Varför är hundar så mycket dyrare än katter att köpa?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Katter är billigare för att katter alltid finns i överflöd, för att idioter skaffar katter utan att sterilisera dom, ska man inte avla så ska katter alltid steriliseras.

Katter kan vara fantastiskt social och trevliga husdjur, det går utmärkt att dressera en katt till att göra trick på kommando, men den gör det bara om den själv vill, är katten trött, hungrig, skitnödig eller hör ett intressant ljud så bryr den sig inte om kommandon.

Jag hade en katt som följde med och handlade, en promenad på en kilometer, och satt kvar utanför affären och väntade tills man kom ut.

Katter kan också vara riktiga praktarschlen.

Hundar av alla de slag är jag uppvuxen med, väluppfostrade hundar är fantastiskt trevliga, men dom ska vara uppfostrade på rätt sätt, en del hundar är uppenbart livrädda för att få stryk om dom inte lyder blixtsnabbt , anda hundar lyder för att dom gillar och respekterar sin husse/matte och vill visa sig duktiga.

Så jag gillar både katter och hundar, vad jag däremot inte tål är hund och kattmänniskor, jag och exet hade hundar som skulle ställas ut på hundutställning för att få något jävla cert (fråga mig inte varför) och fy fan vilka människor man träffar på :huvet

Kattmänniskor (såna som har 18st i ett hus som luktar ingrott kattpiss) som springer på utställningar är ännu värre, då jag brukar skänka pengar till djurskyddet har jag ibland fått biljetter till kattutställningar och där träffar man på riktigt knepiga typer :dummer

Jag har inte haft några egna djur på ett tag nu, men skulle kunna tänka mig att ha en katt (men det är lite knepigt då jag är allergisk mot dom flesta) eller en Kooikerhondje.

Sonen har en Kooikerhondje, och det är en fruktansvärt intelligent, lugn och trevlig ras, han har hunden med sig överallt, den åker med i traktorer, lastbilar, båtar på fyrhjulingar och snöskoter, den är totalt orädd för allt oavsett hur mycket det bullrar, men klok nog att hålla sig undan allt som är farligt.

I helgen kapade och klöv vi 40 kubikmeter ved, och hunden var med hela tiden, utan att vara ivägen eller farligt till en enda gång, den stod ofta mitt under sågspåns sprutet från sågen, eller alldelens där veden trillade ner och tog småpinnar att tugga på.

Annars var hon inne och sprang mellan grannens kossor och försökte få dom att busa, vilket hon lyckades få vissa kalvar att vara med på.

Hon hälsar glatt på allt och alla, men om folk (eller andra djur) inte vill hälsa så går hon därifrån och gör något annat.

En helt fantastisk ras vad jag har sett (jag har även träffat andra än sonens) och helt klart min nya favorit.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Snarare tvärtom, de korkade människorna betalar för mycket för en byracka för att de inte förstår bättre medan vi smarta håller oss till katter då det är djur som inte skitar ner lika mycket som hundar och inte luktar lika illa heller :gnissla

Nja. Där håller jag nog inte med.
Katter skiter inne och det luktar inte mumma.
Har man grannar med utekatter så kommer man att råka ut för att dom springer och gräver ner skit i trädgården ibland.
Ingen av hundarna i grannskapet har skitit på min tomt så frågar du mig så skitar katter ner mer och skapar mycket mer dålig lukt.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Nja. Där håller jag nog inte med.
Katter skiter inne och det luktar inte mumma.
Har man grannar med utekatter så kommer man att råka ut för att dom springer och gräver ner skit i trädgården ibland.
Ingen av hundarna i grannskapet har skitit på min tomt så frågar du mig så skitar katter ner mer och skapar mycket mer dålig lukt.

Det måste vara snåla kattmänniskor då som köper billig kattsand. Mina katter kan komma in blöta men luktar inte apa för det medan en blöt hund inte går att ha i bakluckan på bilen utan att bilen måste lämnas in på sanering.
Kan man inte hålla reda på sina katter utan att de springer omkring och skiter hos grannarna, då ska man inte ha katt heller. Jag tillåter inga hundar att skita någon annanstans än i skogen eller på ett gärde, lika lite som mina katter får skita hos grannen för de får inte gå utanför tomten helt enkelt. De har lärt sig den hårda vägen och numera jagar de andra katter till tomtgränsen men stannar där.

