Start2Ride

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Häng med!

Ni kan få erat här på SH tillgodosett också provköra hojar och kanske berätta för dessa "newbies" hur det var när NI lyckades ta KK.

http://www.svmc.se/club/Start2Ride/

MCE är såklart på plats i vanlig ordning.
 
Last edited:

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Otroligt bra evenemang!

Massa hojar och så många provkörningar (både för oss med kort och andra som vill ha)!

Måste tacka generalagenterna som närvarande med alla hojar som vi fick provköra. Riktigt BRA! Runt 100 fanns det att provköra! Jösses!

Eloge till er lärare (med en ängels tålamod) som jobbade och lärde nyblivna hojåkare att köra och sätta upp fötterna och köra på två hjul.

/PeterDeleter
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Kul grej, förvånansvärt mycket att provköra.
Dagens ros till SMC-instruktören som parkerade sin hoj i stängslet på banan (mig veterligen enda olyckan på hela helgen?). Kul att någon iaf gasade loss ordentligt på test-banan :glömdet
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Riktigt kul! Blev sugen på att börja köra hoj på bana igen. :tummenupp

Eller snarare, efter att testat F3 800, RSV4, Panigale etc blev jag sugen på rejsing!!! :D :tummenupp
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Kul grej, förvånansvärt mycket att provköra.
Dagens ros till SMC-instruktören som parkerade sin hoj i stängslet på banan (mig veterligen enda olyckan på hela helgen?). Kul att någon iaf gasade loss ordentligt på test-banan :glömdet

Det går ett rykte att personen inte i fråga är/var från SMC utan någon annan klubb som ställde upp med "leksakspoliser".

Jag gillar själva idén med evenemanget men bansträckningen var för kort och det var för många hojar ute som körde 5km/h.
Föredrar landsvägssträckningen när evenemanget gick vid Arlanda.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det går ett rykte att personen inte i fråga är/var från SMC utan någon annan klubb som ställde upp med "leksakspoliser".

Jag gillar själva idén med evenemanget men bansträckningen var för kort och det var för många hojar ute som körde 5km/h.
Föredrar landsvägssträckningen när evenemanget gick vid Arlanda.

Ah! Förare med reflexväst = självklart SMC-representant i somligas ögon?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har ingen aning, jag var inte där - jag borde hålla flabben.

...men jag ser Start 2 Ride mer som ett McRF/STR-arrangemang där SMC är med som.marknadsförande partner.
Att sedan SMC är jäkligt bra på att få ut budskapet är en annan sak.

Nå, att någon som arrangören kallat in för att hålla ordning på tillställningen i själva verket var den enda som satte av en hoj kanske var lite retligt, men vad tusan - sånt händer och ingen verkar blivit skadad, så...
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Jag har ingen aning, jag var inte där - jag borde hålla flabben.

...men jag ser Start 2 Ride mer som ett McRF/STR-arrangemang där SMC är med som.marknadsförande partner.
Att sedan SMC är jäkligt bra på att få ut budskapet är en annan sak.

Nå, att någon som arrangören kallat in för att hålla ordning på tillställningen i själva verket var den enda som satte av en hoj kanske var lite retligt, men vad tusan - sånt händer och ingen verkar blivit skadad, så...

Min kommentar var givetvis skrivet med en viss dos av cynisk sarkasm, då funktionärerna (med någon form av SMC-anknytning, då SMC arrangerade) flitigt påpekade om folk körde för snabbt ...och sedan själva kraschar för att det antagligen gick lite kvickt i den skarpa kurvan. Jag hoppas givetvis det gick bra för vederbörande.

Hur som haver, kul tillställning med lite tivoli-känsla. 1 varv, sedan slut på det roliga. Hoppas branschen förstår potentialen och fortsätter med att utveckla provkörningstillfällen. Både för att locka nya mc-åkare, men även befintliga.
 
Last edited:

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
jag tänkte faktiskt åka ned ca 55 mil för att köra lite hojj men insåg att det inte var som på Arlanda (dvs att man fick köra gata).

Det hade ju varit kanon för att kunna jämföra en hojj mot en annan vid samma tillfälle! :D
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Min kommentar var givetvis skrivet med en viss dos av cynisk sarkasm, då funktionärerna (med någon form av SMC-anknytning, då SMC arrangerade) flitigt påpekade om folk körde för snabbt ...och sedan själva kraschar för att det antagligen gick lite kvickt i den skarpa kurvan. Jag hoppas givetvis det gick bra för vederbörande.

