Normandie 2016

sannybo

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Alingsås
Hoj
2020 Honda Africa Twin Adventure, 2000 vfr800
Hej alla.
Nu har jag och hojen varit ute och åkt igen. :Rockbanan
Denna gången åkte vi till Normandie och snurrade runt lite.
Resan ligger nu uppe på min hemsida om ni vill kolla lite vad vi hittade på.
Sanny's mc sida
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag kanske missade det, men Mont Saint-Michel skippade du, eller?

För övrigt är Normandie en fantastisk blandning av känslor och upplevelser, både positiva och negativa. Jag borde göra som du och ta hojen dit nästa gång. :tummenupp
 

sannybo

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Alingsås
Hoj
2020 Honda Africa Twin Adventure, 2000 vfr800
Jag kanske missade det, men Mont Saint-Michel skippade du, eller?

För övrigt är Normandie en fantastisk blandning av känslor och upplevelser, både positiva och negativa. Jag borde göra som du och ta hojen dit nästa gång. :tummenupp

Jag var faktiskt inte på den sidan halvön. Tanken fanns att jag skulle hinna dit, men det fanns så mycket att titta på överallt så tiden fanns inte när jag väl kom på att jag skulle dit också.
Men man får se det positivt. Nu finns det ju en anledning att komma tillbaka.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Mont Saint-Michel är en gigantisk turistfälla. Sevärt men dyrt, en kopp kaffe 60 spänn:huvet
 

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Huddinge Hills
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
Trevlig läsning och roliga bilder.
Har själv gjort två resor till Normandie på mc och skulle kunna tänka mig flera i framtiden.

Resans mål passar så bra med vilka andra städer man kan ta sig genom för att komma dit.
Hannover / Bremen / Amsterdam / Antwerpen / Bryssel / Calais / Paris mfl.
Samtidigt som målet är fantastiskt trevligt i sig.
 

Cire

Ny medlem
Gick med
2 May 2016
Ort
Bromma
Hoj
15 Kawasaki Versys
Kul, själv var jag där i 10 års åldern med familjen, men kommer ihåg mycket från den resan. Du besökte inte tyskarnas gravplats? När jag var där var den faktiskt fin, men tydligen så hade den inte skötts snyggt bara några år innan.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag var faktiskt inte på den sidan halvön. Tanken fanns att jag skulle hinna dit, men det fanns så mycket att titta på överallt så tiden fanns inte när jag väl kom på att jag skulle dit också.
Men man får se det positivt. Nu finns det ju en anledning att komma tillbaka.

Har någon en mer detaljerad färdbeskrivning för resa ner till Normandie och tillbaka? Gps koordinater?
Nödvändig längd på resan osv. Funderar på lämpligt resmål till nästa vår/sommar men inte tälta.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jag var till Normandie på en resa som SMC arrangerade.
Reseledaren Lennart Lundh tror jag numera jobbar tillsammans med Vincentresor.
Lundh är mycket kunnig och lotsar en förbi de värsta turistfällorna.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag och min far gjorde för tio år sedan ungefär en far&sonresa till Frankrike. Hyrde dock bil.