Nu är jag både katt- och hundmänniska om man ska klassificera sig själv men hund för mig är mer av ett nyttodjur. Man har det till jakt eller personskydd, även om en hund förvisso också är en familjemedlem och en social sak minst lika mycket som en katt.
Det är bara det att katter är så mycket mindre och smidigare än en hund. Sen föredrar jag katt före hund som social bekantskap bara för att katterna har ett skönare sinne. De som säger att man inte kan uppfostra en katt har inte ens försökt.
I morse vaknade jag upp med 3 katter på min sida av sängen, det hade motsvarat storleken av en halv hund så där är det också en fördel med katt :D
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
För såna som mig som inte har grannar alldeles inpå knuten är katter verkligen ett nyttodjur. De är betydligt vassare på att fånga råttor än hundarna. På de drygt tio åren jag haft hund har jag bara sett det hända tre gånger. Hundarna leker inte lika mycket med dem innan de sväljer dem.
Katterna kommer inte på idén att rulla sig i något illaluktande när de får span på det.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Mina kära pitbull/bully Angus dog för 3 veckor sen av en hjärntumör... helt otroligt go hund som under sina 6 år aldrig bet vare sig människor eller djur....:tummenupp

Men Han var helt otrolig på att vara trotsig... Det mest lyckade Angus gjorde var nog när jag skulle till ortopeden och skulle åka taxisjuktransport... tyckte det luktade skit i taxin... tyckte det luktade skit på sjukan... när jag väl tar av mig skorna inne hos doktorn så har hunden skitit i skon....:rodnar:rodnar

Jag hade väntat i flera månader på detta besök men valde att omedelbart lämna läkaren och slita bort strumpan och skölja ur skor på nötcreme-konstensbajset.... sambon hade jättekul åt detta länge!:lol:lol:lol

mvh
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Det vi alla kan vara överens om är att katter är väldigt talanglösa djur jämfört mot hundar, hundar räddar liv och hjälper människan på väldigt många sätt! En katt är egentligen ett helt värdelöst djur som bara är till för att klappa på ibland:fakta
Man får helt enkelt ett sådant starkt band med en hund som det inte går att få med en katt.
Och alla kattälskare vet detta också!
Man får vad man betalar för...
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Mina kära pitbull/bully Angus dog för 3 veckor sen av en hjärntumör... helt otroligt go hund som under sina 6 år aldrig bet vare sig människor eller djur....:tummenupp

Jag hoppas att du inte ser det som någon slags merit? Det borde väl vara en självklarhet, om det inte finns mentala problem hos hunden eller brister hos ägaren.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Haft katter, och har hund nu, och det finns ingen anledning att ställa de mot varandra, det är nåt vi tvåbeningar bara hittar på hela tiden. Katter har sina sköna sidor medan hundar har andra.

Man ska komma ihåg att det aldrig är hundens fel om den har ett oönskat beteende. Många verkar bara skaffa en jycke och sen tro att det bara är att köra lite hög röst och dra i koppel för att styra upp den, istället för att lägga ut några spänn till och gå grundkurser och lära sig hur man får en verkligt sympatisk och glad hund utan en massa fåniga dominans- och machoinslag.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Jag hoppas att du inte ser det som någon slags merit? Det borde väl vara en självklarhet, om det inte finns mentala problem hos hunden eller brister hos ägaren.

Jo det är en merit att ha en hund som är lugn i alla lägen... det är djur vi pratar om och hanar brukar inte tycka om andra hanar generellt...

Att ha en hund som inte flippar när den blir attackerad och börjar slåss känns jävligt bra... att kunna ha små barn med hundarna.....

mvh
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Jo det är en merit att ha en hund som är lugn i alla lägen... det är djur vi pratar om och hanar brukar inte tycka om andra hanar generellt...

