Blåst av säljare!!

Status
Ej öppen för fler svar.

jocke69

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2016
Ort
göteborg
Hoj
suzuki gsxr750-85
Hej jag köpte (trodde Jag) delar till suzuki gsxr750 av en snubbe i dalarna som kallar sig Micke med mail frifart@outlook.com har betalat dum som jag var och nu finns den ena ursäkten efter den andra till att delarna inte kommit fram:-( är det någon mer som haft samma problem. Eller har jag haft otur. trodde detta var en seriös hemsida. tacksam för tips och ev adress till snubben! Får väl bli hembesök!!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tolkar det som att du har köpt något på köp&sälj här? Sporthoj.com har ju inget ansvar för alla sina säljare, och kan ju omöjligen granska alla som vill sälja något, så att en säljare inte levererar har ju inget att göra med om SH är en seriös sida eller inte.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
trodde detta var en seriös hemsida.
:va
Har du köpt saker från privatperson via köp & sälj på Sporthoj eller syftar du på någon hemsida som personen har?

Googlar man epostadressen så får man ju fram ett telenr till han.
Du kan ju börja där och säga att han får helt sonika betala tillbaka pengarna eller så tar ni det via polismyndigheten och en anmälan om bedrägeri.
Givetvis bör du spara all konversation/överföringar du haft med personen då detta kan användas som bevismaterial om du går den vägen.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Sedan kan jag inte rekommendera att du skriver ett hot, i princip genom att efterfråga hans adress för ett hembesök. Du kallar SH oseriöst, men du?

Rekommenderar att du varnar honom en gång, på ett rätt och korrekt sätt. Sen vidarebefordrar du all information till polisen. Det är så man ska göra, inget annat.
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
:va
Har du köpt saker från privatperson via köp & sälj på Sporthoj eller syftar du på någon hemsida som personen har?

Googlar man epostadressen så får man ju fram ett telenr till han.
Du kan ju börja där och säga att han får helt sonika betala tillbaka pengarna eller så tar ni det via polismyndigheten och en anmälan om bedrägeri.
Givetvis bör du spara all konversation/överföringar du haft med personen då detta kan användas som bevismaterial om du går den vägen.


Ring och fråga, kanske kan få pengarna tillbaka

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?189903-Kan-v%E4gverket-ha-fel <--- referens tråd :D
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Eftersökt kille...

Okänt nummer
073-822 23 15 (Operatör: TeliaSonera Sverige AB)

Minst 57 andra har också sökt på 073-822 23 15.


Är det ditt nummer? Du kan lägga till dina uppgifter här.

Generellt: får man inte fatt i folk som är skyldiga pengar/grejer, eller får man inte besked kring vad som händer med det som är utlovat så börjar man ringa i klockan genom att söka i vidare cirklar.

Ring hans tjejs nummer. Var trevlig och hövlig, berätta vad som ligger bakom din kontakt.
Ring hans föräldrar - fortfarande trevlig i ton och ordval.
Sådana samtal gör hans liv så besvärligt att han ser till att lösa vad det nu är för problem som ligger bakom det faktum att han hittills har segat med leveransen.

Kommer du verkligen inte vidare på det viset, kan det vara idé att bränna snubben genom att berätta din historia på forum och handelsplatser, men det känns inte som du ansträngt dig på allvar ännu.

Du får jobba lite!
 
Last edited:

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Shit happens, var det mycket pengar vi pratar om?

Har själv blivit halvt blåst, köpte kopplingskorg inkl alla tillbehör utav Slappa men fick bara korgen utan tillbehören.
Jag fick ihop hojen, men det finns fittor överallt, men glöm inte att det finns många riktigt hjälpsamma och snälla SH'are :)
Har själv erfarat mycket gott ifrån SH och dess medlemar :yoparty
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ett nick som "Slappa", en mailadress som "frifart" - det ringer inga klockor någonstans hos er innan ni skickar ut era surt förvärvade stålar i jymnden...?
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Ett nick som "Slappa", en mailadress som "frifart" - det ringer inga klockor någonstans hos er innan ni skickar ut era surt förvärvade stålar i jymnden...?

