Suzuki Bandit 1250SA sänkt eller?

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Har köpt en Bandit 1250SA som pendlarhoj istället för min Bandit 1200. 1250:n är lägre än 1200:an och jag misstänker att den kan vara sänkt. Sadelhöjden skall bara skilja 5mm på de båda (vet att man kan höja sadeln på 1250) Misstänker att hojen kan vara sänkt. Fjädringsinställningarna på 1250 är originalinställningarna. Har mätt upp Cushions rodsen på 1250 till 21,5cm (från kant till kant ej cc) Är det någon som vet hur långa de är original eller har något annan intressant tanke? I nuläget kör jag hellre 1200:an än 1250 och det var inte tänkt så när jag bytte upp mig :mad:

Cushion rod.jpg
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Uhm, vad för slags problem skapas av att din 1250 är lägre än din 1200? Kortare hundben för att höja baken tar inte många minuter att byta. T.ex. http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=Suzuki+Bandit+GSF+1250+Jack+Up+Kit

Problemet blir ju helt enkelt att hojen blir för låg. Om jag byter hundben som höjer hojen mer än original så kanske den blir för hög? Min fundering är alltså om jag har en 1250 som är sänkt, i så fall vill jag återställa den till original, inte höja hojen mer än standard. Nån kanske har sänkt sin 1250 och kan mäta sina original hundben, alternativt om nån vet hur man får fram måtten på original hundbenen
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
MetrickMetal mätte upp CC på hålen till 179,4 mm. Standardmåttet enligt andra är 180 mm.

Det finns många andra bra forum ute där, t.ex. http://www.maximum-suzuki.com/forums/?board=48.0 (jag joinade där år 2001) eller http://www.banditforum.co.uk/forum/index.php?board=34.0

Ok tack för infon! Jag har mätt upp hundbenet på min 1200 och den har samma längd som på 1250. Nu tänker nån kanske att det är olika modeller och olika hundben men det är samma artikelnummer på dessa vilket innebär att hundbenen inte är utbytta på min 1250 utan är originallängd. Någon som har någon annan ide?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ok tack för infon! Jag har mätt upp hundbenet på min 1200 och den har samma längd som på 1250. Nu tänker nån kanske att det är olika modeller och olika hundben men det är samma artikelnummer på dessa vilket innebär att hundbenen inte är utbytta på min 1250 utan är originallängd. Någon som har någon annan ide?

Är stötdämparna lika långa?
Går det att justera längden på någon av stötdämparna, t.ex. genom att skruva fästet i stången?
Går det lägga in en bricka på t.ex. 5 mm # där stötdämparen är fäst i ramen på 1250.

Kan resultera att sadeln åker upp 10mm.

# Fråga inte mig hur man gör.
Jag har sett brickan i tips på att få "MYCKET nyare" gixxer mer lättsvängda.
 
Last edited:

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Är stötdämparna lika långa?
Går det att justera längden på någon av stötdämparna, t.ex. genom att skruva fästet i stången?
Går det lägga in en bricka på t.ex. 5 mm # där stötdämparen är fäst i ramen på 1250.

Kan resultera att sadeln åker upp 10mm.

# Fråga inte mig hur man gör.
Jag har sett brickan i tips på att få "MYCKET nyare" gixxer mer lättsvängda.

Ok, känns som lite stökigt. Original så skall ju hojarna vara lika höga så jag fattar inte vad som gjort att 1250 är låg om den nu inte är sänkt?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ok, känns som lite stökigt. Original så skall ju hojarna vara lika höga så jag fattar inte vad som gjort att 1250 är låg om den nu inte är sänkt?

Om Hundbenen är original så känns det för mig som att man skruvat fästet på stötdämparstången så långt över stången som möjligt och på så sätt gjort stötdämparen kortare på 1250.
Eller stötdämparen är bytt på någon av hojarna.
I så fall kanske du kan flytta 1200 stötdämparen till 1250?

För det är väl inte så att 1200an har mer förspänd fjäder?
Är stötdämparna lika så är i så fall fjädern på 1200 kortare än fjädern på 1250.
Mätt monterat i hojen.
 

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Ort
08 söderort
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Om Hundbenen är original så känns det för mig som att man skruvat fästet på stötdämparstången så långt över stången som möjligt och på så sätt gjort stötdämparen kortare på 1250.
Eller stötdämparen är bytt på någon av hojarna.
I så fall kanske du kan flytta 1200 stötdämparen till 1250?

För det är väl inte så att 1200an har mer förspänd fjäder?
Är stötdämparna lika så är i så fall fjädern på 1200 kortare än fjädern på 1250.
Mätt monterat i hojen.

Ok, känns som att jag inte vill börja bygga om hojarna direkt, vad jag kan se så är allt original på båda hojarna och båda hojarna har originalinställningarna på fjädringarna. Så här ser höjdskillnaden ut :va

20160821_121006.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top