Att ha en hund som inte flippar när den blir attackerad och börjar slåss känns jävligt bra... att kunna ha små barn med hundarna.....

mvh

Nja, det är inte generellt att hanhundar inte gillar andra hanar. Hanhundsaggressivitet är utbrett inom vissa raser, men något som går att avla bort. Så det går att undvika såna hundar. En hund som försvarar sig själv om den blir angripen är en annan femma och gällande barn handlar det väl främst om att uppfostra barnen till att hantera hunden på ett vettigt sätt.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag hoppas att du inte ser det som någon slags merit? Det borde väl vara en självklarhet, om det inte finns mentala problem hos hunden eller brister hos ägaren.

Tyvärr så ser det inte ut så i dagens hundägarsamhälle när alltför mycket patrask skaffar hundar och då ska ha något som ser tufft ut och inger respekt.
Om en hund biter en annan hund för att försvara sig, fine. Men biter den en människa/barn/annat djur relativt oprovocerat så finns det bara en utväg.

Att det skulle vara en merit är bara tragiskt :(
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Nja, det är inte generellt att hanhundar inte gillar andra hanar. Hanhundsaggressivitet är utbrett inom vissa raser, men något som går att avla bort. Så det går att undvika såna hundar. En hund som försvarar sig själv om den blir angripen är en annan femma och gällande barn handlar det väl främst om att uppfostra barnen till att hantera hunden på ett vettigt sätt.

Ja du verkar ju leva i en perfekt värld!! :tummenupp (kallas för glasbubbla):fakta

Ofta räcker det med att en valp/unghund blir angripen en gång av en annan hund så skapar det OFTA en aggressivitet...

Försök lära ett barn på 2-3 år (trots) att inte göra si eller så... när det gäller hundar så tycker barn ofta att det är kul när hunden reagerar genom att ex. springa iväg... beror helt på hur hunden reagerar kan jag säga...

ex.1 min fd. pitbull (37-40kg) var väldigt snäll men mesig och sökte skydd för minsta lilla... när min son som är 3 år märker detta så blir det kul att jaga honom...

ex.2 min amstaff/staffe (20-25kg) är inte så lättskrämd och då låter min son honom vara men de kan busa och sover ihop varje natt! nu försöker t.o.m min son rida på honom och skriker HESSEN!!!!! vilket vi dock försöker förrklara för honom att så kan man inte göra men som sagt... 3års-trots

mvh
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nja, det är inte generellt att hanhundar inte gillar andra hanar. Hanhundsaggressivitet är utbrett inom vissa raser, men något som går att avla bort. Så det går att undvika såna hundar. En hund som försvarar sig själv om den blir angripen är en annan femma och gällande barn handlar det väl främst om att uppfostra barnen till att hantera hunden på ett vettigt sätt.

En mentalt stabil hund som fått en bra uppfostran ska aldrig vara aggressiv.
Däremot gäller det att skilja på aggressivitet och andra typer av beteenden.

Rangordningsbeteenden och försvar av revir är exempel på beteenden som många har väldigt lätt att förväxla med aggressivitet men det är inte samma sak.

Dom flesta hundar kommer att reagera om man släpper in en annan hund i huset. Och den reaktionen blir morrningar och skärmytslingar eftersom det är deras revir och känsligt för dom flesta hundar.
Detsamma gäller om man släpper ihop två hundar som tidigare inte träffats. Ofta vill dom rangordna sig för att avgöra vem som ska vara överst i rang. Det är något som kan se väldigt otrevligt ut men faktum är att om det är friska, stabila hundar så blir det ytterst sällan något mer än morrningar och hugg i luften för att försöka demonstrera styrka och dominans.
En hund som i onödan skadar en annan hund är inte en frisk hund.

