Hojresa början på oktober?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
https://goo.gl/maps/ucZtCTfC6jE2

Ett alternativ om man har en vecka och utgår från Stockholm kan vara att ta färjan till Gdansk från Nynäs och sen leta sig upp genom Litauen, Lettland och Estland. En tur över till dom estniska öarna kanske kan vara något. Längs vägen upp från Gdansk till Litauen ligger Hitler´s Varglyan/Wolfsschanze som kan vara värt ett besök. Finns ett hotell där.

http://wolfsschanze.pl/index.php/tourism

Kan vara en fin enveckas-tur..... Väldigt lugnt i Baltstaterna. Och sen färjan hem från Tallinn.

//J
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
MMmmm, Nynäs - Gdansk, en gammal Gotlandsfärja fylld med polacker som gillar att supa! :tummenupp

Är man inte polack och/eller gillar att supa kan resan uppfattas som tråkig om man är bortskämd med Finlandsfärjor eller liknande. :D
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Nu beror det lite på vad TS söker med sin resa, är det krokiga mc-vägar i kuperad terräng så vet jag inte om Baltikum är så spännande direkt...
Väldigt platt och inte så värst kurviga vägar, gles trafik förvisso, minimalt med poliser och billigt boende kanske men som mc-land vet jag inte direkt...
På Ösel finns en nedförsbacke med varningsskylt, utförslöpan är 30-50 meter och nivåskillnaden är ett par tre meter, dvs inget man knappt noterar... så om inte skylten varit där hade man inte sett backen alls.
Men troligen var de stolta över sin backe.

Polen kan vara aningen mer kuperat (men bara aningen) men med en miljard bilister överallt, obevakade korsningar för tåg där alla stannar (stopplikt i Polen) och med bilförare som alla vill komma först... lämnar man sex meters lucka till framförvarande bil så blir man omkörd av en X5:a som är fem meter.
:död
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Lettland har jag redan kört hoj i, och för mig är det offroadkörning som gäller där. Den här gången är jag bara ute efter att köra hoj innan säsongen är över:). Och det var ca 30 år sedan jag var i skåne, så det kändes lite som en god ide att åka dit bara därför.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
MMmmm, Nynäs - Gdansk, en gammal Gotlandsfärja fylld med polacker som gillar att supa! :tummenupp

Är man inte polack och/eller gillar att supa kan resan uppfattas som tråkig om man är bortskämd med Finlandsfärjor eller liknande. :D

Så här års är det nästan bara lastbilschaffisar på den färjan. Tråkig, är bara förnamnet..... :tummenupp
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Brukar föredra Karlskrona till Gdynia istället för Nynäshamn. Bara ca 50 mil från Stockholm. Trevligare båt och framför allt, man är framme på morgonen istället för mitt på dan.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Brukar föredra Karlskrona till Gdynia istället för Nynäshamn. Bara ca 50 mil från Stockholm. Trevligare båt och framför allt, man är framme på morgonen istället för mitt på dan.

Fördelen med Nynäs för oss som bor söderut och närmare färjan är att man kan ta den direkt efter jobbet. Då är man framme mitt på dagen istället för morgonen efter.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Fördelen med Nynäs för oss som bor söderut och närmare färjan är att man kan ta den direkt efter jobbet. Då är man framme mitt på dagen istället för morgonen efter.

Självklart :)

Gillar man sova så passar det ju bra att komma fram mitt på dan. Jag är ju morgonpigg så det blir ju ett helsike att slösa en hel förmiddag nykter på en trist båt som det påpekas. Kör hellre hoj.

Tycker Karlskrona annars är en bra start på dagen om man ska söderut. Relativt trevlig båt, motorvägen ner till Lodz och man är samma dag nere vid Slovakiska gränsen och dricker bärs.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Självklart :)

Gillar man sova så passar det ju bra att komma fram mitt på dan. Jag är ju morgonpigg så det blir ju ett helsike att slösa en hel förmiddag nykter på en trist båt som det påpekas. Kör hellre hoj.

Tycker Karlskrona annars är en bra start på dagen om man ska söderut. Relativt trevlig båt, motorvägen ner till Lodz och man är samma dag nere vid Slovakiska gränsen och dricker bärs.