Vi åkte från Paris ned längs Loire ut till La Rochelle, sedan följde vi kusten norrut och sedan vidare österut. Vi hade en navigator som vi satte på "undvik motorväg" och sedan valde vi konsekvent den väg som gick närmast havet. Jisses vilka vyer! Oftast finns det en liten, gammal - men asfalterad - väg som går längs med strandlinjen och även om det tar tre-fyra gånger så lång tid skulle jag definitivt välja den när jag kör hoj.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag var i Normandie i somras och kan verkligen rekommendera området!
Allt rörande kriget var dock rätt tröttsamt till slut, varenda by/korsning hade museum och minnesgrejer... men bortser man från detta (eller är extremt intresserad) så är området riktigt trevligt.
Dessutom med bra mc-klimat... kanalen svalkar.
Hur jag kom dit vet jag inte, satte gps på snabbast väg, undvik motorväg... som ofta är betalvägar och långsammare än småvägarna.
Åkte över holländsk-, belgisk- och fransk landsbygd och alla kanaler var nog det som slog mig allra mest.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag var i Normandie i somras och kan verkligen rekommendera området!
Allt rörande kriget var dock rätt tröttsamt till slut, varenda by/korsning hade museum och minnesgrejer... men bortser man från detta (eller är extremt intresserad) så är området riktigt trevligt.
Dessutom med bra mc-klimat... kanalen svalkar.
Hur jag kom dit vet jag inte, satte gps på snabbast väg, undvik motorväg... som ofta är betalvägar och långsammare än småvägarna.
Åkte över holländsk-, belgisk- och fransk landsbygd och alla kanaler var nog det som slog mig allra mest.

Hur lång tid tog du på dig ner dit, antal stopp?
Campa eller hotel?
Körde du genom danmark eller färja?

Sorry för utfrågning men har aldrig gjort någon tur ner i europa förut så bra med tips från andra som redan åkt.
 

sannybo

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Alingsås
Hoj
2020 Honda Africa Twin Adventure, 2000 vfr800
Hur lång tid tog du på dig ner dit, antal stopp?
Campa eller hotel?
Körde du genom danmark eller färja?

Sorry för utfrågning men har aldrig gjort någon tur ner i europa förut så bra med tips från andra som redan åkt.

Jag åkte färja Göteborg - Kiel och körde till Utrecht första dagen. Andra dagen körde jag till Dieppe och tredje dagen körde jag till Ranville utanför Caen som jag hade som utgångspunkt ett par dagar medans jag luffade runt i Normandie. Tältade alla nätter.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Hur lång tid tog du på dig ner dit, antal stopp?
Campa eller hotel?
Körde du genom danmark eller färja?
Sorry för utfrågning men har aldrig gjort någon tur ner i europa förut så bra med tips från andra som redan åkt.

Eftersom jag tidigare alltid hoppat över Danmark, så valde jag att lägga lite extra tid här, och då främst Jylland... råkade tex komma in på Legoland, hade inte en susning om att det låg just där!
Åkte inom Ringköping mm och sen neråt Tyskland... kollade ubåt XXI i Bremerhafen, bunkern som byggdes för dess sammansättning nere i Bremen och åkte sen in mot Amsterdam för att kolla lite... åker ensam så är rätt "effektiv"... står inte och glor på samma grej i flera dagar så hinner med rätt mycket.
Åkte sen till Waterloo och kollade lite från slaget där, ner till Baarle-Nassau och Baarle-Hertog för att kolla deras extrema gränsdragning med enklaver och exklaver i varandra (kolla Googlemaps!) och sen ner till typ Caen i Normandie.
Detta tog en knapp vecka, dvs fem-sex dagar.
I Normandie var jag ytterligare en knapp vecka, bodde på samma ställe och åkte dagsturer på ibland upp mot 50 mil men oftast under 10.
Därefter drog jag mig inåt landet, besökte Guédelon och kollade deras slottsbygge... sen norrut mot Verdun och dess skyttegravar, sen lite Luxemburg och därefter området kring Malmedy och Aachen och letade bunkrar och stridsvagnshinder (draktänder) från försvarslinjerna där och sen en snabbvisit i Köln och dess lilla kyrka.
Och sen hem.

Alla nätter var i tält, oftast på campingar men några hos nån bonde bakom ladugården osv... ner åkte jag Öresundsbron och Bältbroarna och hem färjan Puttgarden-Rödby samt Öresundsbron.
Kommer inte ihåg exakt antal dagar totalt, men typ 17 kanske.
Åker helst småvägar men ibland större landsvägar, till Jylland och från Köln var det dock motorväg... ren transport ju.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top