Jag är uppväxt med kennel hemma och vi födde upp polarhundar (Slädhundar för den oinvigde) och dom har nog kvar lite mer av egenskaper från sitt ursprung än genomsnittshunden pga att många av dom egenskaperna är önskvärde för dom användningsområdena.
Dom har ett rätt stort behov av att rangordna sig och dom är väldigt noga med att försvara sitt revir. Av den anledningen så är dom svåra att ha lösa eftersom dom med största sannolikhet kommer att vilja rangordna sig gentemot andra hundar som dom stöter på och dom vill inte ha andra hundar i närheten av sitt revir. Dom kan också få för sig att dra på jakt vilket sätter kaniner och annat i grannskapet i riskzonen.
Av den anledningen så ser man till att inte ha dom lösa.

Å andra sidan så är det ytters sällan dom ställer til med någon skada (förutom på grannens kanin då). Dom rangordnar sig också sinsemellan och det kan se ohyggligt otrevligt ut och man tror att dom ska ta död på varandra men det endast i något enstaka fall som det har blivit ens en skråma på någon av hundarna.
Och när dom rangordnat sig så är det lugnt så länge som inte någon av dom får för sig att utmana någon annan om en högre plats i skalan.

Det är i stort sett bara i dom fall som det är hundar som är väldigt lika starka som det kan eskalera och bli värre.
Vi hade en hund som faktiskt skadade dom andra vid sina rangordningsförsök och den hunden tog vi bort pga att det inte är ett friskt beteende.

Sen har vi ju på dom allra flesta raser avlat bort många av dom egenskaperna pga att dom i många lägen är ofördelaktiga och det har för dom flesta användningsområden man haft hundar till inget värde. Dvs vad gäller flertalet av våra sällskapshundar och brukshundar så är väldigt mycket av dom egenskaperna bortavlade då dom faktiskt komplicerar hundinnehavet.

Kort sagt. En hund ska aldrig vara aggressiv. Däremot kan den i olika situationer uppvisa beteenden som vi tolkar som det och då gäller det att man vet vad det faktiskt är för att ha en möjlighet att vidta korrekta åtgärder.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Tyvärr så ser det inte ut så i dagens hundägarsamhälle när alltför mycket patrask skaffar hundar och då ska ha något som ser tufft ut och inger respekt.
Om en hund biter en annan hund för att försvara sig, fine. Men biter den en människa/barn/annat djur relativt oprovocerat så finns det bara en utväg.

Att det skulle vara en merit är bara tragiskt :(

Att vrida på saker är ochså tragiskt...:fakta

Du har ju rätt i att vissa typer av människor inte ska ha hund och speciellt inte pitbull/amstaff...

Men att man ska ta bort en hund för ett bett känns ju lite fel då inte ens polisen avlivar en hund rakt av för ett bett utan hunden testas av polisen och därefter görs en bedömning.

Hundar kan även de uppfatta saker fel och bli skrämda vilket kan utlösa en attack.

Detta var meriterande för min pitbull Angus som var som "Tjuren Ferdinand" och aldrig under sina 6 år gjorde nåt... inte ens när han var sjuk så vart han grinig.

mvh
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
En mentalt stabil hund som fått en bra uppfostran ska aldrig vara aggressiv.
Däremot gäller det att skilja på aggressivitet och andra typer av beteenden.

Kort sagt. En hund ska aldrig vara aggressiv. Däremot kan den i olika situationer uppvisa beteenden som vi tolkar som det och då gäller det att man vet vad det faktiskt är för att ha en möjlighet att vidta korrekta åtgärder.

Mycket bra skrivet!:tummenupp

mvh
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Ja du verkar ju leva i en perfekt värld!! :tummenupp (kallas för glasbubbla):fakta

Ofta räcker det med att en valp/unghund blir angripen en gång av en annan hund så skapar det OFTA en aggressivitet...

Försök lära ett barn på 2-3 år (trots) att inte göra si eller så... när det gäller hundar så tycker barn ofta att det är kul när hunden reagerar genom att ex. springa iväg... beror helt på hur hunden reagerar kan jag säga...

ex.1 min fd. pitbull (37-40kg) var väldigt snäll men mesig och sökte skydd för minsta lilla... när min son som är 3 år märker detta så blir det kul att jaga honom...

ex.2 min amstaff/staffe (20-25kg) är inte så lättskrämd och då låter min son honom vara men de kan busa och sover ihop varje natt! nu försöker t.o.m min son rida på honom och skriker HESSEN!!!!! vilket vi dock försöker förrklara för honom att så kan man inte göra men som sagt... 3års-trots

mvh

En hund utvecklar inte hanhundsagressivitet av att bli attackerad. Rädsla däremot, vilket är något annat, och inte nödvändigtvis behöver vara medfött.

