KX500 motor i mindre sporthoj. Vilka problem stöter jag på då?

Markus97

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Gixxer 1000
Med risk för att jag gör övertramp i byggforumet så vill jag kolla lite med proffspanelen om min idé till en bushoj är genomförbar med rimliga medel.
Har alltså inte varken hoj eller motor än utan bara spånar.

Jag gillar KX/CR 500 motorerna väldigt mycket. Har en KX500 cross idag som jag dyrkar. Att motorn inte är anpassad för landsvägskörning tror jag mig förstå men är ändå sugen på att få in den i en mindre sporthoj, tex ett modernare 125cc chassi.

Användningsområdet blir väldigt smalt inser jag, men kanske lite bakhjulsbus, rondellskrap och bara njuta av gången i maskin. Absolut inte transportkörning i flera mil utan bara en kvällsrepa på byn och om det är möjligt även prova på nån av de mindre RR banorna.

Så ni som har lite kunskaper, hur låter detta? Vilka problem lär uppstå både att rent fysiskt få den på plats i en 125 ram men även hur det kan tänkas fungera?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Det är inte superovanligt att folk slänger in större motorer i 125:eek:r. Finns en massa byggtrådar om sånt. Motorfästen och kedjans linjering samt avgasrör är kanske det svåraste utöver platsen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Många har gjort det och många har ångrat sig då motorfästen och ramar spricker eftersom fjädringsvägen är betydligt längre och mjukare på en cross än en landsvägshoj.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det är en fantastisk idé, och det är klart du ska göra det! Jag har en fabrikstrimmad KX250 motor i en 125 ram, en 500 är ju dubbelt så kul!
 

Markus97

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Gixxer 1000
Många har gjort det och många har ångrat sig då motorfästen och ramar spricker eftersom fjädringsvägen är betydligt längre och mjukare på en cross än en landsvägshoj.

Känns som motorfästen och ramar som spricker inte beror på fjädring utan på vibrationer och/eller felkonstruktion skulle jag tycka. Det hoppar inte så mycket på vägen som på crossbanan heller ju.
Kan man tänka sig att man sätter lite gummi i motorupphängningen som tar de värsta vibrationerna tro?
Vet inte exakt hur det skulle kunna göras och se ut men borde inte vara omöjligt tycker jag.

Eller beror det på att man satt i för kraftfull motor?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det är en fantastisk idé, och det är klart du ska göra det! Jag har en fabrikstrimmad KX250 motor i en 125 ram, en 500 är ju dubbelt så kul!

Bilder, snälla...!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Trots att det är en röra av olika grejer, så ser den i princip ut som en gammal cross bara. Ram är 125 crossram, landsvägsgaffel och ett fett 18" fram, som ursprungligen är ett bakhjul med nedfräst nav. Nyare plast, tank, sadel.

Saken är ju att grejer kan börja paja när man gör så här, men det ska inte låta en stoppas, för såna här bastarder används ju inte på samma sätt som en cross som plågas 10 h i veckan hos någon som satsar.

Böjer sig något så lär man sig förstärka på rätt ställen:tummenupp
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Om du inte redan har kikat på sånt så kan kanske nåt supermono-bygge ge en hint om vad som funkar bra för asfalt? Där förekommer ju stora stånkor i t.ex. RGV250-ramar. Alltid fyrtaktsmaskiner vad jag vet, men kanske inte helt olikt en 500 cc 2-takt i effekt och moment.
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Det kommer nog bli väldigt mycket vibrationer men det kanske går att bygga bort litegrann med gummiupphängning. Hade du varit ute två månader tidigare så hade du kunnat köpa min KX500 motor som jag hade liggandes:banana
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Följde en tråd i något forum för flera år sedan då någon stoppade i en Cr500-motor i (tror jag) ett aprillia-chassie.
Hojen gick som hejsan men byggaren tröttnade tämligen omgående på alltihop då den vibrerade något alldeles enormt. Initialt trodde han det var något fel på hans motor men flera påpekade då att stora 2t crossmotorer vibrerar tämligen ordentligt, när man kör de på crossbanan märks det inte så farligt men på asfalt i ett litet nätt sportchassie blir det en annan femma.
Så, det är väl bekymren som du kommer råka ut för, men spelar det ingen roll med vibrationer så kan det ju bli ett ganska kul bygge.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det kommer nog bli väldigt mycket vibrationer men det kanske går att bygga bort litegrann med gummiupphängning. Hade du varit ute två månader tidigare så hade du kunnat köpa min KX500 motor som jag hade liggandes:banana

Varför sa du inte åt mig att du ville sälja den? :fatta!

