REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 17 av 17
    Awe
    Gäst

Akrapovic slip on lagliga?

Hej!

har en Honda CB500F och funderar på att skaffa en slip on, någon som vet om Akrapovic carbon är laglig på gatan? https://www.akrapovic.com/#!/motorcy...99&yearId=4318

Tackar!

Medlem DVCs avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Vespa 300 -17. Vespa GTR -72
    Kopierat från sidan du länkar : The exhaust system is compliant with EURO4 regulations (emissions and noise).
    GSX 400, GSXR 750, YZF 600, GSXR 750, Sportster, GSX 1400, EXC 200, DR350, TTR 600, SV 1000, VTR 1000, Vulcan S.

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Med insats i är de lagliga. Men varför köpa dyraste sliponet på marknaden?
    BOOST III

Medlem Ankan1s avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
    Hoj
    Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
    Blogginlägg
    164
    Med viss reservasion i frågan så kan det vara lite si och så med det när jag vet att tidigare ägare på bla nuvarande Hayabusa hade lite problem med en viss besiktningsgubbe som var tveksam till nuvarande 4-1 system med sin korta Yoshimura dämpare när han hävdade att hojen var kraftigt modoifierad från sitt ursprungsskick vilket då inte gick för sig.Men på ett nytt ställe så var det ingen som ens reagerade över detta byte.

Men utan insats i de flesta av dessa slipon så kan jag garantera att det är kört i de flesta besiktningshallar.Varför man nu skulle vilja köra omkring med ett ständigt överdrivet ljud oavsett varvtal.Så är det med bla Harley.Bara vrål och ingen fart.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2016-08-13 klockan 13:10.
    (Feel the force, use the power, ride the bike, everything else is of no importance).
    https://www.youtube.com/watch?v=JLgBPhJkYsg

(I wanna be a president.I wanna be a Kennedy).
    http://www.youtube.com/watch?v=09ARJL_nS7Y

21st century digital boy Richards avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Gixxer
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Med insats i är de lagliga. Men varför köpa dyraste sliponet på marknaden?
    För att det är dyraste sliponet på marknaden

Awe
    Gäst
    Ska till USA och tänkte köpa där då det är billigare, men har ni några andra förslag på slip ons som är billigare? Vill gärna att den är laglig, var först inne på R 77.

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Citat Ursprungligen postat av Awe Visa inlägg
    Ska till USA och tänkte köpa där då det är billigare, men har ni några andra förslag på slip ons som är billigare? Vill gärna att den är laglig, var först inne på R 77.
    Alla slipon med löstagbar insats brukar gå lika tyst och ge liknade effekt så du kan köpa nästa vad som helst förutsatt att de följer med en insats eller om de uppger db utan insats.
    BOOST III

Skydiver Pings avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Hoj
    Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
    Akrapovic brukar väl rent generellt vara rätt snälla gällande ljud , så man klarar sig både på besiktning och bankörning beroende på hoj.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk 2
    www.hoppafallskarm.nu 200km/h fritt fall (430km/h om du är riktigt bra)

Awe
    Gäst
    Tänkte beställa från Revzilla
    http://www.revzilla.com/parts/2014-h...ets%5B%5D=1889

Så jag har Yoshimura, Akrapovic och Two brothers att välja mellan. Min hoj är helfordonsgodkänd, är det ngt jag borde ha i åtanke?

Medlem VSs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Hoj
    Da Buzz

Så jag har Yoshimura, Akrapovic och Two brothers att välja mellan. Min hoj är helfordonsgodkänd, är det ngt jag borde ha i åtanke?
    Hittar du inte närmare(EU). Tänkte på att, dollarn står lite risigt till. På det frakt, 8% tullavgift och sen tillslut moms 25% på kalaset.

För gammal för att dö ung. PeteR1s avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Hoj
    600+650+800+1000x2
    Citat Ursprungligen postat av VS Visa inlägg
    Hittar du inte närmare(EU). Tänkte på att, dollarn står lite risigt till. På det frakt, 8% tullavgift och sen tillslut moms 25% på kalaset.
    Awe kanske tänker beställa till stället han skall till i USA och ta med den hem i väskan. Har man tur går det bra. Har man otur vill tullarna kolla väskan.

