V-block på hyllan i/runt Sthlm?

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Finns ganska gott om v-block på nätet men är det inga butiker som säljer dessa? Kallas det för något mer än just v-block/v block? Behöver inte vara några NASA-spec. men något vettigt gärna i par för att enkelt kunna kolla hjulaxlar och kanske en o en annan motordel.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tanken har slagit mig, kan låna en för att testa samt att den nästan är gratis =) Finns v-block med rullar/kulor/lager men känns lite tveksamt med dessa som inte riktigt är ämnade för ändamålet.

Solida med 90° v ska jag försöka få tag på.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Vad är ett V-block ?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Dessa verkar schyssta, och så ser du vad det är. Nackdelen är att de är halvknepiga med internationella leveranser = man måste själv ordna en fraktfirma typ, visst om jag beställde ett halvt ton svarv så men inte för småplock som dessa.


Detta ser jag som primärt användningsområde för egen del, faller under bra att ha =)

 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Verktygsboden har men deras fysiska butik ligger ju inte i Sthlm. Tools och liknande butiker har det i sortimentet men knappast hemma på lager.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Mm börjar ge upp hoppet om att hitta dem i butik även om jag vet att det kommer ta ungefär 5 min efter beställning tills de uppenbarar sig. Vinkelblock kallar vi dom tydligen, också.

Nåväl, Tormachs modell verkar grüm för vad det är och 70 dollars är billigt men så var det de här med leverans. Hittade dem faktiskt på en svensk sida tillslut men då hade 70 dollar blivit 2000kr plus frakt.

Nöjer mig nog med enklare doningar till att börja med, t.ex. så finns det några döpta till Vertex för några hundra. Får se vad jag kommer fram till i helgen.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
OTD Tools har rätt prisvärda grejer för maskinistamatörer som mig. Det finns från dugligt och prisvärt till riktiga (och svindyra) grejer.

http://shop.otdtools.se/mat-markverktyg/v-block/standard/1515

Men det var kanske de du hittat redan...

Men splajdnas nya kullager fungerar nog ypperligt för ändamålet att klocka upp en hjulaxel i min mening. Vi har testriggar på jobbet för vevaxlar och kamaxlar med kullager som axlarna rullar på för mätning av ytfinish bl.a.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top