Mellanrör mellan avgassystemen på en twin

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Funderar över den kammare som finns mellan de två avgasrören på min Honda CB250N. Finns det någon anledning till att man gjort en kammare mellan de två rören mot att dra dom helt separat till var sin ljuddämpare.

Tänkte göra nytt avgassystem till hojen efter principen man tager vad man haver vilket i mitt fall består av ett Honda Shadow system som ska få donera dämparna och några rörstumpar med 44 mm i diameter som blev över efter att bytt ljuddämpare på min Cadillac. Frågan är då om man skall dra ihop ett rör mellan de två rören under hojen? Nån som har koll på detta och om man vinner nåt på det?

Vad som också är värt att notera är att Shadow systemet har ett litet mellanrör mellan de två dämparna, vilket kommer att ställa till det för mig då jag måste plugga dessa hål och få dom så dom synns så lite som möjligt men det får bli som det blir, nu vill jag bara få på nån form av dämpare för att kunna testköra lite.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Finns det nån uträkning på detta eller är det bara att ta ett rör och svetsa mellan? Nu är ju inte resten av systemet så uträknat heller men det kan ju vara intressant att veta om man måste ha ett grovt rör säg 44 mm som resten av systemet eller ett klenare säg rör runt 20 mm? Original satt det ju en stor burk ca 20X30 cm mellan rören på CB250N mendan Shadow verkar bara ha ett klent ca 20 mm rör mellan dämparna.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
vad är det för dia på original rören (dia på utloppet i toppen?), om det skulle gå så försök att få rören "koniska" fram till ljuddämparen- visst, rejäl överkurs men kan vara fördelaktigt ur effektsynpunkt :)D).
att ha ubergrova rör från motorn och ner kan göra att du förlorar lite bottenvrid och med 250 ystra cc vill du nog behålla så mycket som möjligt:tummenupp.

eller så skit i det hela och bygg precis som du vill- det är ju ingen databeräknad GP vinnande hoj du bygger- bygg den snyggt och lev med att tappa en kuse på vägen:krama.

//jj
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ut från "kröken" är det 38 mm utvändigt så jag tänkte ta ett rör som är 38 mm invändigt och bygga den del av avgassystemet som går under fotpinnarna vilket väl bör bli av 42mm utvändiga rör. Ser att Mekonomen har 42 mm rör i 2 M längd men frågan är ju bara vilken innerdiameter dom har, har i alla fall mailat och frågat. Skulle kanske vara intressant att testa med och utan mellan rör och det är ju inga mer avancerade konstruktioner så man kan ju göra två system att testa med om man orkar.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
SFRO brukar påstå att en så kallad crosspipe sänker ljudet ordentligt, och borde inte sänka effekten. Jag hade annars skippat ett mellanrör på den hojen. Kolla, Amerikanska twinnar, mellanpipan verkar ha försvunnit redan på åttiotalet eller så.cross pipe.png
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Ut från "kröken" är det 38 mm utvändigt så jag tänkte ta ett rör som är 38 mm invändigt och bygga den del av avgassystemet som går under fotpinnarna vilket väl bör bli av 42mm utvändiga rör..

Troligtvis är det dubbla rör, för att det inte ska se fjolligt ut. Innerdiametern är nog inte större än 25mm, typ. GP maskin eller inte så kommer ett för grovt rör att sänka prestandan rejält. Tyvärr.
Mät avgasportsdiameter och kör på det, Max 10-15% större.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var ute och mätte diametern på "kröken" och det är 28 mm invändigt. Dock så mynnar krökarna i originalet ut i en burk och då man tittar in i den så är det inga strypningar förrän på slutet där dämparna hamnar och stryper, denna burk är ju gigantisk mot ett rör 38 mm rör. Rören in i dämparna som jag kapat loss ur Shadow systemet verkar också vara 28 mm invändigt så det blir ca 25 cm mellan krökarna och dämparna på mitten i systemet som kommer att bli 38 mm invändigt.

Som novis på detta område men som alltid nyfiken på det jag håller på och vill lära mig så undrar jag om man inte bara skulle kunna strypa in motståndet i avgassystemet längre bak med ex olika "strypbrickor och testa sig fram när hojen går bäst. Förmodar att det inte är så lätt men man kan ju alltid undra. Har ju precis fått igång den och testkört hojen med raka rör men den motar då man gasar men när om den kommer upp i varv så går den bra. Kan de raka rören göra att den inte vill upp i varv och då även då man "tom varvar" den stillastående, tror mer på att förgasarna behöver en ordentlig justering och det största felet ligger där men kan raka rör utan motstånd också få vacuumgasarna att bete sig knäppt.

En bild på bruken som krökarna går in i


Edit: Denna original burk är väldigt bucklig och har ett hål under den är också svetsad på några ställen sen verkar det som att en bit från de sönderrostade dämparna ligger och skramlar där i. Därför vill jag byta denna mot rör.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En bild på bruken som krökarna går in i


Edit: Denna original burk är väldigt bucklig och har ett hål under den är också svetsad på några ställen sen verkar det som att en bit från de sönderrostade dämparna ligger och skramlar där i. Därför vill jag byta denna mot rör.

För mig känns det som att den där burkens viktigaste uppgift är att minska ljudet, en första ljuddämpare.
Skulle inte förvåna mig om den innehåller bafflar. Och en baffel har rostat loss och ligger och skramlar i burken.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har faktiskt haft samma tanke då det gäller burken om att den funkar som ljuddämpare men tänkte att man då slagit två flugor i en smäll och gjort ett kombinerat mellanrör och ljuddämpare för att öka prestandan.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top