Idiotisk fråga om styrdämpare.

Prebe

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2016
Ort
Blomstermåla
Hoj
HPD
Jag håller på med en kort trike som måste ha styrdämpare innan SFRO besiktningen, och jag är totalt nybörjare när det gäller detta.
Jag köpte en billig på blocket i tron att de alltid har en ratt för justering; men denna har inte det, den har en kontakt istället, och nu till den dumma frågan: går den att använda som den är?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
this_thread_is_worthless_without_pi.gif
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
en styrdämpare behöver väl inte vara justerbar ?
på min gamla Sukka var den inte justerbar
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Har den kontakt behöver den anslutas till hojen för att fungera rätt eftersom den styrs av fart och andra signaler. Den finns dock massor av original som inte är justerbara och alltså saknar ratt och borde funka för dig. Om kravet endast är att den ska finnas så borde väl den du har duga att skruva dit?

Skickat från min Pipo P4 via Tapatalk
 

Prebe

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2016
Ort
Blomstermåla
Hoj
HPD
Enda kravet är att jag får hojen att köra rakt fram, utan att känns som en kundvagn på ICA.
Jag provar montera den provisoriskt och kör runt lite.
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Om enda kravet är att en styrdämpare måste finnas(rätt konstigt krav om du frågar mig) så kan du skruva dit vad som helst. Tillochmed en vanlig gasdämpare. Men om den ska göra nån nytta så hade jag nog letat efter nåt annat.
 

Prebe

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2016
Ort
Blomstermåla
Hoj
HPD
Om enda kravet är att en styrdämpare måste finnas(rätt konstigt krav om du frågar mig) så kan du skruva dit vad som helst. Tillochmed en vanlig gasdämpare. Men om den ska göra nån nytta så hade jag nog letat efter nåt annat.
Kravet finns bara från min sida, då framhjulet vobblar som fan, går inte att köra med den.
 

Roughack

Grottroll
Gick med
5 Dec 2004
Ort
Umeå
Hoj
MV Agusta Dragster 800RR
Nu har jag dålig koll på trikes, men framgaffel som framgaffel tänker jag.
Jag tycker det låter som geometrin på din är galen då du säger den vobblar och liknar den med en kundvagn.
 

Prebe

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2016
Ort
Blomstermåla
Hoj
HPD
Grejen är den med trikes med (som min) kort hjulbas och litet försprång att "kundvagnen" kommer automatiskt, med större försprång bliver de svårstyrde och med litet försprång blir den lättare att styra när det svängar, därför rekommenderas styrdämparen. Den är stelbent och har två hjul bak.

- - - Updated - - -

Får man föreslå att du rätta till felet istället för symptomet?
Se över försprång och gaffelvinkel? Kanske styvhet på fjädrar fram?
Se längre ned på sidan.
 

Prebe

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2016
Ort
Blomstermåla
Hoj
HPD
Har den differential?
Ja, och det är en axel som massproduceras. Vobblandet börjar redan vid ca.20-30km/t och rakt fram. Det är ju rätt kasst att man inte talade om redan vid byggbesiktningen att en styrdämpare kunde behövas, då hade jag monterad den från början istället för en vecka innan slutbesiktning (amatörbygge).
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ursäkta att jag är tyken, men det låter som du pratar om plåster på varböld.

En styrdämpare kan vara bra för att hantera situationer där flera olika samverkande faktorer och yttre omständigheter under vissa förhållanden kan leda till momentan instabilitet. Att däremot tvingas montera styrdämpare för att ens kunna framföra bygget i moppefart känns väldigt B för någon som ser till funktion i första hand.
Okay - nu är väl en trike inte världens mest rationella fordon, men ändå...?

Fan, får jag loss en kundvagn på stormarknaden där ett hjul flaxar så där jävla irriterande så lämnar jag den bara rätt upp och ner i gången - med femkrona och allt! Jag kör inte en meter med sådan skit.
Jag rycker en plastkorg och handlar det mest nödvändiga bara.

Du skall sitta på, köra och leva med detta missfoster till trehjuling...?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Det finns en risk med att bara använda styrdämpare - förhindrar du att framhjul/gaffel rör sig så kan det lätt bli så att något annat rör sig istället - typ hela hojen. Eller som det blev för mig när jag skruvade på min styrdämpare då jag hade problem med styrfladder - den fortsatte slå, men stannade en sekund i varje ändläge. Då är det inte helt svårt att hålla sig för skratt. Mitt råd skulle vara att antingen avboka besiktningen och göra något åt geometrin, eller besiktiga som den är och sedan göra något åt geometrin. Du kanske kan hitta det gyllene mellanläget då du inte får styrfladder för jämnan men den ändå inte blir trögstyrd som en finlandsfärja?
 

Prebe

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2016
Ort
Blomstermåla
Hoj
HPD
Ursäkta att jag är tyken, men det låter som du pratar om plåster på varböld.

En styrdämpare kan vara bra för att hantera situationer där flera olika samverkande faktorer och yttre omständigheter under vissa förhållanden kan leda till momentan instabilitet. Att däremot tvingas montera styrdämpare för att ens kunna framföra bygget i moppefart känns väldigt B för någon som ser till funktion i första hand.
Okay - nu är väl en trike inte världens mest rationella fordon, men ändå...?

Fan, får jag loss en kundvagn på stormarknaden där ett hjul flaxar så där jävla irriterande så lämnar jag den bara rätt upp och ner i gången - med femkrona och allt! Jag kör inte en meter med sådan skit.
Jag rycker en plastkorg och handlar det mest nödvändiga bara.

Du skall sitta på, köra och leva med detta missfoster till trehjuling...?
Haha, jag lär ändå inte köra mycket, det är inte det som är tjusningen för mig längre, det är byggandet. :)
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Haha, jag lär ändå inte köra mycket, det är inte det som är tjusningen för mig längre, det är byggandet. :)

Men bygget är tänkt att användas ?

Håller nog med att du bör nog se över varför den fladdrar i "moppefart"
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Påminner mig om en bekant som byggde hoj.
Det skulle bli en riktigt låg chopper och det blev det. När den lyftes ner från arbetsbänken till golvet upptäcktes det att den stod på ramen och inget av hjulen nådde golvet.
Låg var den men inte gick den att köra.....
Är inte syftet när man bygger ett fordon att det skall gå att köra?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
påminner mig om en bekant som byggde hoj.
Det skulle bli en riktigt låg chopper och det blev det. När den lyftes ner från arbetsbänken till golvet upptäcktes det att den stod på ramen och inget av hjulen nådde golvet.
Låg var den men inte gick den att köra.....
är inte syftet när man bygger ett fordon att det skall gå att köra?
Hahahaha, hur lyckas man? :D
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Påminner mig om en bekant som byggde hoj.
Det skulle bli en riktigt låg chopper och det blev det. När den lyftes ner från arbetsbänken till golvet upptäcktes det att den stod på ramen och inget av hjulen nådde golvet.
Låg var den men inte gick den att köra.....
Är inte syftet när man bygger ett fordon att det skall gå att köra?

Ä man uppväxt med program som visar hur det funkar hos t.ex. OCC, så har man väl fått lära sig att körbarhet kommer på en väldigt avlägsen andraplats. :fakta
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top