Varför är hundar så mycket dyrare än katter att köpa?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Apropå gnagare, jag har upptäckt kapybaren, en grymt cool superhamster på uppåt 80kg:
View attachment 432974
Jag lobbar stenhårt för att vi ska skaffa en bunt såna där hemma :tummenupp I dom planerna ingår visserligen borg, vallgrav och vindbrygga också. Förhandlingarna går sådär... :gnissla

Wombat är en rätt fräsig gnagare den med. Eller ja, rent tekniskt sett är det ju ett pungdjur.
Ganska mycket mindre än kapybaren med sina nätta 30 kg,men den skiter kuber! :fakta
cec0f5532f371ad52b0551d8d877cbdb.jpg
Sedan ser de ut som en korsning mellan björn och marsvin...
Common-Wombat.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Eftersom de simmar utmärkt måste du ha anakondor i vallgraven för att minimera rymningar. :mattias
Jag tänkte mer palissad, risken är ju att anakondorna är lite för bra vakter, så att säga :(

Sannolikt möter det mindre motstånd när dessa sedan tillagas än om du äter upp katten?
Nja, hon förvandlas till en KOL-patient i slutskedet bara av att peta på en katt, så just katter får jag helsteka bäst jag vill :tummenupp
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tror att det handlar lite om tillgång oh efterfrågan.

En rasren hund med stamtavla har stor efterfrågan och liten tillgång jämförelsevis och då kan man ta bra betalt. Dom som har kennlar har en del kostnader för det och dom vill heller inte sälja för mindre pengar för då går dom back på uppfödningen.

En blandras som resultat av en tjuvparning är billig att köpa eftersom det inte är så stor efterfrågan plus att säljarna gärna vill bli av med valparna för att inte få så många hundar.

Detsamma gäller väl med katter. Bondkatter är gratis eftersom dom ynglar av sig som fan och inte alla vill ha en. Dessutom vill säljarna bara bli av med dom fortast möjligt.
Raskatter kostar lite mer eftersom dom som föder upp dom gör detta medvetet och inte vill gå back på det.

Att katter generellt är lite billigare har väl annars att göra med att ingen vettig människa vill ha en katt och följdaktligen vill man inte betala så mycket för den.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Att katter generellt är lite billigare har väl annars att göra med att ingen vettig människa vill ha en katt och följdaktligen vill man inte betala så mycket för den.

Snarare tvärtom, de korkade människorna betalar för mycket för en byracka för att de inte förstår bättre medan vi smarta håller oss till katter då det är djur som inte skitar ner lika mycket som hundar och inte luktar lika illa heller :gnissla
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag tror att det handlar lite om tillgång oh efterfrågan.

En rasren hund med stamtavla har stor efterfrågan och liten tillgång jämförelsevis och då kan man ta bra betalt. Dom som har kennlar har en del kostnader för det och dom vill heller inte sälja för mindre pengar för då går dom back på uppfödningen.

En blandras som resultat av en tjuvparning är billig att köpa eftersom det inte är så stor efterfrågan plus att säljarna gärna vill bli av med valparna för att inte få så många hundar.

Detsamma gäller väl med katter. Bondkatter är gratis eftersom dom ynglar av sig som fan och inte alla vill ha en. Dessutom vill säljarna bara bli av med dom fortast möjligt.
Raskatter kostar lite mer eftersom dom som föder upp dom gör detta medvetet och inte vill gå back på det.

Att katter generellt är lite billigare har väl annars att göra med att ingen vettig människa vill ha en katt och följdaktligen vill man inte betala så mycket för den.
Nära.

Skall man ha en bra hund, så betalar man för föräldradjurens meritering ("bevis" på avelsvärdet).
Detta gäller inte accessoarhundar.
Där betalar köparna för att de är dumma i huvet nå jävulskt.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Frågade Fonzie om han visste varför hundar var dyrare än katter men han tyckte att hela ämnet var klart överflödigt som fråga så han avböjde vidare kommentarer i ämnet.Vad nu det ska betyda.LOL. :crash

image hosting 30 mb

För egen del så är kattmänniskor ofta ena dryga djävlar som ser sig som bättre än andra och sällan eller aldrig vet vad ansvar och lojalitet innebär.Vänskap och samförstånd med en katt måste ju vara detsamma som att försöka tvätta sig ren i latrinen.Det går bara inte.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Borde vara krav att leva med katt innan man skaffar barn, samma sak, och fixar man inte det så blir det "snipp-snipp" ! :D

Lär en hund att han inte får vara på bordet och han lär sig att han inte får vara på bordet, lär en katt samma sak och han lär sig, precis som ett barn, att du inte får se att han är på bordet men när du inte är på plats så är du inte på plats...

Alltså, har man svårt med annat än absolut lydnad så borde allt annat än hund vara off limit, eller?

Pris?
Få fritänkare, kattmänniskor alltså, går på skapade värden, hundmänniskan däremot, ivrig att passa in, betalar med motiveringen "allt dyrt är fint!" ;)
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Borde vara krav att leva med katt innan man skaffar barn, samma sak, och fixar man inte det så blir det "snipp-snipp" ! :D

Lär en hund att han inte får vara på bordet och han lär sig att han inte får vara på bordet, lär en katt samma sak och han lär sig, precis som ett barn, att du inte får se att han är på bordet men när du inte är på plats så är du inte på plats...

Alltså, har man svårt med annat än absolut lydnad så borde allt annat än hund vara off limit, eller?

Pris?
Få fritänkare, kattmänniskor alltså, går på skapade värden, hundmänniskan däremot, ivrig att passa in, betalar med motiveringen "allt dyrt är fint!" ;)

Ja, kattmänniskor kan skaffa barn så kan hundmänniskor driva företag. :D

Allt dyrt är inte fint, men allt fint är dyrt. ☺️
 

Smagatusk

Guest
Det charmiga med katter är att de gör precis som de tycker, oavsett din åsikt.

Lika charmiga som osnutna tonåringar.


Att katter är billiga har väl till stor del att göra med att många behandlar djuren därefter.

Tvärtom, va? Om inte så tycker jag att vi alla går enade och misshandlar våra badrum nåt så ini helvete, för de om något är dyra att renovera.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
För egen del så är kattmänniskor ofta ena dryga djävlar som ser sig som bättre än andra och sällan eller aldrig vet vad ansvar och lojalitet innebär
Någon har aldrig besökt en brukshundsklubb hör jag.


Lika charmiga som osnutna tonåringar.




Tvärtom, va? Om inte så tycker jag att vi alla går enade och misshandlar våra badrum nåt så ini helvete, för de om något är dyra att renovera.

Hur många sommarhundar träffar du på under sen höst/vinter?
 
Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Världens mest onödiga husdjur måste väl ändå vara innekatter? Dom bara äter och skiter och går aldrig ut genom dörren!:zpy:zpy:zpy
Måste inte ett djur röra på sig för att stimuleras?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En blandras som resultat av en tjuvparning är billig att köpa eftersom det inte är så stor efterfrågan plus att säljarna gärna vill bli av med valparna för att inte få så många hundar.
Fast även blandraserna bland hundarna brukar kosta ganska så mycket mer än katter. Vill man ha en kattunge så är det inte svårt att hitta en bondkatt för en femhundring. Men vill man ha en hundvalp så är det inte helt lätt att hitta en blandras för under 5000kr.

Och bara för trådämnet i allmänhet så vill jag passa på att länka till den här tråden: https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?87603-Mina-hundar-har-tjuvparat-sig
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top