Gsxr 750 -98 hackar och varvar inte, ibland.

erebos

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2016
Ort
Storvreta
Hoj
1998, Suzuki gsx750R
Hej alla.

Nybliven hojägare själv och har nyligen tagit kortet. En dröm sen 20 år. Är 40 idag och nyskild, så varför inte.

Jag köpte mig en hoj enligt ovan i maj och då gick den ok. Lite ojämn i tomgång bara. Jag gjorde en service (olja, filter, tändstift) och justerade kedjan på den.
Har troligen inte med det att föra men efter det så går den dåligt som så in åt h-lvete. Ibland. Oftast när den är varm men inte alltid. Den hackar och beter sig som om.den inte får någon soppa eller inte tänder på alla cylindrar. Varvar xtremt dåligt och nästan dör när man gasar. Påminner lite om när min Volvo fick fel på luftmassemätaren. Lite.
Var börjar man att felsöka någonstans?

Skickat från min E6653 via Tapatalk
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Börja med att plocka av och töm tanken. Ta ur hela paketet med soppapumpen som sitter i tanken. Det är garanterat tvärstopp i filtret som sitter i eller så är det pumpen som har gett upp. Om filtret är fullt av skiten så kommer troligen pumpen krascha om den inte redan är slutkörd.
Testa om inte annat att bara ta bort filtret och ersätta det med en bit bensinslang.
 
Last edited:

erebos

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2016
Ort
Storvreta
Hoj
1998, Suzuki gsx750R
Tack för svar. Ibland missar man det enklaste i tankebanorna.
Det ska kollas när jag får möjlighet.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Vad är dealer modekontakten?

Om filtret är igensatt, vilket är ganska vanligt, så köp ett sånt här istället: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Filter/Branslefilter/BRANSLEFILTER-2000037053/ Det passar lika bra, och kostar ca 1/40 av vad original kostar :fakta

Annars kan det vara läge att kolla så att alla tändhattar blev påtryckta ordentligt, och att TPS'en mår som den ska. Bygla dealer mode-kontakten, och kolla så att strecket i displayen står i mitten.
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Vad är dealer modekontakten?

Det är en kontakt som sitter under sadeln (kommer inte ihåg om det är passagerar-sadeln eller förarsadeln tyvärr) som du kan ta och bygla med en enkel sladd. Med den kontakten byglad så kommer du in i det så kallade "dealer mode" där du kan läsa felkoder, kolla TPS-läget och lite sådär. Väldigt simpel sak på en gammal SRAD men kan vara väldigt hjälpsamt ibland!

Här är en video som en snubbe lagt upp:
https://youtu.be/XQLCIHgrx_w

Jag hade liknande problem med min men oftast runt 7-8000 rpm istället. Jag gjorde exakt som Hoztic rekommenderade och bytte till ett sånt filter (som förvisso behövdes) men det hjälpte ändå inte. Efter mycket felsökning och byte av lite delar så märkte jag att det var en såpass simpel sak som en trött fjäder för stödet som gjorde att stödet vibrerade såpass mycket vid vissa varvtal att stödet inte tryckte tillräckligt på stödbrytaren och därmed så bröt den tändningen... Du kan passa på att rengöra där nere också efter alla år av smuts och kedjefett som lagt sig lite överallt runt stödet, fjädern och stödbrytaren.
 

erebos

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2016
Ort
Storvreta
Hoj
1998, Suzuki gsx750R
Kom på att jag har monterat en dealer mode switch under sadeln. Den visar både c00 och c41. Dvs inget fel plus bränslepumpen. Bränslepumpen slår heller aldrig av. Kanske blir så för att filtret är igensatt och pumpen inte kan bygga upp tryck. Ska försöka att jaga rätt på lite verktyg. Mina är kvar hos exet.
Tack för tips.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Rengör alltid förgasarna vid köp. Det är oftast det som är fel på alla hojar. Bara dela allt o blåsa ur. Vissa hojar får jag göra det flera ggr per år med. (gamla såklart) då speciellt om dom stått ett tag.
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Om felet inte var där innan du bytte stift, filter och olja, så skulle jag personligen felsöka där jag har varit och "pillrat". I detta fall kan du ha glömt lr lossat på något under tanken under arbetets gång.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har du dragna polskor ?
Är det mjukt bly i batteripolerna så får man med tiden glappkontakt. Lustigt nog brukar det inte vara något problem starta hojen.
Utan glappkontakten kommer när motorn varvar.
Med påföljd att motorn vägrar varva.
Med Sladd för Dealer mode kan felkoden indikera fel på instrutningen.
Åtgärd: Dra polskorna på batteriet.
 

erebos

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2016
Ort
Storvreta
Hoj
1998, Suzuki gsx750R
Pinsamt värre. Två av hattarna på tändstiften satt ett par millimeter från botten. De gick att trycka ner lite till. (skämsemoji) Den går dock inte helt rent så nästa grej är att kolla bränslefiltret. Rengöra vid stödet m.m.
Misstänker att det är mycket som är bortglömt vad gäller underhåll. Den har gått som bushoj med åtminstone de 2 sista ägarna. Tänkte ha den son lära meka hoj så det är väl "bra" i och för sig.

Tack alla för snabba svar.

/Fredrik

Edit: Batteriet bytte jag oxå vid service men kollade skorna för säkerhets skull. Har löst att modellen är lite känslig vad gäller elen. :/

Skickat från min E6653 via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top