Elkrångel Ducati Monster 600 -95 (bild)

dumbo92

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 600 -95
Hej. Ny hojägare och ny på sporthoj här!

Jag köpte min Ducati denna säsong och för att lära känna den lite bättre och mest för skojs skull så har jag skruvat isär typ allt jag vågat. I helgen började jag skruva ihop den igen och stötte då på ett litet problem med elen.

När jag slår på tändningen så "sprakar/brusar" det från den lilla gula kuben som ni ser på bild. Ingen elektronik fungerar heller. Vad är det för något och några förslag på åtgärder? Jag är hyfsat säker på att jag kopplat allt rätt.

Kan tilläggas att jag är nybörjare på det här med mek. Elektronik är väll inte allas favoritämne så jag uppskattar all hjälp :)
20160828_212841.jpg

20160828_213108.jpg
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Tjenare!

Ja elektronik är djävulens påfund!

Står där något på "kuben"? Några siffror?

Googla isf ducati monster 600 xxxxxxxxxxx <- siffrorna

Det är.väl ett relä av något slag?
 

dumbo92

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 600 -95
Tack för svar!

Här är en bild där man ser lite siffror.
"Type 23 B047 12v. 40a"

20160828_213135.jpg

Ett blinkrelä låter ju inte så farligt/dyrt. Hoppas på det men låter det riktigt att ALL elektronik slås ut pga ett felaktigt sådant? Och vad kan ha orsakat problemet? De nya LED blinkers jag installerade kanske? Installerade dem utan motstånd då jag inte visste bättre.

Tack.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ja det sprakar kanske i ett gammalt mekaniskt relä, när det monteras led. Sen så har du säkert bara ett svagt batteri, eller dålig jordpunkt. Med batteriplaceringen hos gamla Monster i kombination med bly/syra batterier parat med ej ansluten evakueringsslang så är det inte ovanligt att batterisyra rinner ned över vitala elkomponenter, ram och motor.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Eftersom detta är teknikforumet och man inte får komma med gissningar vill jag inte riktigt svara så mycket mer.

Men om du bytt till LED-blinkers bör du ha ett relä som fungerar med dessa, vilket original kanske inte gör.
 

dumbo92

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 600 -95
Tack för alla svar. Skitbra tråd Krqkan.

Ska testa att gnugga rent kontaktytorna till att börja med.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Det är inte någon speciellt ovanlig att huvudreläet blir dålig eller sluta funka. Vissa gånger kan det klibba och inte "släppa" så att det inte går att stänga av. Kallas för "italiensk charm"? Bara att byta och se glad ut!
 

dumbo92

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 600 -95
Nu funkar det efter att jag rengjort alla jord-kablar. Tog bort LED blinkers så länge för att vara på den säkra sidan.

Däremot startar inte hojen. När jag trycker på start-knappen så hörs ett tydligt "klick". Kan det helt enkelt vara batteriet som är dåligt laddat? Det har trots allt stått urkopplat i ca 1 månad nu. Vet inte ålder på batteriet heller.

Kan man använda startkablar mellan bil och mc? :eek:
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu funkar det efter att jag rengjort alla jord-kablar. Tog bort LED blinkers så länge för att vara på den säkra sidan.

Däremot startar inte hojen. När jag trycker på start-knappen så hörs ett tydligt "klick". Kan det helt enkelt vara batteriet som är dåligt laddat? Det har trots allt stått urkopplat i ca 1 månad nu. Vet inte ålder på batteriet heller.

Kan man använda startkablar mellan bil och mc? :eek:

Ja, det kan vara ett dåligt batteri, och ja det går att startkabla från bilen till hojen. Gör det med bilens motor avstängd för att vara på den säkra sidan.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top