Vibrationer CBR 1000 RR -07

Marky85

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2016
Ort
Göteborg
Hoj
2007, Honda CBR 1000 RR
Hej!

Har en Honda CBR 1000 RR från 2007

Riktigt skön och fin hoj, väldigt förtjust i den. Kört strax över 1000 mil på en säsong nu. Blivit en del åkt. Hojen har gått strax över 1900 mil.

Men, för ett tag sedan har jag fått ganska rejäla microvibrationer i styret. Satte på nya däck för ca 150-200 mil sedan både fram och bak (Michelin pilot 4) I början märkte jag inget. Kan varit för jag var så exalterad över att ha nya däck, men tämligen säker på att så inte var fallet utan det börjat senare. Blivit en ganska markant skillnad och mina händer vill domna bort och man känner det inte är riktigt rätt. Tog ner framhjulet och balanserade om det hos en däckhandlare i fin maskin men påvisade ingen obalans eller att däcket såg asymmetriskt ut på något sätt.

Vibrationerna ökar med hastighet och varvtal. Har fått känslan av att det kommer från motorn då jag testat att åka ganska snabb dra in kopplingen och bara rullat. Då har jag upplevt det som att vibrationerna avtagit.

I.o.m. att det kom relativt i samband med däckbyte kändes det närmast, att någon vikt flugit bort eller liknande. Men nu lutar jag mer och mer mot motorn. Lite förbryllad över att det börjat ganska plötsligt från att motorcykeln gått helt silkeslent utan minsta tendens till vibration innan.

Någon här som har några förslag vad detta skulle kunna vara eller varit med om något liknande? Om det skulle kunna vara att lameller och koppling börjar bli slitet. Eller kanske kedjan som är dålig eller felspänd (har dock varit samma spänn på kedjan hela tiden).

Mvh Markus
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
En bra början är att ta reda på om det följer hastighet eller varvtal t.ex genom att köra i olika växlar vid en och samma hastighet!
 

Marky85

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2016
Ort
Göteborg
Hoj
2007, Honda CBR 1000 RR
Var ute och åkte en bra runda nu på kvällen. Och tycker det är mest mellan 5-7000 varv på motorn. Drar jag in kopplingen och bara rullar samt låter motorn går ner på tomgång känner jag inte av det.

Vibrera från alla hastigheter. Men toppar när man kör runt 120-150 km/h (då är det runt 5000 varv på 6:an. 160 km/h och över planar det ut och går lent och fint igen.

Har mina funderingar på om det skulle kunna vara kedjan på något sätt. Verkar ju mest vara när den är i dragläge och blir mer med ökande hastighet. Kanske är helt ute och cyklar?

Mvh
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Har haft en -05 fireblade och har något svagt minne av att den vibrerade vid runt 140km/h. Nuvarande gsxr 1000 k9 vibrerar vid runt 110km/h. Men om du är helt säker att det inte varit innan så är det ju märkligt. Kolla bultar till motorfästen etc. Hittar du inget konstigt och inga missljud el liknande finns så kanske du sitter annorlunda mot för tidigare(mer vikt på händerna), fått sämre blodcirkulation, ligger oftare i jämn hastighet långa sträckor, köpt nya handskar som är tunnare och klämmer åt runt handleden el har bytt styrvikter till en lättare modell?

Kolla länkarna ifall det står något intressant. :)

http://www.1000rr.net/forums/1000rr-general-discussion/43995-5000rpm-vibration-07-rr.html

http://www.repsolforum.com/forums/showthread.php?13068-ENGINE-VIBRATION

http://cbrforum.com/forum/cbr-1000rr-13/vibration-60623/
 

Marky85

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2016
Ort
Göteborg
Hoj
2007, Honda CBR 1000 RR
Läste igenom länkarna och tycker mig känna igen mig en del. Har vibrationer genom hela registret jämfört med vadet var innan. Men är framför allt vi ett varvtal. Från 4500 upp till 6000 någonstans där och då hamnar man runt 140 km/h men är samma för alla växlarna vi dom varvtalen.

Mest fundersam eftersom den gick så mjukt och fin rakt igenom innan och nu är sådan skillnad. Ska ta med den till Honda MC-center idag och se om dom kan ha någon ide vad det kan vara eller om dom på bättr sätt kan "känna" vad som skulle kunna vara fel. Annars får man äll göra det bästa av det och skaff anya styrvikter och lite tjockare handtag :)

Återkommer med mer info efter besöket.
 

Marky85

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2016
Ort
Göteborg
Hoj
2007, Honda CBR 1000 RR
Hallå alla som varit intresserade av den här tråden eller iaf som läst den och undrat hur det gick sen. Jag var på ett Honda MC-center får några veckor sedan och pratade lite dom vad det skulle kunna vara. Vi kliade lite huvuden först för det lät väldigt märkligt, och jag håller med för det var det. Men efter lite dividerande kom vi fram till att det möjligtvis kanske var lite snål bränslegång med tanke på att jag har ett Yoshimura RS-5 slip-on på. Lät väl lite märkligt först eftersom jag kört gott och väl över tusen mil med silkeslen gång och utan problem. Men sagt och gjort så skaffade jag en powercommander. Blev en powercommander 5 som jag installerade och fixade rätt mappning till. Och yes! det blev en markant skillnad och mycket bättre. Ingen jättestor skillnad i ren kraft. Men finare gång och harmoni i hojen. Samt att vibrationerna som var upphovet till tråden har blivit markant mycket bättre. Finns fortfarande vibrationer men inte alls som innan. Inga problem med att händerna domnar bort som förut. Lite vibrationer kommer det ju alltid vara. Har väl blivit lite känslig nu och överanalyserar och känner efter. Men skulle vilja påstå det är tillbaka till samma fina mjuka gång som det var innan problemet uppstod. Ska testa lite mer i dagarna. Men första provturen på 10 mil var vansinnigt roliga och körglädjen tillbaka nu när man inte åker runt tänker hur mycket det vibrera innan.

Tack för all feedback och svar. Hoppas det kan hjälpa någon annan som upplevt samma sak.

Ha det gött! Och kör......försiktigt ;)
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Inte för att vara besvärlig men varför har du PR4 däck på en sporthoj? :va Dels är de ju alldeles för mycket touring och dels kan de ge en lite sjungande vibration vid vissa hastigheter.

Vill du ha åtminstone halvsportiga touringdäck så satsa på Pirelli Angel GT.

Fast hade jag en RR skulle jag gått i en beydligt sportigare riktning med däck.
 

Marky85

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2016
Ort
Göteborg
Hoj
2007, Honda CBR 1000 RR
När jag skaffade dom visste jag inte att det var ett mer touringinnriktat däck. Min kusin har en bekant som är däckhandlare till både bil och MC, så frågade han om han kunde skaffa ett par (gjorde gott på priset). När han sa det var Pilot 4 däck gav jag go ahead. Visste inte då att det fanns två olika. Road som är mer Touring och Power som är mer racing vad jag förstått i efterhand. Så det blev en liten miss där. Så det kan ju ha en del i det hela också i vissa hastigheter. Men borde inte ge någon inverkan när jag stod helt still och varvade bara :) Men du har helt rätt, det kan ju påverka lite och nästa gång blir det ett par andra. Var min okunskap om däcken som ställde till det lite där. så till nästa gång får jag göra min läxa på däcken lite bättre.
Tack för tipset!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top