Kan man köpa en CB750?

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Hej Bullen,

jag är en grabb som inte har haft hoj på några år, men nu känner jag suget igen. Jag vill köra! Vill ha något att brumma runt på, som går att styra, som man inte måste skruva på jämt och ständigt och som inte kostar en njure att försäkra. Vill lägga max 15-20 tuss.

Är man dum i huvudet om man i så fall köper en CB750 från 2003? Vad borde jag istället titta på?

M v h

Orolig vädur
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag skulle kolla på en hoj fram till -95 som går att klassikerförsäkra hos Bilsport&MC, då kostar en helförsäkring max ca 1700:- per år.

T ex 1995 års VFR750F

Mvh,
Ingvar
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jag gillar hur du tänker! Är VFR jobbigare att hålla i drift, med justeringar och så? Jag tänker att CB var en poppis trafikskolehoj för att det bara var att tuta och köra, inte så mycket skruva. Men jag kan ha fel...
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Jag tror... utan att ha ägt någon... att CB750 av årsmodell 2003 kan vara ett riktigt bra köp. Försök få tag i en hoj som haft få ägare och få ärliga mil på mätaren.
Dels kan man köpa loss en CB750 -03 i fint skick för under 20K kronor. Dels är helförsäkringen billig och ligger under tusenlappen förutsatt att du inte är tonåring och bor i storstäderna. Samt att bensinförbrukningen med lugn och fin körning troligen ligger på ca 0,4l/mil.

CB750 på BIKE.SE

Lycka till!
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
"Som vanligt är det inte killen som skrivet inlägget som vill köpa en Honda" :crash
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Nej, jag tror inte att VFR är jobbiga att hålla i drift, det är några av de driftsäkraste hojar som finns. Det är inte ovanligt att man ser exemplar som gått 10000 mil eller mer. De ska förstås ha service som alla andra hojar och då kanske det blir litet mer jobb med en VFR eftersom det är en V4:a men det vet jag egentligen inte.

En anledning till att CB var poppis som trafikskolehoj (förutom att de är lättkörda osv) är att de var rätt billiga.

Mvh,
Ingvar
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Sjätte växel? Det kan inte vara en CB750F2 ni pratar om va? Tjejen har en sådan och jag har knappt förstått varför det finns en 5e växel. Har försökt varva ur den men 4an går aldrig hela vägen.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top