KX500 motor i mindre sporthoj. Vilka problem stöter jag på då?

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Växlarna på en cross ligger väl så tätt ihop att man antingen får svårt att köra i stan eller ingen toppfart?
Eller både och.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Växlarna på en cross ligger väl så tätt ihop att man antingen får svårt att köra i stan eller ingen toppfart?
Eller både och.

Inga problem med utväxlingen man kan ha drevat för 230knyck och den funkar bra i stan och bana.

Ang ljudet så är de inge problem tysta ner avgasljudet under 100db. De är bara dra in/trycka in stingerröret in till mitten av expantionskammaren så går de tyst som en original Zundapp ks50.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Inga problem med utväxlingen man kan ha drevat för 230knyck och den funkar bra i stan och bana.

Ang ljudet så är de inge problem tysta ner avgasljudet under 100db. De är bara dra in/trycka in stingerröret in till mitten av expantionskammaren så går de tyst som en original Zundapp ks50.
Fast SFRO regbesiktning och kontrollbesiktning har väldigt olika ljudkrav. Avgasljudet kan man få ner med stor dämpare men slammer och insugningsljudet är svårt att dämpa så att det klarar 84dB vid förbifart. Många som har slitit sitt hår över det....

En standardcykel är svår att få ner till typkraven för buller, de tester fabrikerna gör är ju lite som VW avgasprov...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast SFRO regbesiktning och kontrollbesiktning har väldigt olika ljudkrav. Avgasljudet kan man få ner med stor dämpare men slammer och insugningsljudet är svårt att dämpa så att det klarar 84dB vid förbifart. Många som har slitit sitt hår över det....

En standardcykel är svår att få ner till typkraven för buller, de tester fabrikerna gör är ju lite som VW avgasprov...

Insugsljud dämpar man med samma metoder som avgasljud.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Plingplonghjud från expantionskammaren får man bort med avgasbandage. De är som Boris säger mekaniskt slammer från cylindern som är svårast att få bort. Man får helt enkelt linda in hela cylindern med isolering för kaminrör :hihi
 

Markus97

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Gixxer 1000
Inga problem med utväxlingen man kan ha drevat för 230knyck och den funkar bra i stan och bana.

Ang ljudet så är de inge problem tysta ner avgasljudet under 100db. De är bara dra in/trycka in stingerröret in till mitten av expantionskammaren så går de tyst som en original Zundapp ks50.

Har du egen erfarenhet av dessa motorer till liknande ändamål?
Jag har nämligen tänkt att växellådan kommer begränsa hojen men det låter inte så?
Stingerröret antar jag är mellanröret mellan expkammare och ljuddämpare? Kapa loss det och skjuta in det alltså?


Insugsljud dämpar man med samma metoder som avgasljud.

Kan du förklara lite närmare?


Plingplonghjud från expantionskammaren får man bort med avgasbandage. De är som Boris säger mekaniskt slammer från cylindern som är svårast att få bort. Man får helt enkelt linda in hela cylindern med isolering för kaminrör :hihi

Expansionskammaren kan jag tänka mig att det räcker med bandage. Men det här med cylindern...ligger det något allvar i ditt förslag om kaminisolering? Finns det öht några alternativ eller?


En aspekt bör vara att den är klädd med kåpor som kan isoleras på insidan vilket jag tycker måste hjälpa betydligt..?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Stingerrörer är de som går ut ur pipan och till dämparen. Du kapar bara av den jämnt med expantionspipans slut och förläng in stingerröret till ca 2cm innan första skarv där pipan blir fetare,,de kan röra sig om ca 18cm instick i pipan. Du får då även ca 100varv högre pike på effektkurvan och den går många % tystare. De är vanligt på original skotrar i dag ,,typ alla skotrar i dag har insticksstinger pga ljudet även original mopeder har instick.

Ang roxull isolering eller liknade runt cylinder så tänkte jag på besiktningen endast-. De är väl inge krav på hur ful motor man har :D

Ang dämpa insugsljudet så kan de räcka med att isolera luftburken utvändigt och ha ett väldigt litet ingångshål in i burken på typ 25mm.
 
Last edited:

Markus97

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Gixxer 1000
Vad tror vi om den här ramen?

https://www.blocket.se/uppsala/Ktm_Exc_300_69263822.htm?ca=11&w=3

Fördelar är relativt stor tvåtakt som är landsvägsreggad så motorbytet tror jag slinker igenom besiktning.
Att det inte är aluram bör göra modifieringar enklare för jag utgår från att en KTM ram är svetsbar med traditionella garagesvetsmaskiner?
Men framförallt, hur bra är den till mitt tänkta användningsområde?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Synd att slakta en fungerande hoj som redan har hyfsat stor 2t med bra knuff kan jag tycka.
 

Markus97

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Arvika
Hoj
Gixxer 1000
Synd att slakta en fungerande hoj som redan har hyfsat stor 2t med bra knuff kan jag tycka.

Kanske det även om jag inte ser en 300exc som en samlarhoj. Inte än iaf.
Men jag har en tanke om att den ska gå att återställa med rimliga medel. I fall projektet inte blir färdigt eller att det inte var lika ballt som jag tänkt är det ju fint om man kan bygga tillbaka och hämta hem en del av insatsen.
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Här har vi en som gjort en variant:
http://jonas.backstrom.se/rs500/rs500.htm

Han finns på forumet men verkar inte vara så aktiv längre. Kanske skulle PMa honom och hoppas att han vill dela sina erfarenheter.
https://www.sporthoj.com/profil/9879

Jonas har tyvärr lämnat jordelivet :(

- - - Updated - - -

Här har vi en som gjort en variant:
http://jonas.backstrom.se/rs500/rs500.htm

Han finns på forumet men verkar inte vara så aktiv längre. Kanske skulle PMa honom och hoppas att han vill dela sina erfarenheter.
https://www.sporthoj.com/profil/9879

Jonas har tyvärr lämnat jordelivet :(
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Är inte så insatt men tror det var en hoj olycka :(
En kamrat till honom tog över hojarna och kanske kan hjälpa dig med frågor men kommer tyvärr ej på vad han heter. Vet att han är ifrån Halmstad och kör Aprilia RSV Mille,RS 250 och Yamah RD 350 och är på detta forum ibland.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top