Hojresa början på oktober?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Nu behöver jag nya tips igen. Har fått loss första veckan i oktober, och tänkte mig (om vädret vill) styra kosan söderut från Stockholm. Tips på lämpliga resmål för en vecka söderut så sent på säsongen?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lite avhängigt väder, men Nürburgring och Moseldalen? :hihi
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har hört både Mosel och Harz nämnas i hojkontext, men har ingen koll i övrigt. Berätta mer :).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har hört både Mosel och Harz nämnas i hojkontext, men har ingen koll i övrigt. Berätta mer :).

Mosel är jäkligt vackert, och bergen runtom är smäckfulla med sjukt sköna hojvägar. Det var lite för varmt för mig för att riktigt njuta av det när jag var där, men när dalen öppnade upp sig när man var på väg ner i den... :kär
1167497_593249347384283_591342184_o.jpg
Jag är dock fantastiskt dålig på att ta bilder, så här får du typ en liten teaserbild där jag står och glor ut över dalen. :hihi
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Mosel är jäkligt vackert, och bergen runtom är smäckfulla med sjukt sköna hojvägar. Det var lite för varmt för mig för att riktigt njuta av det när jag var där, men när dalen öppnade upp sig när man var på väg ner i den... :kär ... klippt lite....
Instämmer! Mosel, Eifel, Ardennerna - kalasfint! Men... det ligger c:a 60-70 mil från Tysklands nordkust. Så transportsträckan blir lång. Särskilt med tanke på att TS startar i Sthlm och bara har en vecka på sig.

Harz är mindre. Men också fint. Här finns "körmaterial" för några dagar, sedan har man nog gjort allt. Jag körde i Harz två dagar och hann inte med allt jag ville hinna med. Harz ligger 30-40 mil från nordkusten. Dvs lite mer än en halv dag på Autobahn eller en hel dag på mindre vägar.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Tyskland har fina vägar om man undviker motorvägarna och storstäderna :tummenupp
De börjar innan Lybeck ... om man åker till Puttgarten

eller till Rostock.
Fina vägar och lätt att hitta boende i Tyskland
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Blir sannolikt en liten Sydsverige-tur istället, med start på måndag om väderprognosen håller i sig. En första grovruttning enligt bild. Något man absolut inte får missa i körväg längs tilltänkt rutt? Kom gärna med tips :).

Sydsverige mc.jpg
 

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
värnamo
Hoj
Triumph
Blir sannolikt en liten Sydsverige-tur istället, med start på måndag om väderprognosen håller i sig. En första grovruttning enligt bild. Något man absolut inte får missa i körväg längs tilltänkt rutt? Kom gärna med tips :).

View attachment 433580

Om du åker till Halmstad så går det att åka några fina mil som slutar vid Hylte. Blir en liten omväg mot din rutt till värnamo men kan absolut vara värt det. Vägarna innan Simrishamn Ystad (brösarps backar typ) är oxå fina några mil. Dom verkar vara med i rutten :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Stockholm - Trelleborg går på en dag för att sedan ta nattbåten till Rostock. Kostar strax över 200 med hoj utan hytt.
Kanske inte direkt roliga vägar sedan till Harz men väl framme är det värt det. Sedan kan man göra dagsutflykter utan packning på väldigt goa vägar. Skulle det vara dåligt väder eller om man vill ha en hojfri dag tar man tåget. http://www.hsb-wr.de/startseite/
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Var min första plan, men saker har kommit emellan, som gör att det får bli lite finrulla på hemmaplan i stället. Men nästa säsong :banana
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Vilken dag är du i västra Skåne? Har en ledig dag från jobb i början på nästa vecka. Skulle kunna lotsa runt dig på lite trevliga småvägar...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Vilken dag är du i västra Skåne? Har en ledig dag från jobb i början på nästa vecka. Skulle kunna lotsa runt dig på lite trevliga småvägar...

Nice. Om planen och vädret håller så är gula sträckan inplanerad till onsdag.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Oroa dig inte för det, ruttningen ligger i huvudsak på småvägar vid sidan om europavägarna. Förutom i närheten av S-holm, där man ändå kört allt.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Kan intyga att området runt det redan tipsade Agusa är klart åkvärt, är du där så sväng gärna nerom Kivik och kolla äppeltavlan som nu är uppsatt.
Västsidan av Skåne (typ Landskrona osv) är trevlig om man åker öster om E6.
Öppna fält med bra sikt och krokvägar i böljande landskap.
Sen verkar det som om du träffat in sträckan Kisa-Ulrika söder Mjölby?
Också ett fint mc-område.
 

nonne_j

Medlem
Gick med
7 Oct 2015
Ort
värnamo
Hoj
Triumph
Passerar du Värnamo en lördag söndag eller efter 17:00 så bistår jag gärna med en kopp kaffe :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top