Inte i mitt fall nej, för personen är aktiv i forumet ett par år (och inga andra indikationer på att personen var suspekt)

Och jag tänker oftast gott om andra, för jag behandlar andra schysst :)
man känner sig själv genom andra, och i ditt fall vågar jag inte yttra mig :D
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Har du betalat säljaren i förskott så bör du ha åtminstone ha ett bankkonto eller adress.

Gör som Swedie skrivet ovan, och sjunk inte till säljarens nivå!! Var stark.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Shit happens, var det mycket pengar vi pratar om?

Har själv blivit halvt blåst, köpte kopplingskorg inkl alla tillbehör utav Slappa men fick bara korgen utan tillbehören.
Jag fick ihop hojen, men det finns xxxxxx överallt, men glöm inte att det finns många riktigt hjälpsamma och snälla SH'are :)
Har själv erfarat mycket gott ifrån SH och dess medlemar :yoparty


Försök överleva utan tillgång till en dylik i ett par veckor då !

Efter ett par dagar börjar man se dubbelt, efter en vecka får man ont lite överallt, efter ett par veckor börjar man se suddigt OCH dubbelt, efter en månad krälar man som en törstig i Sahara.........

Och du använder det ordet som Nedsättande SKÄLLSORD !?!
 

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Sherwoodskogen
Hoj
Moped
Försök överleva utan tillgång till en dylik i ett par veckor då !

Efter ett par dagar börjar man se dubbelt, efter en vecka får man ont lite överallt, efter ett par veckor börjar man se suddigt OCH dubbelt, efter en månad krälar man som en törstig i Sahara.........

Och du använder det ordet som Nedsättande SKÄLLSORD !?!

Point taken hahaha :D
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Så med andra ord om man blir lurad av en säljare på sporthoj.com och lite ilsket förklarar vad man kanske vill göra åt problemet så blir man som denna lurade person utpekad som oseriös och hotfull.Helt fantastiskt. :va

Men det är ju klart, även en amöba är ju en form av liv som kanske kan förkunna vad som är rätt och fel även om denna livsform också saknar ryggrad. :crash
 
Last edited:

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Om det nu är så att du blivit blåst (säljaren kanske skickar delarna, om än lite segt) tycker jag att det är förjävligt!
Man gör bara inte så! Jag köper själv en del av privatpersoner på nätet och i min värld så gör man ju som du gjort ; Säljaren vill ju inte skicka sina prylar innan han säkerställt att han fått betalt. För köparens säkerhet är ju säljarens nr, mail alt adress känd. Alltså köparen betalar, säljaren levererar! Funkar perfekt om nu inte säljaren är OÄRLIG! Det är fanimig lika illa om det handlar om 100 spänn som 10.000!
Och till dig som blåser; hur fan kan man tycka att man gjort en bra deal om man i ena vågskålen lagt "yes! jag tjänade 2000spänn", och i andra ha i åtanke att det en dag knackar på dörren?! Kanske på jobbet, kanske på macken... Inte fan skulle jag tycka det vara värt, folk kan bli ihjälslagen för 20 spänn!
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Så med andra ord om man blir lurad av en säljare på sporthoj.com och lite ilsket förklarar vad man kanske vill göra åt problemet så blir man som denna lurade person utpekad som oseriös och hotfull.Helt fantastiskt. :va

Men det är ju klart, även en amöba är ju en form av liv som kanske kan förkunna vad som är rätt och fel även om denna livsform också saknar ryggrad. :crash

Internet är fantastiskt. Alla hittar sina vinklar på en historia.

Tror snarare alla vill Jocke69 väl genom att påpeka att det finns bättre metoder än ett argt inlägg på internet som kanske snarare gör situationen sämre om man väljer gå lagens väg.

För att slippa mer anklagande så stängs tråden och Jocke69 är fri att be tråden tas bort, eller ändras.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top