Går det regbesiktiga med annan motor?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Om man monterar en motor av helt annat märke och storlek, hur fungerar det med Bilprovningen och lagarna?
Vad är i så fall kriterierna för att den ska bli godkänd vid en registreringsbesiktning?

(i mitt fall en ZX7R 1998 då)
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
På bilsidan vet jag att det krävs ett antal större ändringar av typ motor, bromssystem, chassi osv. för att få registrera bilen som ombyggt fordon. Där räcker det alltså inte med att bara byta motor. Kolla på sfro.com.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
På bilsidan vet jag att det krävs ett antal större ändringar av typ motor, bromssystem, chassi osv. för att få registrera bilen som ombyggt fordon. Där räcker det alltså inte med att bara byta motor. Kolla på sfro.com.

Du behöver inte registrera som ombyggt fordon bara för du bytt motor, räcker men en vanlig regbesiktning med nya motorn så du får in "T31A MOTORN UTBYTT" i papprerna

Hur dte är på MC vet jag inte för aldrig bytt motor på nån hoj som jag besiktat ;)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
På bilsidan vet jag att det krävs ett antal större ändringar av typ motor, bromssystem, chassi osv. för att få registrera bilen som ombyggt fordon. Där räcker det alltså inte med att bara byta motor. Kolla på sfro.com.

- Jag kikade in där (tack för tipset), men ser inte specifikt vad som gäller för byte av motor sålänge nedanstående punkter är uppfyllda som gäller inför byggbesiktning:

*Chassinumret skall vara instansat när du lämnar byggbesiktningen.

*Chassit skall vara färdigkonstruerat, inga svetsar får vara nedslipade. Grundmålning för att förhindra rost är tillåtet.

*Det rullande chassit skall vara så långt gånget att det går att rulla och svänga. Frigång mark/drivlina, bormsinfästningar, styrstopp, styrutslag, försprång, axelavstånd och fjädringsrörelse skall kunna kontrolleras.

*Motor och växellåda bör vara monterad men behöver ej fungera.

*Infästning av karosseri (skärmar, tank o.s.v.) skall kunna kontrolleras samt kunna demonteras.

*Elsystem och bromledningar behöver ej vara monterade

OBS!! Du som byggare/ägare skall på nedanstående delar känna till tillverkare och data för produkten, detta för att det skall gå att fylla i ditt tillverkarintyg.

*Framgaffel

*Motor och växellåda

*Ramverkets material, dimensioner, svettsmetod och tillsattsmedel.

*Fram och bakbromskomponenter (ok, kolvdiam, skiva och huvudcylinder).

Jag undrar egentligen vad för besiktning/registrering som krävs om jag har en godkänd cykel idag och endast byter ut motorn mot en annan.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Med en -98 så lär du ha ett fordon som inte lider av helfordonsgodkännande.
Isf är det fritt fram att byta till en liknande motor, med liknande vikt, kubik och effekt, och därefter registreringsbesiktiga.
Det hela underlättas av att du har regnummer och data från donatorhojen att hänvisa till, och installationen skall se ut som den är fackmannamässigt gjort.

Om du däremot genom bytet av motor fikar efter att gå upp i effekt och kubik, så lär du stöta på problem.
Då kan den som registreringsbesiktigar komma att kräva att du visar upp ett intyg från tillverkare/importör att ursprungshojen tekniskt klarar av ändringen i effekt. Lycka till med att ordna detta...

Den stora frågan är dock: varför?
Låter som mycket skrik för lite ull? Både att att byta ut motorn mot något liknande med samma effekt, eller att motorbyta sig till mer effekt och försöka besiktiga det hela.
Har det rasat så byt till en maskin som är slot-in, och vill du ha mer pulver så måste det vara bra mycket enklare att köpa en sådan hoj istället.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Med en -98 så lär du ha ett fordon som inte lider av helfordonsgodkännande.

Om du däremot genom bytet av motor fikar efter att gå upp i effekt och kubik, så lär du stöta på problem.
Då kan den som registreringsbesiktigar komma att kräva att du visar upp ett intyg från tillverkare/importör att ursprungshojen tekniskt klarar av ändringen i effekt. Lycka till med att ordna detta...

