Framhjulstöd

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Nr1 är bra om du har en fast plats i garaget eller släpvagnen där hojen står och kan bulta fast stödet i golvet.

Nr2 är bra om du behöver flytta runt stödet.

Tips är att de veckade plåtarna där hjulet vilar (1 på nr1 och två på nr2) behöver bekläs med lite gummimatta eller dylikt annars fastnar hjulet i dom.
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Jag har nr 2. Funkar bra, håller med Aryey om att ytorna behöver bekläs, suger fast däcket riktigt bra annars.

Nr 1 tolkar jag som att den är för smalare däck (max 100 mm)? Dvs passer inte vanliga sporthojsulor (120mm). Eller tolkar jag det fel?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Nr 2 behöver också fästas, annars åker det med bakåt när man ska lossa. På nån annans släp kan man använda spännband. Dom funkar till enduro, sporthojar och alla möjliga classichojar. Som sann racenörd klär jag dom med silvertejp eller en tygtrasa. Jäklar vad varma slicks fastnar annars.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Nr 2 behöver också fästas, annars åker det med bakåt när man ska lossa. På nån annans släp kan man använda spännband. Dom funkar till enduro, sporthojar och alla möjliga classichojar. Som sann racenörd klär jag dom med silvertejp eller en tygtrasa. Jäklar vad varma slicks fastnar annars.

Tygtrasa är kanonbra
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Kör med nr 2 (har inte testat nån annan) men den funkar bra, och håller med ovanstående talare om att framdäcket kan suga fast ordentligt
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
När 2:an fastnar, glider den bakåt (utan att skada något) eller följer den med hjulet runt och bankar till framskärmen?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag kör nr 2 i räsebussen och har tagit bort plåten, mycket lyckligare nu.
Jag har två plåtar som jag svetsat ett brythandtag på och målat med assnygg hammarlack ifall du tröttnar på att rycka cykeln bakåt.
Funkar att trampa ungefär som ett kylskåp samtidigt som man drar bakåt.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag kör nr 2 i räsebussen och har tagit bort plåten, mycket lyckligare nu.
Jag har två plåtar som jag svetsat ett brythandtag på och målat med assnygg hammarlack ifall du tröttnar på att rycka cykeln bakåt.
Funkar att trampa ungefär som ett kylskåp samtidigt som man drar bakåt.

Tog du alltså bort plåten som sitter framför hjulet (när hojen sitter i stödet?)? Och det är tillräckligt stadigt ändå?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tog du alltså bort plåten som sitter framför hjulet (när hojen sitter i stödet?)? Och det är tillräckligt stadigt ändå?

Nej, "skålen" under hjulet. Den som är typ ett gångjärn.
Jag missförstod tydligen vilken av plåtarna vi menade.
Mina hjul fastnar inte men jag kör som en kärring som "alla" vet.

Edit: men tar man bort den och lämnar skålen borde det funka ifall hojen är surrad kan man ju tycka.
Men jag tycker skålen är skitjobbig i bussen, man får rycka som en idiot och surrningen håller allt på plats ändå.
Det räcker att styret inte svänger tycker jag.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top