Körkortsfråga - bromsberedskap

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Hej!

Jag har en fråga angående "bromsberedskap" vid delen uppkörning i trafik. Hur gjorde ni där undrar jag?

Höll ni så gott som ständigt bromsberedskap med fot samt tre fingrar på bromsreglaget under uppkörningen för att visa att ni tänker på säkerheten, eller tror ni trafikinspektören kommer påpeka/kugga om ni åker med bromsberedskap så gott som hela tiden?

Tacksam för svar!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lyser bromslyset hela tiden kan han nog mycket väl kugga dig.
Min körskola sa att jag skulle köra med bromsberedskap (dvs fingrar på bromsen) förbi korsningar, skolor, övergångsställen och andra platser med dålig sikt där det kan komma något farande ut på vägen utan förvarning, men att jag resten av tiden inte skulle det så det var så jag gjorde på min uppkörning.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag fick något likande från körskolan som Ulvhamne skriver, eller snarare när man passerade korsningar och grindar i bostadsområden så frågade läraren var bromsberedskapen var om man inte hade fingrar på handbroms och fot på pedal.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det handlar väl om att visa att man är uppmärksam/förutseende genom att ha bromsberedskap i situationer där det är lämpligt - i korsningar, vid farliga utfarter, övergångsställen, där det rör sig fotgängare nära vägen osv.

Vrid på huvudet för att visa att du är uppmärksam, letar efter och upptäcker riskerna samt anpassa fart och ha bromsberedskap när det är nödvändigt.
 

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Jo, men jag tänkte mer att man bara höll men inte visade med bromsljuset. Visade du även med bromsljuset vid varje övergångsställe, korsning, utanför skola eller hade du bara beredskap? Tack för ett snabbt svar!
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jo, men jag tänkte mer att man bara höll men inte visade med bromsljuset. Visade du även med bromsljuset vid varje övergångsställe, korsning, utanför skola eller hade du bara beredskap? Tack för ett snabbt svar!
Problemet med att ha fingrar/fot på bromsen hela tiden är att uppkörningspersonen inte vet när du faktiskt har bromsberedskap. För allt uppköraren vet så sitter du och nynnar på diggiloo och tänker på blommor och bin.

Att ha bromsberedskap är att vara medveten om faran och redo att bromsa. Det innefattar inte bara att ha fingrarna på bromsen. När du markerar bromsberedskap i rätt situationer så syns det att du är medveten.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
En observant inspektör ser om man håller jämngas eller om man släpper på gasen ibland. Syn bland annat på kedjans slack.
Släppt gas är ett steg närmare en bromsning.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Bromsberedskap innebär inte att du faktiskt bromsar och lyser upp bromsljuset, det innebär att du vid "farliga" situationer har fingrar och fot redo att kunna bromsa om det skulle krävas, dvs vila på bromsen
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Bromsljuset lyser betyder att man GENOMFÖR en inbromsning. Fingrarna eller foten VILANDE på greppet/pedalen och REDO att bromsa är bromsberedskap. Om du hela tiden kör med bromsberedskap så är det inte bromsberedskap utan bara ett löjligt sätt för dig att försöka helgardera dig mot att kuggas för bristande förmåga att se risker.
Du kanske borde söka dig till en körskola trots allt? Låter som att du inte har så mycket förståelse för vad man ska uppvisa för beteende i trafiken, och varför man gör det.
 

Zotrix

Medlem
Gick med
3 Sep 2012
Ort
Mönsterås
Hoj
Honda 929rr Fireblade
Det gick fint på uppkörningen och jag har nu fått mitt körkort :tummenupp

Jag var bara lite osäker på den delen för har pratat med några som blivit kuggade för att dem inte hållt bromsberedskap "tillräckligt mycket".

Men för en annan gick det fin fint utan att han påpekade något!
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det där med tillräckligt mycket kanske betyder att du skall ha alla fingrarna på bromsen. Lärarna på skolan när jag tog lappen sa något i stil med att under uppkörning har du fyra fingrar på bromsen för att visa tydligt att du har bromsberedskap men annars får du max ha två.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Är ju lite svårt att köra med några finger på bromsen hela tiden, tycker jag då..
Min lärare sade, som flera andra här var inne på, att det handlar om att tydligt signalera att man är redo ifall nåt skiter sig. Att bromsa inför varje korsning är inte heller ett bra trafikbeteende eftersom det blir en väldigt ryckig körning.

Men, just vid uppkörning så är det extremt viktigt att faktiskt vrida på skallen och titta. Man ser ju rätt mycket bara genom små huvudrörelser men ja, rörelserna bör nästan överdrivas så att kontrollanter ser att man ser sig för.
 

Jimmy

Guest
Det gick fint på uppkörningen och jag har nu fått mitt körkort :tummenupp

Jag var bara lite osäker på den delen för har pratat med några som blivit kuggade för att dem inte hållt bromsberedskap "tillräckligt mycket".

Men för en annan gick det fin fint utan att han påpekade något!

Fingrar hit och dit. De körde för fort genom en situation men inget hände. Då blir domen sådan. Kul att du kan övningsköra själv numer!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top