....

Ja jag är i så fall intresserad av en helt annan och mycket starkare motor.
Av det du skriver att döma, så kör de flesta som bytt upp sig i motor omkring utan att besiktiga hojarna.

Att byta till en vassare hoj är inte intressant eftersom det är looken på min som är så attraktiv för mig. Dessvärre inte motorn.

Någon på forumet som bytt till annan och starkare motor som kan berätta hur det gick med eller utan besiktning?
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Du får gå upp max 20% i kubik i alla fall innan det blir krångel. Vet ej hur det ser ut med effekten dock. Antar att regeln finns för att man ska kunna borra upp skadade motorer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ja jag är i så fall intresserad av en helt annan och mycket starkare motor.

Just det, det förutsatte jag nästan. Att regbesiktiga med enbart mer effekt låter svårt även om bromsar och annat säkert tål det på en sporthoj. Om man däremot kan tänka sig att också uppgradera till maffigare bromsar samt eventuellt göra någon ändring på chassit, typ annan sving(?) så kan det nog vara möjligt att besiktiga som ombyggt fordon. Men detta är snudd på rena gissningar.. :)
 

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Jag hade en zxr750 som vi slängde ner en zx9r motor i.
Den har blivit besiktad med blankt papper varje gång sedan dess.
Vi gjorde det motorbytet 2001 och min polare har den kvar och kör fortfarande med den motorn i.

Vi har inte gjort någon anmälning/regbesiktning på hojen och bilprovningen har aldrig märkt/sett någon skillnad.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag hade en zxr750 som vi slängde ner en zx9r motor i.
Den har blivit besiktad med blankt papper varje gång sedan dess.
Vi gjorde det motorbytet 2001 och min polare har den kvar och kör fortfarande med den motorn i.

Vi har inte gjort någon anmälning/regbesiktning på hojen och bilprovningen har aldrig märkt/sett någon skillnad.

- Ja det är en hyfsat "vanlig" uppgradering, och det går nog igenom därför att det är en nästan identisk motor som besiktningspersonalen inte lägger märke till eller inte ser skillnad på.

Det jag funderar på är om det går att besiktiga med exempelvis en ZX10-motor? Den ser helt annorlunda ut och kräver andra fästen osv. Det har gjorts några sådana, men jag vet inte om det gjorts i Sverige.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Enligt SFRO:

Lathunden (Motorcykel):
Typ av åtgärd Klassificering
Motorbyte med max 20 % ökning av effekt och/eller vridmoment. Ändringar
av motorfästen/plåtar utan ändring av huvudram tillåts.
Ändrat
Ombyggnad från fjädrad till stel bakram genom utbyte av bakramen, eller
vice versa.
Ombyggt
Motorbyte plus mindre anpassning av huvudram, större del av huvudram
skall vara orörd.
Ombyggt
Förändring i ramverk och förändring av framgaffel som medför förändring
av; gaffellängd, gaffellutning, axelavstånd och försprång.
Ombyggt
Tvåhjulig Mc ombyggd till trehjulig MC Ombyggt
Mc modifierad för permanent monterad sidvagn. Ombyggt
Motorbyte eller ändring av motor med över 20% ökning av effekt och/eller
vridmoment, samt ytterligare ändringar enligt definition för ombyggt fordon
vilka motiverar den högre effekten/vridmomentet.
Ombyggt
Ändring från drift med förbränningsmotor till drift med elmotor. Ombyggt
Mc, två eller flerhjulig (ej identisk med seriemässigt utförande) byggd på
ram av egen tillverkning eller ram byggd av företag efter kunds önskemål.
Amatörbyggt
* OBS – helfordonsgodkänd motorcykel kan inte godkännas som ändrat fordon

Amatör- och ombyggt fordon MC:
3000 kr. Avgiften är för bygg- och slutbesiktning samt upprättande av Fordonsbok.


Bullerprov: inkl ett eventuellt omprov
1300 kr. Görs på importerade-, ombyggda-, och amatörbyggda fordon.
Kostnad för milersättning, flygplatshyra (för bullerprov) kan förekomma. Din SFRO representant upplyser om detta.