Suzuki har en 2t 500 med balansaxel, satt i deras quad på 80-talet och kanske inte det lättaste att hitta.
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Grymt roligt projekt , det har byggts ganska många hojar fast på enstånker & om jag minns rätt fanns en tävlingsklass för dessa SOS (sound of singels) . Då byggde man på 250 chassin typ Suzuki RGV 250 eller aprilia rs250 .
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Fast SOS var/är väl bara fyrtakt?

Mvh,
Ingvar
 

Markus97

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Gixxer 1000
Ja precis, med en sporthojsgaffel så får du en lämplig sporthojsgeometri. Och ja, såna har byggts förr.

Hmm. Ja det kanske är enklare med själva "motor i ramen grejen". Men sen känns det lite tveksamt för mig. Känns som kurvprestandan blir bättre med en liten sporthoj..?

Böjer sig något så lär man sig förstärka på rätt ställen:tummenupp
Haha :tummenupp

Om du inte redan har kikat på sånt så kan kanske nåt supermono-bygge ge en hint om vad som funkar bra för asfalt? Där förekommer ju stora stånkor i t.ex. RGV250-ramar. Alltid fyrtaktsmaskiner vad jag vet, men kanske inte helt olikt en 500 cc 2-takt i effekt och moment.

Bra tips!

Följde en tråd i något forum för flera år sedan då någon stoppade i en Cr500-motor i (tror jag) ett aprillia-chassie.
Hojen gick som hejsan men byggaren tröttnade tämligen omgående på alltihop då den vibrerade något alldeles enormt. Initialt trodde han det var något fel på hans motor men flera påpekade då att stora 2t crossmotorer vibrerar tämligen ordentligt, när man kör de på crossbanan märks det inte så farligt men på asfalt i ett litet nätt sportchassie blir det en annan femma.
Så, det är väl bekymren som du kommer råka ut för, men spelar det ingen roll med vibrationer så kan det ju bli ett ganska kul bygge.

Ja det är vibrationerna jag funderar över mest nästan.
Om någon hittar bra byggtrådar får man väldigt gärna länka dem.

Suzuki har en 2t 500 med balansaxel, satt i deras quad på 80-talet och kanske inte det lättaste att hitta.

Ok. Som du säger säkert svårt att hitta och antagligen ännu svårare med reservdelar.
Var det en "fulleffekts 500"?

Grymt roligt projekt , det har byggts ganska många hojar fast på enstånker & om jag minns rätt fanns en tävlingsklass för dessa SOS (sound of singels) . Då byggde man på 250 chassin typ Suzuki RGV 250 eller aprilia rs250 .
Detta är väl vad vi i Sverige kallar Supermono skulle jag tro?
 

Markus97

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Gixxer 1000
Vilken hoj kan man börja på?

Kul att flera gillar idén! Återstår att se om det blir nåt av den också... :dummer

Har snabbkollat blocket efter lämpligt offer. Aprilia känns som man får ett modernt och vasst chassi för lite pengar..? Men, kedjan går ju på fel sida... Lösbart tro?

Här finns en Cagiva Mito med CR500 spis:
https://www.youtube.com/watch?v=dlync7M5X4M
Ser ju faktiskt ut som han tänkt köra ut på bana med den också! Men Mito känns svår ur reservdelssynpunkt va? Kul att se att den var görbar iaf.

CBR 125 ser väldigt orejsig ut. Synvilla eller ligger det något i det? Vettigt alternativ annars kanske?

YZF blir för dyr men kanske de lite senare TZR kan va nåt. Finns ingen på blocket men på mobile fanns det några.

En variant kan vara att jag tar en NSR125 -90 som jag har ståendes i mindre perfekt skick och lånar motorn ur crossen, slänger ihop och testar konceptet.
Om bra får man köpa motor och bättre chassi, om dåligt är det bara att sätta tillbaka motor där den hör hemma. Få slantar investerade på detta sätt. Hmm.

Vad vet vi om NSR? Är det bara skit eller kan dess chassi glädja någon? Jag har aldrig kört min så jag vet inte. Den ser omodern ut iaf.
Vad är det för material i ramen? Svetsbart? (Hojen står inte där jag är)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top