Ta lätt mc nästa sommar

DinoMorgan

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2016
Ort
Kolmården
Hoj
Derbi Senda 07
Ja som rubriken säger så ska man troligen ta A1 kort nästa sommar och undrar om några som har lite tips och sen har jag lite frågor

Bästa körskolan i Norr?(tog moppe korte på Helens och var jätte nöjd)

Blir det dyrt om man inte kan köra privat?

Hur många lektioner tror ni man behöver om man kört moppe i 2 år är rättså van att köra inne i stan om det hjälper

Ska man köpa egen hoj och köra upp med den eller med skolans?

Senså kan man väll köpa några koner och ställa upp för kryppkörningen och träna med moppen? Har hört att många har just svårt med kryppkörningen
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Rubriken säger ju ta lätt mc och det är olagligt. :tungan

Men ta lätt mc-kort låter som bra idé :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
MC är ganska stor skillnad mot moped, även om det är 125cc.
Nånstans mellan 5 0ch 10 lektioner bör du nog klara dig på.
Kör du på körskola så kör du upp på deras hoj, så får du lite uppvärmning och hjälp med att få hojen till uppkörningen också.

Kan du få tag på någon att köra för privat är det ett bra sätt att få ner kostnaden, speciellt om du kan få nöta lågfart med dem på en parkeringsplats. De behöver bara stå i skuggan och fika undertiden du tränar.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Har du trafikkunskaperna så blir det ju alltid aningen billigare privat än om allt ska läras in på en trafikskola.Och att skaffa egen hoj är väl en fördel om du nu ska öva privat.Summan är nästintill omöjlig att sia om beroende på denna kunskap och kan gå på allt från några tusen till sexton och tjugotusen.Var ju någon här nyligen som lagt 36 000:- på sitt mc kort.
 

DinoMorgan

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2016
Ort
Kolmården
Hoj
Derbi Senda 07
Förstår att det är stor skillnad mellan mc och moped men det är väll ändå ett rättså bra sätt att träna på.

Har tyvärr ingen att köra upp med :/ Farsan hade kort förut men blev av med det sen så känner jag ingen som har mc kort :/
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Du kan träna det mesta i manöverproven med din crossmoppe. Den har samma chassie som en 125 cc.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Förstår att det är stor skillnad mellan mc och moped men det är väll ändå ett rättså bra sätt att träna på.

Har tyvärr ingen att köra upp med :/ Farsan hade kort förut men blev av med det sen så känner jag ingen som har mc kort :/

Du har ingen farmor eller nåt sånt som är gammal nog att ha fått kortet i flingpaketet? De är utmärkta till att ha som förkläde när man övar på parkeringsplatser. Bjud dem på fika och låt dem ha med nån att snacka med. :D
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Arres i Nrkpg är grymma :tummenupp

Arre är duktig som lärare och dom som sitter i "receptionen" är alltid lika trevliga =)
 

Keelogger

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2015
Ort
Jämshög
Hoj
Kawa Z1000 -05
På det här forumet finns väl en uppsjö med 08:eek:r som skulle kunna vara handledare till grabben? :smasha
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Grabben verkar bo i Kolmården, mig veterligt är riktnumret där inte 08. :smasha
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Du kan träna det mesta i manöverproven med din crossmoppe. Den har samma chassie som en 125 cc.
Jäkla skillnad att krypköra med 50cc 2t eller 125cc 4t dock :fakta
Alla mina 125or var märkbart större i chassi än polarnas crossmoppar, men det kommer ju helt klart ge en del att öva med moppen.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Förstår att det är stor skillnad mellan mc och moped men det är väll ändå ett rättså bra sätt att träna på.

Har tyvärr ingen att köra upp med :/ Farsan hade kort förut men blev av med det sen så känner jag ingen som har mc kort :/

Det gör stor skillnad om du kan rulla på en scooter. Men klr du aktivt. Kan stegra o leka med scootern eller är det bara ett till o från fordon?
 

erhug

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2016
Ort
Karlstad
Hoj
Honda NC750X
Ska du komma undan någorlunda billigt så är tillgång till hoj samt privat handledare ett måste.
I slutändan handlar det om antal timmar som du har tillbringat på hojen som kommer avgöra om du får kortet eller ej.
Sen behöver det inte innebära att du ska köra konbanan tills du blir tokig utan variation tror jag är bra. Många gånger när jag övan inför mitt kort så ställde jag upp konor på måfå och tävla med mig själv hur fort/sakta jag kunde köra runt i en bana.
Från moppekörningnen har du förhoppningsvis basicsakerna i ryggmärgen som sittställning, växla osv men som det har nämnts tidigare är det skillnad på en moppe och mc i vikt osv.

Sen är viss körskoletid bra så att du får grunderna med placering, bromsteknik osv.

Som riktlinje så kom jag undan med strax över 10.000:- för mitt kort. Inkludera: risk, 3 timmar körskola, teori och uppkörning.
Men då hade jag egen mc samt privat handledare.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

DinoMorgan

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2016
Ort
Kolmården
Hoj
Derbi Senda 07
Tack för alla tips. Verkar som det blir att köra på skola om det inte finns någon snäll person i Norpan som kanske kan köra privat med mig nästa sommar:rodnar
 

Grebyn

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2016
Ort
Tyresö
Hoj
Honda CBR 125R
Allt jag hade var moped. Jag klarade mig på 1 manöver lektion och efter 2 trafiklektioner sa min lärare att jag var redo att köra upp. Det klarade jag också felfritt. Det beror på person hur lätt man har det men för mig kostade det väl 9500 utan att köra privat (jag tränade manöver med moped) träna gärna balans och broms med moped hemma. Det är typ det enda du behöver träna på
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top