som är absolut snabbast. Alltså är MM snabbast genom tiderna, tätt före JL.

VR, Biaggi, Doohan och Agostini...? Eller Casey...? Inte ens med i matchen...

Nä, de sistnämnda har lagt av för många år sedan, så det är ju uppenbart att de inte är med i matchen längre...

Så med dina regler, så har vi att välja mellan:

- Lorenzo
- Marquez
- Iannone
- Rossi
- Pedrosa

Alla är aktiva idag. Inget utrymme för spekulering om gamla förmågor, alltså?

Jag tror att TS idé var att leka lite med tanken eftersom han snackade om teleportering och grejer i trådstarten...
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
...antalet "circuit best lap"...

Jag vet i alla fall inget bättre sätt att mäta vem som är absolut snabbast. Alltså är MM snabbast genom tiderna, tätt före JL.

VR, Biaggi, Doohan och Agostini...? Eller Casey...? Inte ens med i matchen...
Vad är det för mått på snabbhet du använder alltså? Flest vad?

Race fastest lap
Rossi: 75
Doohan: 46
Marquez: 32
Stoner: 29
Lorenzo: 27
Schwantz: 26
Roberts Sr: 24

Men vad säger egentligen detta? Att Rossi är 2,6 ggr snabbare än Stoner?

http://www.motogp.com
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fast nu gällde diskussionen vilken förare som var/är snabbast oavsett hoj. Nej det får vi aldrig reda på men det är kul att spåna. En medelmåtta i MotoGp om 30 år kommer vara snabbare runt banorna än dagens aliens. Det betyder inte är dom har mer talang.

Slutsatsen av det resonemanget är att Eulace Peacock WR 10,2 1935 är snabbare än Usain Bolt 9,58 WR 2016. Med samma skor på samma bana hade Peacock spöat Bolt. Tror du på det ?
Jag gör det inte. Min uppfattning är att bättre träning och bättre skyddsutrustning gjort att dagens förare på dagens maskiner spöar forna tiders förare. På dagens maskiner.
Men sattes dagens förare på t.ex. Giacomo Augustinis hoj på VM banan Isle of Man TT så tror jag inte de skulle ha en chans mot GA. Sporten har förändrats så.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top