Kan man inte lära barn att bete sig med hundar får man hålla hundar och barn åtskilda när man inte har 100% uppsikt. Om en hund markerar efter att gång på gång bli förföljd och smärtsamt hanterad är det oftast inte hunden det är fel på. Barn har ett kroppsspråk som är svårt för hundar att läsa av från första början.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Man blir lite irriterad på folk med småhundar som inte fått lära sig att inte bjäfsa och nafsa efter riktiga hundar. Först skiter de i att uppfostra sina djur och sen gnäller de när hunden får ett bett över nacken eller ryggen.

Våra hundar missförstår varandra när det är löptider. Från början hade vi fyra tikar och de två vi har kvar nu har inte alltid funkat ihop. När en av dem skulle nosa den andra i baken rök de ihop så det blev blodvite. Den som råkade värst ut var jag som behövde sex stygn i armen efter att ha särat på dem.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
En hund utvecklar inte hanhundsagressivitet av att bli attackerad. Rädsla däremot, vilket är något annat, och inte nödvändigtvis behöver vara medfött.

*Och hur kan rädsla visa sig??? jo genom nåt som vi människor anser är agressivitet.. utfall etc.

Kan man inte lära barn att bete sig med hundar får man hålla hundar och barn åtskilda när man inte har 100% uppsikt. Om en hund markerar efter att gång på gång bli förföljd och smärtsamt hanterad är det oftast inte hunden det är fel på. Barn har ett kroppsspråk som är svårt för hundar att läsa av från första början.

Du har rätt men det funkar inte i praktiken.... man kan inte ha dem åtskilda så forty man ska ut i köket etc. :fakta okända barn som rusar fram till hundar där båda är i samma höjd har slutat illa bla på min ort.

Det är här jag menar att min pitbull och min Amstaff visat sig ha bra psyke!:tummenupp MERITERANDE!!!!

mvh
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En hund utvecklar inte hanhundsagressivitet av att bli attackerad. Rädsla däremot, vilket är något annat, och inte nödvändigtvis behöver vara medfött.

Kan man inte lära barn att bete sig med hundar får man hålla hundar och barn åtskilda när man inte har 100% uppsikt. Om en hund markerar efter att gång på gång bli förföljd och smärtsamt hanterad är det oftast inte hunden det är fel på. Barn har ett kroppsspråk som är svårt för hundar att läsa av från första början.

Absolut. En hund måste få ha rätten att säga ifrån om den blir illa hanterad.
Sen är det ju så att man ska undvika att lämna små barn ensamma med hundar även om man lärt barnen bete sig.
Det är något som många "förståsigpåare" hävdar. Vissa hävdar ända till puberteten men det tycker jag nog är lite att ta i.
Anledningen är att det händer att det går fel. Exakt varför är det väl egentligen ingen som vet säkert.
Det finns teorier att det har med att barn inte beter sig som vuxna eller att dom inte luktar riktigt som människor.

Slutresultatet om det går fel är i vart fall ett dött eller svårt skadat barn då ett barn inte har något att sätta emot om en stor hund får för sig att det är ett byte eller av annan anledning bestämmer sig för att attackera. Inte ens en fullvuxen vältränad man med hundvana går säker om det skulle hända.

Man ska inte glömma att hunden någonstans i sin grund härstammar från vargen och även om dom i dom flesta fall är hur mysiga som helst så är dom i grunden konstruerade för att jaga och döda även om många av våra raser är ganska långt från det.
Attackerar den så är man i fel ände av något som är väldigt obehagligt att vara i fel ände av.

Visserligen är sannollikheten för det oerhört liten men samvetskvalen som man får om man hittar ett dött eller svårt skadat barn med hunden är nog inte roliga.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top