Intyg för ändrat fordon samt enklare ombyggt fordon (bil):
2250 kr. Detta är en så kallad liten besiktning med upprättande av Fordonsbok rörande de ändrade delarna av fordonet .
Det kan vara aktuellt för en enkel cabbning av en självbärande bil eller liknande. Inget återbesök.

troligen samma kostnad för mc.

googla lite era amatörer....:fakta

mvh
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
- Ja det är en hyfsat "vanlig" uppgradering, och det går nog igenom därför att det är en nästan identisk motor som besiktningspersonalen inte lägger märke till eller inte ser skillnad på.

Det jag funderar på är om det går att besiktiga med exempelvis en ZX10-motor? Den ser helt annorlunda ut och kräver andra fästen osv. Det har gjorts några sådana, men jag vet inte om det gjorts i Sverige.
General information
Model: Kawasaki ZX-7R Ninja
Year: 1998
Category: Sport
Rating: 74.6 out of 100. Show full rating and compare with other bikes
Engine and transmission
Displacement: 748.00 ccm (45.64 cubic inches)
Engine type: In-line four, four-stroke
Power: 122.00 HP (89.1 kW)) @ 11500 RPM
Torque: 81.00 Nm (8.3 kgf-m or 59.7 ft.lbs) @ 9800 RPM
Top speed: 270.0 km/h (167.8 mph)
Valves per cylinder: 4
Cooling system: Liquid
Gearbox: 6-speed
Transmission type,
final drive: Chain

Kawasaki ZX10R
2004–2005[7] 2006–2007[8] 2008–2009/2010[9] 2011–2015[10] 2016–[6]
Engine 998 cc (60.9 cu in) liquid-cooled inline four-cylinder
Bore × stroke 76.0 mm × 55.0 mm (2.99 in × 2.17 in)
Compression ratio 12.7:1 12.9:1 13.0:1
Valvetrain DOHC; four valves per cylinder
Fuel system Fuel injection
Fuel Total Excellium Moto 98 unleaded gasoline
Lubricants Elf Vent Vert
Ignition Computer-controlled digital transistorized TCBI with digital advance and Sport-Kawasaki Traction Control (S-KTRC)
Power 110.5 kW (148.2 hp) rear wheel[1] 119.3 kW (160.0 hp) @ 11,650 rpm[11] 146.9 kW (197.0 hp)@ 13,000 rpm(claimed).[12] 124.5 kW (167.0 hp) @ 11,020 rpm rear wheel[13]
Torque 103.2 N·m (76.1 lb·ft) (rear wheel)[1] 99.5 N·m (73.4 lb·ft) @ 11,030 rpm[11] 113.5 N·m (83.7 lb·ft)@ 11,500 rpm(claimed)103.0 N·m (76.0 lb·ft)@ 11,200 rpm rear wheel[13]
Drivetrain Slipper clutch, close-ratio six-speed, sealed chain

blir ju lite kärvt med 20% regeln:fakta

mvh
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
General information
Model: Kawasaki ZX-7R Ninja

Kawasaki ZX10R

blir ju lite kärvt med 20% regeln:fakta

mvh

- Ja det är ju det jag menar. Går det alltså inte besiktiga en ombyggd hoj alls om man överskrider 20% effektgräns?

"Motorbyte eller ändring av motor med över 20% ökning av effekt och/eller
vridmoment, samt ytterligare ändringar enligt definition för ombyggt fordon
vilka motiverar den högre effekten/vridmomentet."

Eller...går det om det räknas som ett amatörbyggt nybygge? Hur ska man tolka texten?

Det står mycket om olika varianter på ombyggnad och modifieringar, men det är svårtolkat OM det går att regga eller om det inte går att regga som nybygge.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nej, det är skitenkelt.
Upp till 20% effektökning kan godkännas under en vanlig registreringsbesiktning.

Större effektökning än så kan inte anmälas som "amatörbyggt fordon" som enda förändring.
Där krävs större och mer genomgripande förändringar för att man skall öppna ett case.
Bygg om till stelben bak, ändra gaffelvinkel fram, bygg chopper av hojen - inga problem.