Nu är ju nästan allt en kompromiss och kan jag "tjäna" en halv dag när jag ändå senare kommer att sitta över 600 mil i sadeln så kan jag överleva några färre mil på hoj. Antalet mil är mindre viktiga än hur trevliga de är för mig. Dessutom gillar jag inte när däcken får sidvagnsprofil så jag väljer vägar därefter!:tungan

Min favorit är nattfärjan Trelleborg - Rostock. Inte mycket roligare men vi får många goa mil på krokiga vägar till färjan och sover under den tråkiga överfarten. Dessutom är det betydligt längre västerut än Gdansk.

Det finns många olika anledningar att köra hoj. En del vill bara färdas någonstans medans jag behöver krokiga vägar.

Jag kör ju SportHoj, inte äventyrSHoj! :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Nu är ju nästan allt en kompromiss och kan jag "tjäna" en halv dag när jag ändå senare kommer att sitta över 600 mil i sadeln så kan jag överleva några färre mil på hoj. Antalet mil är mindre viktiga än hur trevliga de är för mig. Dessutom gillar jag inte när däcken får sidvagnsprofil så jag väljer vägar därefter!:tungan

Min favorit är nattfärjan Trelleborg - Rostock. Inte mycket roligare men vi får många goa mil på krokiga vägar till färjan och sover under den tråkiga överfarten. Dessutom är det betydligt längre västerut än Gdansk.

Det finns många olika anledningar att köra hoj. En del vill bara färdas någonstans medans jag behöver krokiga vägar.

Jag kör ju SportHoj, inte äventyrSHoj! :)

Okej, du kan vrida o vända det till..... :)

Nu skulle vi ju till Gdansk. Gjorde väl misstaget att skriva Stockholm. Men och andra sidan, du skrev "för oss som bor söderut".

Allt söderut är ju inte Stockholm. Räcker ju bara att man bor tex i Norrköping så måste du ju ta ledigt från jobbet för att hinna checka in på Nynäshamnbåten. Ungefär samma tid behöver du med Karlskronabåten. Åker du sen en senare färja så behöver man kanske inte ens ta ledigt.

Varför skulle inte sporthoj kunna användas som semesterhoj? Tycker dom är ypperliga till +100 mil om dagen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Okej, du kan vrida o vända det till..... :)

Nu skulle vi ju till Gdansk. Gjorde väl misstaget att skriva Stockholm. Men och andra sidan, du skrev "för oss som bor söderut".

Allt söderut är ju inte Stockholm. Räcker ju bara att man bor tex i Norrköping så måste du ju ta ledigt från jobbet för att hinna checka in på Nynäshamnbåten. Ungefär samma tid behöver du med Karlskronabåten. Åker du sen en senare färja så behöver man kanske inte ens ta ledigt.

Varför skulle inte sporthoj kunna användas som semesterhoj? Tycker dom är ypperliga till +100 mil om dagen.

Hoppas jag inte "vred till det" så du blev stött, för det var inte meningen... :)

Men TS, och många andra, bor i närheten av Nynäs och även om det inte blir den resan kanske andra som läser denna tråd får inspiration till nästa år. Så läser jag många trådar...

Ska vi norrut, Tornedalen eller längre upp, tar vi nattbåten till Åbo efter jobbet. Färre och bättre, krokigare alltså, mil. Dessutom är tjälskotten inte lika vanliga på småvägar som på svenska sidan. Hellre 80 trevliga mil än 100 tråkiga. Men vi är olika. :tummenupp
Men jag har förståelse för att andra tycker det är en omväg. Och att det dessutom är långt ifrån vad TS ska göra. :)

Eftersom vi kör SportHoj vet vi att det går utmärkt att köra över 100 mil medans ovana kan tycka att 20 mil är långt även i sadeln på en tvåhjulig skinnsoffa... :D
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
TS, dvs undertecknad, ger sig i alla fall iväg i morgon. Och är riktigt nöjd med väderprognosen :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Hoppas jag inte "vred till det" så du blev stött, för det var inte meningen... :)

Men TS, och många andra, bor i närheten av Nynäs och även om det inte blir den resan kanske andra som läser denna tråd får inspiration till nästa år. Så läser jag många trådar...

