Skillnad mellan zx10r 2006 och zx10r 2008?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Är det värt att byta upp sig från en 06:a till en 08:a generation 3?
Någon som kört båda och kan säga om det skiljer något nämnvärt?
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag har haft en 06a och provat 08. Jag skulle säga att det är värt det. Snyggare, smidigare, starkare. Jag har varit nära flera gånger att köpa en. 06an är såklart inte dålig för det! Ut och prova bara.
 
Last edited:

zeb_macahan01

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2016
Är det värt att byta upp sig från en 06:a till en 08:a generation 3?
Någon som kört båda och kan säga om det skiljer något nämnvärt?
Kör du bara bana och tävlar med 06an? Vad har du för utrustning?

Jag har nämligen harvat runt åtskilliga varv på alla möjliga banor på Papunens gamla zx10r från 2006 och har skruvat om många till samma fjädringsinställning som mitt gamla ex. Därför vet jag att det kan bli ett sjukt trevligt chassi om det skruvas åt 'rätt håll'. Skillnaden chassimässigt är liten om 06an är rätt skruvad.

Lycka till!

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Min 06:a är inställd och anpassad åt mig av Watz med VP bak och K-tec innanmätet.i framgaffeln. 08:an har Yaucar bakdämpare och mest troligt bara andra fjädrar fram, säljaren visste inte vad som var gjort fram. Vet inte heller hårdheten på fjädrar. Har du kört båd modellerna och upplevt för och nackdelar med dom?
 

zeb_macahan01

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2016
Ja, jag har kört båda modellerna. Nu hade jag en riktigt, riktigt fin motor på min hoj, men annars är det en skillnad. 06 upplevs som sävlig original, men efter att ha mätt fram att min var ordentligt sänkt bak var chassit jämnbördigt.

Jag skulle rota djupare i plånboken och titta åt BMW alternativt spara pengar längre.. Så stor skillnad är det inte för oss vanliga dödliga.. ?.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Ja, jag har kört båda modellerna. Nu hade jag en riktigt, riktigt fin motor på min hoj, men annars är det en skillnad. 06 upplevs som sävlig original, men efter att ha mätt fram att min var ordentligt sänkt bak var chassit jämnbördigt.

Jag skulle rota djupare i plånboken och titta åt BMW alternativt spara pengar längre.. Så stor skillnad är det inte för oss vanliga dödliga.. ��.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Tack för din åsikt, jag är inne på samma att ett byte inte nödvöndigtvis behöver bli till det bättre då min troligen är rätt utrustad fjädringsmässigt och den jag kikar på har Yaucar fjädring med fjädrar som jag inte vet om hårdheten är rätt för mig samt att det inte finns mycket att läsa om själva stötdämparen heller. Någon hoj i prisklass med en bmw s1000rr blir det inte då jag inte kör så många gånger på en sommar och det är väl ärligt talat inte hojen som begränsar tempot heller
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top