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990

Two brothers hade uppgivet 89 db och de är väldigt tyst du kommer garanterat genom besiktning med den. Den va även väldigt lätt 1,5kg samt billigast. Jämför pris vikt och utseende och ljud. Jag kan lägga några kr mer om dämparen är lätt och låter bra.
    BOOST III

Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Hoj
    KTM EXC 300 SixDays -17 samt en KTM 690 för grus!
    När du köper ett slip-on oavsett märke till din CB500 så bryter du mot helfordonsgodkännandet och hojen blir per definition olaglig, oavsett om själva pipan klarar euro4 krav osv.
    Besiktningen brukar inte bry sig bara det är hyggligt tyst men om du efter besiktningen blir stoppad av polisen i en flygande besiktning så kan du anbefallas att göra en registreringsbesiktning. Dels måste du då bygga tillbaka hojen till originalskick och dels så kostar det en del pengar, det funkar på samma sätt som när man privatimporterad ett fordon.

Köper du en KTM och beställer Akra från KTM Powerpartskatalogen så blir det lagligt. Där medföljer ett ECE-intyg som säger att hojen är helfordonsgodkänd med detta avgassystem eftersom KTM har typat dem med det. Mig veterligen det enda sättet att byta pipa lagligt och det kostar därefter. Slip on till t ex en 990 superduke kostar drygt 17 000 spänn...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Jag jagar inte dom där sista tiondelarna i effekt, jag var mer ute efter ljud, vikt och utseende, så jag beställde 2 kolfiberburkar från www.spengineering.co.uk. 400 pund, hemma vid dörren, med alla mellanrör osv Jag gissar att det blir ca halva priset om man bara har en dämpare.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Hoj
    KTM sm990
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Jag jagar inte dom där sista tiondelarna i effekt, jag var mer ute efter ljud, vikt och utseende, så jag beställde 2 kolfiberburkar från www.spengineering.co.uk. 400 pund, hemma vid dörren, med alla mellanrör osv Jag gissar att det blir ca halva priset om man bara har en dämpare.
    Har du kört ett tag med dessa kolfiberburkar och är de hela ännu? Varför jag frågar är därför jag sett ett sådant slipon spricka sönder totalt vid klämman man skruvar fast runt burken! Och de va inte många mil på den burken max 100a mil . Jag fick klämma o känna på den och de va minst sagt tunt kolfiber av sämre kvalle. Jag rek att man limmar fast gummiskyddet mot kolfibret med vanligt motorpacknings silicon för då vibrerar inte gruspartiklar/damm sönder kolfibern just under klämman!!. De är även noga att inte klämman spänner för hårt runt kolfiberstommen! Dessa Kinaburkar är samma fabrikant som Viper men med annat namn. Förutom just kolfibret så är de stabila burkar med absolut inga fel, de kan tänkas man uppdat kolfibret på senare tid för de va ca 1 år sedan jag kollade in dessa kolfiberburkar.
    Senast redigerat av Boost 3 den 2016-08-14 klockan 19:51.
    BOOST III

Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    K1300S
    Citat Ursprungligen postat av Boost 3 Visa inlägg
    Har du kört ett tag med dessa kolfiberburkar och är de hela ännu? Varför jag frågar är därför jag sett ett sådant slipon spricka sönder totalt vid klämman man skruvar fast runt burken! Och de va inte många mil på den burken max 100a mil . Jag fick klämma o känna på den och de va minst sagt tunt kolfiber av sämre kvalle. Jag rek att man limmar fast gummiskyddet mot kolfibret med vanligt motorpacknings silicon för då vibrerar inte gruspartiklar/damm sönder kolfibern just under klämman!!. De är även noga att inte klämman spänner för hårt runt kolfiberstommen! Dessa Kinaburkar är samma fabrikant som Viper men med annat namn. Förutom just kolfibret så är de stabila burkar med absolut inga fel, de kan tänkas man uppdat kolfibret på senare tid för de va ca 1 år sedan jag kollade in dessa kolfiberburkar.
    Jag köpte mina för drygt 2 år sen, och dom har rullat en hel del sen dess, i allt från finväder till semester i ihållande spöregn, och dom är hela och fina Men visst, dom har ju inte slösat med kolfiber och klarlack
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

Every man dies, but not every man really lives

Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

Awe
    Gäst
    Jag frågade transportstyrelsen om detta:

Fråga:
    Hej! Jag har en helfordonsgodkänd motorcykel från 2014 , jag skulle vilja byta avgasrör (Slip on) kan jag göra det?

Svar:
    Det är ok att byta delar till motsvarande så länge det är e/E-märkt. Om man byter till del med andra egenskaper/tekniska data kan det krävas registreringsbesiktning för godkännande. Hör med ett bilbesiktningsföretag vad de anser om just den del du tänker byta till.

Med vänliga hälsningar
    Billstedt Lars
    Sektion regelinformation
    Transportstyrelsen

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

PS: Det är väldig få länder i EU, som idag inte har ägaransvar - och därmed blir man plåtat på alla håll - ch böteslappen hammar hemma hos den lyckliga ägar [...]

Galne Dansken
Vill du annonsera ovan? Klicka här