Betty kommer igen - 51-årsracet

Japp

Det som skramlar sitter kvar!
Gick med
31 Jul 2013
Ort
Sorunda
Hoj
Aprilia RSV Mille "Black Betty" mfl
Hej på er!
Ja som ni kanske vet var det planerat att en annan förare skulle köra Betty på 51-årsracet, höjdpunkten o den svenska tävlingskalendern för klassisk road racing.
Nu gick det inte riktigt pga ändrade omständigheter, så Betty var plötsligt utan förare…
Så jag beslöt att köra själv, trots jag ursprungligen tänkt att jag inte skulle köra säsongen 2016.

En hel del småfixande skulle göras. Och ni som ”småfixat” vet att det kan ta längre tid än man trott.
Och det gjorde det…
Till slut var hojen i alla fall klar. Men tanken fick förbli gul, vilket stör mig lite.
Laget av gamla däck inventerades och var väl sådär, men fick duga för däckleverantören hade åkt och fiska istället för att sälja däck. Däckleverantörer behöver också semester!
Nu visar det sig att besiktningen på Moby Dick, min race buss gått ut den 31 juli och köra obesiktigat kändes inte så bra.
Som tur var fann jag en besiktningstid i Linköping strax innan depågrindarna öppnade på torsdagen innan racet. Classic loppen spänner över tre dagar istället för två som SM-tävlingarna gör. Redan på fredagen är kval 1.
Moby passerade besiktningen med endast ett trasigt bromsljus och lite bra att veta, så med humöret på topp rullade jag de korta kilometrarna till Sviesta motorstadion.
Där är det en rejäl kö in, men allt löser sig snart och jag får en finfin plats i depån.
Väl i depån, så klaras anmälning och besiktning av så snart som möjligt.
Just som jag står där kommer en kille på en annan Aprilia Mille och parkerar strax intill.
Det visar sig att han är journalist på Corren och vill filma några hojar i rörelse på banan ifrån sin egen hoj. Det ska bli en teaser för 51-årsracet på Correns hemsida. Så jag och två äldre hojar blir filmade när vi kör om på bak-rakan.
Mitt emot hamnar ett par killar i en grå SAAB med husvagn och jag undrar länge om de bara ska campa för det finns inga hojar inom synhåll…
Lite senare kommer svaret för där dyker den evige 22:an, Magnus Mossberg själv upp med buss och släp belamrade med just hojar. Inte bara camping alltså!
Torsdagen blir till fredag och det är tid för FP. Med en lite pirrande nervositet rullar jag ut på en hoj som känns väldigt obekant… Det var ju nästan ett år sedan sist.
En minst sagt stor omställning ifrån att köra den gamla Martin:en .
Vilket vrid, vilka bromsar, tja allt var annorlunda….
Känner mig mer än lovligt vilsen på både bana och cykel…. Dessutom var det riktigt mycket hojar ute ca 36st så fria varv var inte och tänka på.
På eftermiddagen är det dags för Q1, som jag nästan missar pga att jag fått tidpunkten lite om bakfoten. Stressar ut fortfarande med föresatsen att lugnt köra mig till lite bättre fart. Väl ute på banan så är det helt fri asfalt framför mig och då säger race-djävulen; ”du måste utnyttja läget” det kommer bli gyttrigt snart. Jodå, så jag krutade på med allt jag hade (inte så mycket) med den följd att efter några skapliga varv så spände jag mig väldigt mycket, glömde andas och hade jag inte gått i depå, så hade jag kvävts i hjälmen någonstans runt banan. Väl i depå, så stängs utfarten så jag kan inte gå in igen. Kvalet var nära nog slut. Det är vad man kan kalla ett misstag det.
Det var bara att slicka såren och försöka komma igen till Q2 på lördag förmiddag.
Det var nästan som att köra sitt första race någonsin, så kändes det.
En trevlig överraskning var att Aprilia-kompisen Jan-Erik dök upp på eftermiddagen!
På lördags morgonen kom race-polarn från bla R1000, Matte för att hjälpa och ge ytterligare lite moraliskt stöd.

Q2
Q2 på lördagen gick bättre och var kanske inte snabbt, men i alla fall kontrollerat och utan andningssvårigheter! Jag fick kvalplats 6, vilket numer betyder rad 2 längst till vänster.
Kopplingen frikopplar inte så bra däremot och det är svårt att hitta neutral om man inte rullar i skaplig fart.

Race1.
Allt fungerar fint trots problemet med att få i friläget.
Gör en skaplig start och går in i en inte allt för kaotisk första kurva.
De riktigt snabba sticker ifrån direkt och jag kan inte hänga med och avståndet dras sakta ut. Mina tider är ca 1,5-2 sek för långsamma för att hänga med.
Ligger länge ensam på 5:e plats, med stora avstånd framåt och bakåt, men blir omkörd på sista varvet och kommer alltså på 6:e plats.
Kan inte annat än att vara nöjd, snabbaste tid på racet 1:01.9 vilket väl är ok för att vara första gången i sadeln på nästan ett år..

Det blir en trevlig lördagskväll I den för mig nya Classic depån. Vi blir verkligen väl mottagna!
På söndag förmiddag är det Warm up. Kör ut och allt känns bra och får till ett skapligt flyt.
Däremot trilskas kopplingen vidare och sedan verkar hojen gå dåligt runt tomgång plus att puffar av oljerök kommit då och då vid till exempel uppstart… Vad kan det vara? Den verkar funka som den ska när man gasar i alla fall .

Under dagen kollar vi in de andra klasserna och får se ett knallhårt sidvagns-race bland annat.
Inför Race 2 fyller jag upp med någon deciliter motorolja. Den verkar dra en del…

Race 2.
Samma start position som innan.
Bra start och skulle nog kunnat komma förbi killen i ledet framför, men jag vet att jag inte riktigt har farten så varför riskera in i första kurvan? Det visar sig att det blir riktigt grötigt i första kurvan i god Rookie 1000 stil. Jag tänker att de killarna förmodligen har högre sjukpeng än vad jag har…
Och att om jag ska satsa så pass hårt, så ska jag också ha chans till en pallplats.
Så den satsningen får vänta till farten kommit tillbaks.
Jagar en hoj under flera varv, men blir riktigt ifrån åkt på rakorna, för att ta in i kurvorna, men något bra tillfälle för omkörning kommer inte. Det positiva är att det inte blev hospital, men inte heller pokal.. Slutade på en 7:e plats som får vara ok. Bästa tid under racet 1:02.1, så det fattas ca 1,5-2s för att kunna bli riktigt konkurrenskraftig.

Tack alla för en fantastisk (om än lite nervös) helg!
/ Anders
CSBK #41
Oj nu gällde det att få ”nästan tävlings klara” Betty helt tävlingsklar. En sak var att få på nya tävlingsnummer #41, för att ära Nori Haga som körde just en RSV Mille i SBK VM när det begav sig.
 

Bifogat

  • 13932919_927437494048834_2737623078647726247_n.jpg
    13932919_927437494048834_2737623078647726247_n.jpg
    101 KB · Visningar: 114
  • IMG_2174.jpg
    IMG_2174.jpg
    856.9 KB · Visningar: 117

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
THUMBS UP Anders!:tummenupp:tummenupp:tummenupp Bra rejsat! Och tack för trevligt grannsamverkan i depån!!!:tummenupp:tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Var där på lördan och tittade på er. Skitkul race, både ert, men även 7cf1. :tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top