För att ett motorbyte skall kvala in för att SFRO-besiktigas så får du stoppa in en stjärnmotor från ett flygplan, eller kanske en EMD 12-645 från en T44.
Mer hästar, absolut - och något för SFRO att plocka fram sina räknestickor över.

...men är det det du vill ha?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Nej, det är skitenkelt.
Upp till 20% effektökning kan godkännas under en vanlig registreringsbesiktning.

Större effektökning än så kan inte anmälas som "amatörbyggt fordon" som enda förändring.
Där krävs större och mer genomgripande förändringar för att man skall öppna ett case.

- Jag vet inte om jag är den enda här som inte förstår riktigt. Går det eller går det inte regga en hoj med annan motor som överskrider 20% effektökning?

Man kan inte besiktiga den som vanligt eftersom 20% är max där, och man kan inte amatörregga den eftersom ett motorbyte är för liten förändring för att kvala in där?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
SFRO har tagit fram en lathund:

http://sfro.com/images/stories/dok/Lathund_Besiktningskategori_MC_20150908.pdf


Utdrag, mina kommentarer kursiverat inom parantes

Motorbyte med max 20 % ökning av effekt och/eller vridmoment. Ändringar
av motorfästen/plåtar utan ändring av huvudram tillåts.
Ändrat
(Regbesiktning. Ingen garanti att den enskilde besiktningsmannen accepterar och godkänner)

Motorbyte eller ändring av motor med över 20% ökning av effekt och/eller
vridmoment, samt ytterligare ändringar enligt definition för ombyggt fordon
vilka motiverar den högre effekten/vridmomentet.
Ombyggt (SFRO]

Tänk så här: Den helt unika möjligheten (tack Sture Torngren mfl för många års kamp) att besiktiga egen- och ombyggda fordon i Sverige - i Sverige - avsåg att underlätta för skapande, kreativitet och individualitet. Helt hårresande önskemål i ett DDR-Sverige som få nu verkar (vilja?) minnas...
Tanken var aldrig att "trimma" eller i första hand höja effekt.

Vissa ombyggnader, främst på bilsidan, innebar att motoreffekten åkte upp som en slags bieffekt.
Ibland rent av som en oönskad bieffekt, och åtskilliga pannor har lagts i djupa veck för att hitta den smoggigaste av de smogstrypta motorvarianterna som sjuttiotalet kunde erbjuda, bara för att skohorna igenom ett bygge.

Så allt du behöver veta finns på SFROs hemsida. Tror du mig inte så slå dem en signal.
Jag är säker på att dom har alla svar redo och klart på det du vill fråga...
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Så allt du behöver veta finns på SFROs hemsida. Tror du mig inte så slå dem en signal.
Jag är säker på att dom har alla svar redo och klart på det du vill fråga...

- Jag betvivlar inte det du återgett i dina inlägg, men det verkar väldigt luddigt var någonstans i alla regelverk min ursprungsfråga egentligen landar. Jag vet nu att det inte går att regbesiktiga hojen som "vanligt" med en ZX10-motor i, men jag vet inte om det finns något annat sätt.

Så...ringa dem är nog enda utvägen. Tackar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag bytte motor i min Sportster. Där användes SFRO och "ombyggt fordon". Detta eftersom nya motorn hade 190% mer effekt och ännu mer vridmomentökning. För mig var det inga problem med de ytterligare ändringar som krävs utöver motorbytet, eftersom ramen fick vidgas och förstärkas för att härbärgera den nya 2038cc-Sportsermotorn. Jag hade även fler ändringar i form av bromsar, sving fjädring etc.
Hela bygget finns i min byggtråd.
SFRO är ngt unikt och fantastiskt som vi har i Sverige.

/Jörgen
Ja jag är i så fall intresserad av en helt annan och mycket starkare motor.
Av det du skriver att döma, så kör de flesta som bytt upp sig i motor omkring utan att besiktiga hojarna.

Att byta till en vassare hoj är inte intressant eftersom det är looken på min som är så attraktiv för mig. Dessvärre inte motorn.

Någon på forumet som bytt till annan och starkare motor som kan berätta hur det gick med eller utan besiktning?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top