Köpa ktm 690 smc

Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Sitter och spanar på en 690 smc inför nästa säsong. Årsmodell -12 och uppåt hade jag tänkt. Har en Yamaha xt660x nu och är väldigt nöjd med den men skulle vilja ha en råare motard. Yaman är ju väldigt pålitlig och billig i drift. Hur skiljer sig driftskostnaderna mellan Yamahan och ktm'n? Där är ju 1000 mila intervaller på båda.


Skickat från iphone med tapatalk.
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Har ingen nåt bra eller dåligt att säga om denna hoj? Tror jag behåller min då. ☹️


Skickat från iphone med tapatalk.
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Som du själv skriver så är nog Yamman billigare i drift och pålitligare. Inte för att ktm:en är dålig på något sätt, men man får nog räkna med att den blir något dyrare i drift och försäkring.
1000-mila service intervall ska man ta med nypa salt, själv byter jag olja+filter en gång om året vilket blir 2-3 oljebyten mellan "storservicarna" och lämnar iväg till verkstad för 1000-mils servicen. Vilken ligger på runt 4000:-.
Ktmerna har dragits med en del kvalitetsbekymmer, dåliga instrumenthus, vipparmar etc. Fördelen är att det är lätt att få tag på reservdelar och finna en uppsjö av tillbehör att välja på.
Från -14 så kom de med ABS om du vill ha det. Ska du köpa en ny så hade jag nog väntat till nästa år då smc-r troligtvis får den uppdaterade motorn. ( historiskt sett har enduron och smcr fått det ett år efter duken)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Mycket beror på föraren (som vanligt). En kompis kör xt660x och en annan kör 690 smc. Själv kör jag 625 smc. Jag märker ingen större skillnad för oss tre vanliga förare, förutom att killen med 690 kör mer 'inspirerat'. Hans 690 skar också i början på säsongen. Mindre än två år gammal och servad enligt boken.. Vill du ha en råare motard känns det mer värt att lämna lång serviceintervall och skaffa typ en 450cc. Annars är mitt tips att behålla din nuvarande och skaffa lite trevliga mods. Typ byta styre, avgassystem och köpa lite 'bling'. :tummenupp
 

j0nas

Medlem
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Säkssäksti äsämse
Gissningsvis högre försäkringspremie, mer slitage på däck och drivpaket.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Ska du köpa en ny så hade jag nog väntat till nästa år då smc-r troligtvis får den uppdaterade motorn. ( historiskt sett har enduron och smcr fått det ett år efter duken)

Precis detta är varför jag jag avvaktar med köp, det är en chansning men jag är ute efter nytt. Lite tråkigt att köpa en ny -16. Och sen får KTM 690 och Husqvarna 701 nya motorn -17. :3freak

Förhoppningsvis får man reda på det under hösten/vinterns mc-mässor..
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Angående service på KTM690, läs inlägg #6 och #11.
https://www.sporthoj.com/forum/show...d-annan-olja&p=6275050&highlight=#post6275050
Boris JR rekommenderar oljebyte efter 250 mil, dvs 3 oljebyten mellan varje 1000 mila service.
Men att byta olja är ingen stor sak att göra själv.
Hylsa för oljepluggen och momentnyckel för att inte dra för hårt.
Använder själv Tredoring/Stålgummipackning från SWEDOL som tätning till oljepluggen.
Då räcker det med 75% av angivet moment för det ska bli tätt.
Och för att inte tappa pluggen borra hål i pluggen och säkra med rostfri ståltråd.
 

CYBERMAN

Snart så...
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Med min Gixxer och KTM
Hoj
Gixxer K7:a och KTM 690 SMC R
Nöjd med min SMC-R 2014 som hoj... skoj... lätt som en cykel... låter fint m.m.....
Men den drar olja när den är ny så ha extra olja hemma och fyll på efter några turer....
La ut fråga kring detta på Facebook och fick som svar att många av hojarna drar en del olja när dom är nya och att det med tiden upphör... min har bara gått 240 mil.. så jag får vänta och se hur det blir med det....
 

antonkg

Fartdåre
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Bästkusten
Hoj
Suzuki GSR 600
Jag hade en 690 smr -09 jag var nöjd och har aldrig kört roligare hoj. Men hojen är skit. Säg något som är bra med lc4an.. Eller så är det jag som hade otur men det var sista gången jag hade en 690 iaf. :glömdet
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Försäkringspremien är inte så oroande då jag är 40+. Däck och drivpaket slits ganska mycket på Yamahan oxå och olja och filter hade jag tänkt byta ofta. Får se om det blir en sån nästa säsong.
När man väl fastnat för en hoj är det svårt att få den ur skallen.


Skickat från iphone med tapatalk.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top