Varför är hundar så mycket dyrare än katter att köpa?

2Wheeldrive

Livet är underbart!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Har funderat på detta i många år...
Varför är hundar så mycket dyrare än katter att köpa?
För 10 år sedan kunde man få en bondkatt för 50 spänn!
Är det för att dom helt enkelt är sämre som djur?
Jag köper inte det där med att dom föder 10 ungar i veckan och det är därför dom är billigare.
Om jag själv får gissa så tror jag att detta beror på (enligt mig) att katter är talanglösa:rodnar
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Finns kattraser som är "lyxiga" och apdyra. Som dessutom åtföljs av krav och att uppfödaren tar tillbaka kattskrället om de inte åtföljs. :gnissla
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Raskatter är i princip lika dyra som hundar. Att folk ger bort bondkattungar beror väl främst på att det är billigare än att kastrera katten...

Men ja, talanglösheten hos katt har säkert också betydelse! :D
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Finns kattraser som är "lyxiga" och apdyra. Som dessutom åtföljs av krav och att uppfödaren tar tillbaka kattskrället om de inte åtföljs. :gnissla

Att ta tillbaka en såld vara kan man dock inte göra lagligt, så det är nog mest som "hot" (eller okunskap) från uppfödaren om det finns såna krav.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
jag tror det är kilopris på djur.

katt = lätt = billig
hund = hyfsat lätt = hyfsat dyr
häst = astung = asdyr
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Det charmiga med katter är att de gör precis som de tycker, oavsett din åsikt.

Trots den egenskapen så kan de visa mycket kärlek till sin ägare.

Att katter är billiga har väl till stor del att göra med att många behandlar djuren därefter.
Sommarkatter som överges och förökar sig kan efter några generationer skapa ett enormt överflöd (förutsatt att någon tar hand om dem dvs).
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Att ta tillbaka en såld vara kan man dock inte göra lagligt, så det är nog mest som "hot" (eller okunskap) från uppfödaren om det finns såna krav.
Det går ju iofs att skriva ner regler för sånt i köpeavtalet; "om Köparen inte sjunger vaggvisor för Katt varenda gång den vill sova har Säljaren möjlighet att återta Katt och häva köpet" :huvet
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det charmiga med katter är att de gör precis som de tycker, oavsett din åsikt.

Trots den egenskapen så kan de visa mycket kärlek till sin ägare.

Att katter är billiga har väl till stor del att göra med att många behandlar djuren därefter.
Sommarkatter som överges och förökar sig kan efter några generationer skapa ett enormt överflöd (förutsatt att någon tar hand om dem dvs).

Ovanstående beskriver förfarandet att vara nyseparerad och dejta/bli dejtad över sommaren. :tungan
Byt ut katter mot valfri typ av partner...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Kilopriset hade varit bra... Jag köpte en katt för två veckor sedan och den lilla fan vägde inte många gram men ändå kostade den 9500:- :brinnerup

Men hunden är ju mer av ett nyttodjur i grunden och då betalade man för att man fick ut något av den medan en katt förvisso också var ett nyttodjur men de krävde inget handhavande av människan direkt utan kunde hålla efter en hel gård från råttor utan att behöva matas.
Skulle du ha en hel bunt med hundar utan mänsklig drift så skulle man till slut bli uppäten av en flock vildhundar.
I dagsläget finns det dock ingen logik i det hela men vi människor är ju dumma i huvudet också så vi lär inte ha något bra svar på det.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Det går ju iofs att skriva ner regler för sånt i köpeavtalet; "om Köparen inte sjunger vaggvisor för Katt varenda gång den vill sova har Säljaren möjlighet att återta Katt och häva köpet" :huvet

Går att skriva ja, men det har inget som helst stöd av lagen. Är varan såld har inte säljaren några som helst rättigheter längre. Det är nya ägaren som äger varan och därmed bestämmer över den. Det säljaren kan göra är att välja att inte sälja mer till den personen, men annars är den rätt maktlös.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
jag tror det är kilopris på djur.

katt = lätt = billig
hund = hyfsat lätt = hyfsat dyr
häst = astung = asdyr
Fast tittar man på accessoarhundar som folk har i handväskan är det inte det låga kilopriset man noterar först. Inte kan man skylla på nyttan heller när det gäller såna. En chihuahua kan vara irriterande, men fan vet om de kan driva älg eller valla får.

Folk som har okastrerade katter springande ute borde man könsstympa med en oslipad skridsko. De senaste katterna vi skaffat har vi betalat nån dryg tusenlapp för till ett närliggande katthem. De levereras färdigkastrerade och vaccinerade och det är väl det man betalar för.

Nuvarande ungkatten släpar hem en massa möss, ödlor och vårtbitare som hon leker med. Hade varit bra om hon hade ihjäl dem ute och inte lekte med dem i sovrummet tills de dör.
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Fast tittar man på accessoarhundar som folk har i handväskan är det inte det låga kilopriset man noterar först. Inte kan man skylla på nyttan heller när det gäller såna. En chihuahua kan vara irriterande, men fan vet om de kan driva älg eller valla får.

Och fan vet om de räknas som hundar. :glömdet
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Apropå gnagare, jag har upptäckt kapybaren, en grymt cool superhamster på uppåt 80kg:
View attachment 432974
Jag lobbar stenhårt för att vi ska skaffa en bunt såna där hemma :tummenupp I dom planerna ingår visserligen borg, vallgrav och vindbrygga också. Förhandlingarna går sådär... :gnissla

Eftersom de simmar utmärkt måste du ha anakondor i vallgraven för att minimera rymningar. :mattias
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Apropå gnagare, jag har upptäckt kapybaren, en grymt cool superhamster på uppåt 80kg:
View attachment 432974
Jag lobbar stenhårt för att vi ska skaffa en bunt såna där hemma :tummenupp I dom planerna ingår visserligen borg, vallgrav och vindbrygga också. Förhandlingarna går sådär... :gnissla

Sannolikt möter det mindre motstånd när dessa sedan tillagas än om du äter upp katten?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top