Ska vi norrut, Tornedalen eller längre upp, tar vi nattbåten till Åbo efter jobbet. Färre och bättre, krokigare alltså, mil. Dessutom är tjälskotten inte lika vanliga på småvägar som på svenska sidan. Hellre 80 trevliga mil än 100 tråkiga. Men vi är olika. :tummenupp
Men jag har förståelse för att andra tycker det är en omväg. Och att det dessutom är långt ifrån vad TS ska göra. :)

Eftersom vi kör SportHoj vet vi att det går utmärkt att köra över 100 mil medans ovana kan tycka att 20 mil är långt även i sadeln på en tvåhjulig skinnsoffa... :D


haha, nejdå :)

Kanske skulle sagt att "vi kan vrida till det hursom helst"

Jo, det händer också att jag tar åbofärjan när jag ska hem till Boden. Nånstans måste man ju sova och ibland kan det ju vara skönt att åka annat än den vanliga E4:an. Dessutom så är det ju för mig ungefär lika långt hem från Stockholm som från Åbo.

Jag ogillar ju åka färja annars, om inte lite öl är inblandat. Skulle gärna åka från Nynäshamn om den fro iväg kl 12 på dan och var framme kl 6 på morgonen. Mysa i solen med en öl i handen är ju aldrig fel :)
Nu får man ju vara lite försiktig med drickande så man är nykter på morgonen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
TS, dvs undertecknad, ger sig i alla fall iväg i morgon. Och är riktigt nöjd med väderprognosen :)

Det ser riktigt bra ut för att vara oktober!
Gnesta, Runtuna, Stigtomta, Jönåker och färja över Bråviken kan rekommenderas... Gillar du grusväg tar du höger i Aspa skyltat Ripsa på vägen ner. Behöver du tanka tar du vänster först i Aspa. Första biten grusväg mot Ripsa är rak och snabb men sen blir det krokigt, riktigt krokigt! Vackert och en omväg som är väl värd...

Söderköping, Åtvidaberg, Kisa mot Eksjö är en bra väg söderut...:)

haha, nejdå :)

Kanske skulle sagt att "vi kan vrida till det hursom helst"

Jo, det händer också att jag tar åbofärjan när jag ska hem till Boden. Nånstans måste man ju sova och ibland kan det ju vara skönt att åka annat än den vanliga E4:an. Dessutom så är det ju för mig ungefär lika långt hem från Stockholm som från Åbo.

Jag ogillar ju åka färja annars, om inte lite öl är inblandat. Skulle gärna åka från Nynäshamn om den fro iväg kl 12 på dan och var framme kl 6 på morgonen. Mysa i solen med en öl i handen är ju aldrig fel :)
Nu får man ju vara lite försiktig med drickande så man är nykter på morgonen.

Trevligt! Nu kör jag inte på vintern längre man gillar att läsa om dina vinterhojar! :tummenupp
Jag gillar färjor även om ölen aldrig är lika god som på en brittisk pub...

:D
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Det ser riktigt bra ut för att vara oktober!
Gnesta, Runtuna, Stigtomta, Jönåker och färja över Bråviken kan rekommenderas... Gillar du grusväg tar du höger i Aspa skyltat Ripsa på vägen ner. Behöver du tanka tar du vänster först i Aspa. Första biten grusväg mot Ripsa är rak och snabb men sen blir det krokigt, riktigt krokigt! Vackert och en omväg som är väl värd...

Söderköping, Åtvidaberg, Kisa mot Eksjö är en bra väg söderut...:)

...

Allt ovan beskrivet är kalasfint. Har kört dom sträckorna många gånger. Gillar Vikbolandet också, med alla sköna öppna högfartskurvor. Blir toppen :tummenupp
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Ingen som vill åka till Storbritannien?
I just love the country and the people there.
When they roll down the window and yell: "fock off u bloody wanker" you know you love it :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ingen som vill åka till Storbritannien?
I just love the country and the people there.
When they roll down the window and yell: "fock off u bloody wanker" you know you love it :tummenupp

Who wants go to Britain with "a bloody wanker"? :va

Sorry, we just came back, on our sportbikes...

But we have not had your experience, maybe they do not see us as wankers! :(

But I do ride a sportbike! :D




And btw, Britain is not one country... :tungan
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Who wants go to Britain with "a bloody wanker"? :va

Sorry, we just came back, on our sportbikes...

But we have not had your experience, maybe they do not see us as wankers! :(

But I do ride a sportbike! :D




And btw, Britain is not one country... :tungan
Oh, ok to all the above.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top