Curlade 80-talister i arbetslivet

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Satt och läste en artikel precis där en intern revisionsrapport visar på ineffektivitet där en av skälen var "curlade 80-talister".

"Myndigheten har numera de så kallade curlingföräldrarnas barnkullor i rullorna. Vi har anställda som vant sig vid att bli skjutsade hit och dit och att få allt de pekar på", heter det i rapporten."

"De är inte slöare än sina företrädare och man tror inte heller att de surfar bort tiden, men man ser en kulturskillnad", heter det i revisionsrapporten."

Står lite annat i artikeln som ni kan läsa själv.

källa: http://www.hd.se/2016-08-26/farre-asylbeslut-skylls-pa-curlade-80-talister

Nu handlar det här om Migrationsverket. Om vi lyfter på blicken lite och ser oss omkring på annat håll i arbetslivet. Ser det likadant ut?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nåja, det tar en förbannad tid att curla också, det jag jobbat med 50- & 60-talister har jag kommit fram till att det är ett fruktansvärt vabbande hela tiden, och är det mammas vecka att ha barnet kan man ju alltid ha ont i ryggen eller något.
Medans vi yngre kanske har en sjukdag vartannat år eller så.

:rolleyes:
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Kan inte inneffektiviteten bero på att man helt enkelt anställt en jäkla massa folk på kort tid och inte mäktar med att leda dessa?
Eller räknade man kallt med att alla man tar in är självgående direkt?

Är ett företag ineffektivt kan man ju tycka att cheferna ska rannsaka sig själva och se över om det är något fel på hur man leder skutan också. Men det kanske inte är lika kul.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att de anställda inte gör vad de ska i den takten de ska är ju generellt sett ledningens fel. Det går att piska fart i även den lataste individ. Säger jag som född 80. :hihi
Åas väger jag upp att vara 80-talist med att vara uppvuxen på lantbruk, där man fick lära sig arbeta för brödfödan innan man ens kommit upp till högstadiet. :gnissla
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
När man pekar på nån så pekar ju tre fingrar tillbaka på en själv, så i det här fallet kan man väl tänka sig att man är rätt kass på rekrytering också. Har rekryterat flera 90-talister och även avfärdat böset. De är som folk är mest, några är ambitiösa, andra tror de äger världen. Om du inte snabbt kan se det här (för det kan man) så ska du nog fundera över vart du la dina universitetstimmar istället för läsning.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Nåja, det tar en förbannad tid att curla också, det jag jobbat med 50- & 60-talister har jag kommit fram till att det är ett fruktansvärt vabbande hela tiden, och är det mammas vecka att ha barnet kan man ju alltid ha ont i ryggen eller något.
Medans vi yngre kanske har en sjukdag vartannat år eller så.

:rolleyes:
Förstår jag dig rätt; Du jobbar med 50- & 60-talister som vabbar jämt o ständigt?
Är man född -69 bör vara cirkus 47 år. Vabba gör man väl för ungar i förskoleåldern.
Vabbande 50-talister...föder damerna på åland ungar när dom fyllt 50?
Är det skärgårdsdieten som gör sådant möjligt? :va:D
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Förstår jag dig rätt; Du jobbar med 50- & 60-talister som vabbar jämt o ständigt?
Är man född -69 bör vara cirkus 47 år. Vabba gör man väl för ungar i förskoleåldern.
Vabbande 50-talister...föder damerna på åland ungar när dom fyllt 50?
Är det skärgårdsdieten som gör sådant möjligt? :va:D
Där får man vabba om ungen är upp till 22 år
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Förstår jag dig rätt; Du jobbar med 50- & 60-talister som vabbar jämt o ständigt?
Är man född -69 bör vara cirkus 47 år. Vabba gör man väl för ungar i förskoleåldern.
Vabbande 50-talister...föder damerna på åland ungar när dom fyllt 50?
Är det skärgårdsdieten som gör sådant möjligt? :va:D

Man kan väl vabba fast ungen är 19? :va Många gubbar med yngre kvinns också, så kan de väl vabba både när ungen är sjuk och när mamman är det? :näsblod

Men ja, där är väl en del 70-talare i den beräkningen också, personer i 40-55års åldern idag.

Yngre föräldrar verkar inte heller vabba lika mycket, konstigt nog. :va

- - - Updated - - -

Där får man vabba om ungen är upp till 22 år

Man får inte, men det har väl aldrig stoppat någon förr?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag håller inte alls med om att 90talisterna skulle vara värre än 80talisterna. Dom grabbar och enstaka tjejer som jag jobbar med är för det mesta riktigt duktiga och framförallt så knorrar dom aldrig för att jobba många långa dagar. Klart det finns nåt enstaka fall som är totalt oduglig men över lag tycker jag ambitions nivån på dom yngre är ganska hög.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är ju själv 80-talist och skrattar gott åt rapporten. Kan absolut bekräfta att problemet förekommer även på min arbetsplats. Och mycket tror jag härstammar från nedbrytandet av hierarkier och nya namn på klassiska yrken. När unga kommer ut med en hittepåexamen från högskolan i busken och förväntar sig att det fina yrket med flashig titel skall ha trevliga och utvecklande arbetsuppgifter blir världen tuff.....

Ett exempel i min branch är vårdadministratörer. Hette tidigare läkarsekreterare och var en stolt kår av språknördar som gjorde underverk i det dolda. Idag är inställningen bland de unga "Du ger mig inte cred för mitt jobb" och "det är inte utvecklande att bara skriva diktat hela dagen så jag sjukskriver mig".
Nej jag ger dig inte cred för ditt jobb för du klarar fan inte av att stava eller bygga meningar. Du är för lat för att lära dig ens de 30 vanligaste förkortningarna. Du tycker inte det ingår i din arbetsbeskrivning att fylla i blanketter åt mig så du skiter i det. osv osv.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
....
Men ja, där är väl en del 70-talare i den beräkningen också, personer i 40-55års åldern idag.
....
Med det talsystem vi hålls med här på fastlandet så kan en "70-talare" vara max 46 år gammal.
Och jag som trodde att Pisa-studien (som hävdar att finsk skola ligger i toppskiktet) var något man kunde lite på. :crash:hihi
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Med det talsystem vi hålls med här på fastlandet så kan en "70-talare" vara max 46 år gammal.
Och jag som trodde att Pisa-studien (som hävdar att finsk skola ligger i toppskiktet) var något man kunde lite på. :crash:hihi

I och med att jag redan nämnt 50- & 60-talister, före jag tillade 70-talister, börjar jag förstå varför svenskarna ligger efter i läsförståelsen i nämnda studie....

:hihi
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top