Powercommander 5 Bmw S1000rr -13?

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Jag har frågor som kanske anses dumma men jag vet ej hur det fungerar.
Har bänkat min hoj hos Andersson turbo och undrar om man efter det kan uppdatera något i pc5an utan att ta bort hans jobb, cykeln går ryckigt någon/några gånger varje tur och det känns relaterat till powercommandern. Varför? Jo för efter att fått hjälp tidigare att uppdatera den så gick den ryckfritt mer eller mindre hela denna säsong.
Problemt är tillbaks och skulle behöva hjälp av någon vänlig själ.
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
Andersson är mycket duktig på att bänka. Han har bänkat en och en annan S1000RR och PCVa. Men att en S1000RR går ryckigt verkar som en anledning för översyn. Låt Andersson se över hojen och korrigera den tidigare mappningen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det är aldrig fel att skaffa sej lite förståelse för hur grejorna fungerar och framför allt är det bra att se till att man åtminstone tar ut en backupfil på mappen ifall PCVn havererar någon gång.

För att ansluta behöver du en windows-PC och en mini-USB kabel.
Programvara tankas ner gratis Här: PCV Software

Det finns mängder med förklaringar hur det funkar på Youtube och även manualerna på Powercommanders hemsida.

Men som andra redan sagt, att ändra inställningar i bränsle/(tänd)mappen på måfå är ganska meningslöst om du inte vet vad som är problemet, det görs enklast i bromsbänk även om det finns andra sätt men det kräver lambdalogger/autotuner och en hel del kunskap innan det funkar i praktiken.

Snacka med Andersson igen :tummenupp
 

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Jag har sökt honom via telefon och sms, förhoppningsvis återkommer han.

Det är inga speciella varvtal som det händer på utan det kan vara både på låga och höga.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag har sökt honom via telefon och sms, förhoppningsvis återkommer han.

Det är inga speciella varvtal som det händer på utan det kan vara både på låga och höga.
Det finns nog inte så mycket jag kan hjälpa dej med men tyckte du att problemet dök upp direkt efter senaste mappningen?

Gjordes det någon modifiering på motorn i samband med mappningen, typ bortkoppling av lambdasond, annat luftfilter, avgassystem, e,d?

Att mappa i en dynojetbänk kan vara mer eller mindre automatiserat, den enda gången jag sett Andersson mappa var det väldigt grundligt och hantverksmässigt och då borde chansen att något går fel vara mindre men allt kan hända (det har jag råkat ut för hos en annan mappare).
Det kan å andra sidan vara något helt annat fel :tummenupp
 

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Det finns nog inte så mycket jag kan hjälpa dej med men tyckte du att problemet dök upp direkt efter senaste mappningen?

Gjordes det någon modifiering på motorn i samband med mappningen, typ bortkoppling av lambdasond, annat luftfilter, avgassystem, e,d?

Att mappa i en dynojetbänk kan vara mer eller mindre automatiserat, den enda gången jag sett Andersson mappa var det väldigt grundligt och hantverksmässigt och då borde chansen att något går fel vara mindre men allt kan hända (det har jag råkat ut för hos en annan mappare).
Det kan å andra sidan vara något helt annat fel :tummenupp

Jag hade den hos Andersson i början på december tror jag, den har som sagt gått bra sedan dess. Men nu är det tillbaks...:död

Jag var med när han bänkade hojen...såg ut som han stämde en gitarr typ..haha. Ett jäkla tryckande på knappar hit o dit. Jag får avvakta och se om han hör av sig helt enkelt.
 

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Anledningen till att jag lämnade hojen till honom igen var för att katten monterats bort och det rekommenderades att mappa den igen efter det. Inga andra grejer gjordes. MVR filter monterat sedan tidigare.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jag hade den hos Andersson i början på december tror jag, den har som sagt gått bra sedan dess. Men nu är det tillbaks...:död

Jag var med när han bänkade hojen...såg ut som han stämde en gitarr typ..haha. Ett jäkla tryckande på knappar hit o dit. Jag får avvakta och se om han hör av sig helt enkelt.
Okej då förstår jag, det var inte mappningen som sådan du undrade direkt över utan om det gick att göra någon uppgradering/kontroll av själva PCVn :tummenupp
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Anledningen till att jag lämnade hojen till honom igen var för att katten monterats bort och det rekommenderades att mappa den igen efter det. Inga andra grejer gjordes. MVR filter monterat sedan tidigare.
Jag hade liknande problem på min 11:a.
Det visade sig att det hade kommit funktion i kontakten mellan pcv och spridarna på hojen. Så jag tog isär kontakten blåste den rent och vulkade det.
Mitt problem kom efter varje tvätt av hojen eller när det kördes i regn eller hög luftfuktighet.
 

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Jag hade liknande problem på min 11:a.
Det visade sig att det hade kommit funktion i kontakten mellan pcv och spridarna på hojen. Så jag tog isär kontakten blåste den rent och vulkade det.
Mitt problem kom efter varje tvätt av hojen eller när det kördes i regn eller hög luftfuktighet.

Okej tack ,skall precis riva av tanken o kolla.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Japp på egen hand.:brinnerup
Jag tror inte du kan hitta något eller göra något i PCVns firmware som fixar problemet med ryckningarna.
Saker kan såklart ändras i själva motorn som kan åtgärdas med en ommappning men då har något gått fel så det känns inte som rätt väg att gå.

Bättre att leta reda på felet genom tips som t,ex capoeira-R1

Däremot finns det funktioner som kan aktiveras osv, fast det har du egentligen ingen direkt nytta av då tillbehör som t,ex quickshifter redan sitter på hojen original

Edit: Och du håller redan på och felsöker, perfekt, håller tummarna:tummenupp :tummenupp
 
Last edited:

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Jag tror inte du kan hitta något eller göra något i PCVns firmware som fixar problemet med ryckningarna.
Saker kan såklart ändras i själva motorn som kan åtgärdas med en ommappning men då har något gått fel så det känns inte som rätt väg att gå.

Bättre att leta reda på felet genom tips som t,ex capoeira-R1

Däremot finns det funktioner som kan aktiveras osv, fast det har du egentligen ingen direkt nytta av då tillbehör som t,ex quickshifter redan sitter på hojen original

Edit: Och du håller redan på och felsöker, perfekt, håller tummarna:tummenupp :tummenupp

Vad är det för kabel? den var ej inkopplad;
 

Bifogat

  • 20160827_163310_resized.jpg
    20160827_163310_resized.jpg
    69.9 KB · Visningar: 109

J.Lunkan

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2013
Ort
Solna
Hoj
KTM 1290GT-19
Är det de övre eller undre det hade kommit fukt i?
 

Bifogat

  • thumbnail_20160827_164230_resized.jpg
    thumbnail_20160827_164230_resized.jpg
    85.7 KB · Visningar: 105

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vad är det för kabel? den var ej inkopplad;

Ojj, har bara skruvat s1000rr -09 för länge sen och det behöver inte alls vara lika..
Hittar du ingen motsvarande kontakt så är det antingen för något tillbehör eller så är något bortkopplat.
Typ avgasspjällmotor eller liknande.

Vet inte hur pcv är inkopplat och om du har en secondary fuel unit för att kunna styra alla 8 bränslespridare?
Bäst är att följa kablarna från pcv och kolla de kontaktstycken som går ihop med BMWns originalkablage.
 

capoeira-R1

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
S1000rr
Svårt att se men jag tror det är lambda kabeln. Den behövs inte om du har helsystem eller om du har pluggat luftintagen. Vilket du borde ha gjort eftersom du har PC och har bänkat
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top