Hur som haver, kul tillställning med lite tivoli-känsla. 1 varv, sedan slut på det roliga. Hoppas branschen förstår potentialen och fortsätter med att utveckla provkörningstillfällen. Både för att locka nya mc-åkare, men även befintliga.

Som sagt, jag var inte där - jag skulle inte kommenterat.

Nu kvarstår dock den stora frågan:
"Vem vare'? Vem vare som fakking krascha?"
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
jag tänkte faktiskt åka ned ca 55 mil för att köra lite hojj men insåg att det inte var som på Arlanda (dvs att man fick köra gata).

Det hade ju varit kanon för att kunna jämföra en hojj mot en annan vid samma tillfälle! :D

Gillingebanan är en trafikövningsplats, så den har mer gemensamt med allmän väg än med en riktig bana. Jag tycker det funkar bra att provköra hojar där rent allmänt och det bästa stället att få provköra flera olika tillverkares sportmodeller, nu ska bara resten av tillverkarna finnas representerade med.
(Kawa, jag vill köra era sportisar och kunna jämföra med alla andra!)
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor

Att ge pekpinnar till andra om att ta det lugnt och fint för att inte dratta omkull, sedan dratta omkull själv p.g.a. vad som tydligen såg ut som för hög ingångsfart i en snäv kurva.

Dråpligt, olyckligt, tråkigt och en gnutta skadeglatt underhållande. Samt egentligen inte det minsta relevant.

Ni som funderade på att komma, men skippade, så är det värt någon timmes besök. Som ett MC-tivoli, max ett varv.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Att ge pekpinnar till andra om att ta det lugnt och fint för att inte dratta omkull, sedan dratta omkull själv p.g.a. vad som tydligen såg ut som för hög ingångsfart i en snäv kurva.

Dråpligt, olyckligt, tråkigt och en gnutta skadeglatt underhållande. Samt egentligen inte det minsta relevant.

Ni som funderade på att komma, men skippade, så är det värt någon timmes besök. Som ett MC-tivoli, max ett varv.

Aha, jag såg aldrig någonting av några pekpinnar. Jag bara lånade motorcyklar och körde. Tyckte det funkade svinbra! :tummenupp
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Att ge pekpinnar till andra om att ta det lugnt och fint för att inte dratta omkull, sedan dratta omkull själv p.g.a. vad som tydligen såg ut som för hög ingångsfart i en snäv kurva.

Dråpligt, olyckligt, tråkigt och en gnutta skadeglatt underhållande. Samt egentligen inte det minsta relevant.

Aldrig roligt när nån skadar sig, men måste erkänna att jag också tyckte att det var lite "underhållande"/ironiskt att just personen som ägnat hela förmiddagen åt att åka runt och vifta frenetiskt åt de flesta andra att de skulle köra saktare osv samtidigt som man själv själv "bombar" runt sen lyckas sluta i staketet med vad som verkade vara låst framhjul och bruten fot,...

Aha, jag såg aldrig någonting av några pekpinnar. Jag bara lånade motorcyklar och körde. Tyckte det funkade svinbra! :tummenupp

Pekpinnarna försvann efter staketsyningen.
Men håller med, riktigt bra event och jäkligt kul att få testa på lite hojar, både sånt som var intressant och såna som man aldrig skulle kört annars.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Aldrig roligt när nån skadar sig, men måste erkänna att jag också tyckte att det var lite "underhållande"/ironiskt att just personen som ägnat hela förmiddagen åt att åka runt och vifta frenetiskt åt de flesta andra att de skulle köra saktare osv samtidigt som man själv själv "bombar" runt sen lyckas sluta i staketet med vad som verkade vara låst framhjul och bruten fot,...



Pekpinnarna försvann efter staketsyningen.
Men håller med, riktigt bra event och jäkligt kul att få testa på lite hojar, både sånt som var intressant och såna som man aldrig skulle kört annars.

Jo, aldrig kul när någon skadar sig själva.
Tyckte att de viftade för helt konstiga saker med. Låg man i låg hastighet men på låga växlar kunde man bli viftad på ganska energiskt, men om man låg i hög hastighet och höga växlar var det inget viftande om att sänka farten. :va
Och gud nåde den som testade att hänga av i de långa kurvorna. :hihi Oavsett hastighet.

Men, jag förstår väl själva grundtanken att hålla nere tempot så att knasigheter inte fanns på banan. Ganska stort spann på förarförmåga, och det var ändå god ordning där.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top