Akrapovic slip on lagliga?

DVC

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2016
Ort
Borensberg
Hoj
Vespa 300 -17. Vespa GTR -72
Kopierat från sidan du länkar : The exhaust system is compliant with EURO4 regulations (emissions and noise).
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Med insats i är de lagliga. Men varför köpa dyraste sliponet på marknaden?
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Med viss reservasion i frågan så kan det vara lite si och så med det när jag vet att tidigare ägare på bla nuvarande Hayabusa hade lite problem med en viss besiktningsgubbe som var tveksam till nuvarande 4-1 system med sin korta Yoshimura dämpare när han hävdade att hojen var kraftigt modoifierad från sitt ursprungsskick vilket då inte gick för sig.Men på ett nytt ställe så var det ingen som ens reagerade över detta byte.

Men utan insats i de flesta av dessa slipon så kan jag garantera att det är kört i de flesta besiktningshallar.Varför man nu skulle vilja köra omkring med ett ständigt överdrivet ljud oavsett varvtal.Så är det med bla Harley.Bara vrål och ingen fart. :crash
 
Last edited:

Awe

Guest
Ska till USA och tänkte köpa där då det är billigare, men har ni några andra förslag på slip ons som är billigare? Vill gärna att den är laglig, var först inne på R 77.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ska till USA och tänkte köpa där då det är billigare, men har ni några andra förslag på slip ons som är billigare? Vill gärna att den är laglig, var först inne på R 77.

Alla slipon med löstagbar insats brukar gå lika tyst och ge liknade effekt så du kan köpa nästa vad som helst förutsatt att de följer med en insats eller om de uppger db utan insats.
 

Ping

Skydiver
Gick med
7 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 954 -03 SÅLD, Yamaha YZ-R1 -03 SÅLD
Akrapovic brukar väl rent generellt vara rätt snälla gällande ljud , så man klarar sig både på besiktning och bankörning beroende på hoj.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk 2
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Ska till USA och tänkte köpa där då det är billigare, men har ni några andra förslag på slip ons som är billigare? Vill gärna att den är laglig, var först inne på R 77.

Hittar du inte närmare(EU). Tänkte på att, dollarn står lite risigt till. På det frakt, 8% tullavgift och sen tillslut moms 25% på kalaset.

Awe kanske tänker beställa till stället han skall till i USA och ta med den hem i väskan. Har man tur går det bra. Har man otur vill tullarna kolla väskan.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tänkte beställa från Revzilla
http://www.revzilla.com/parts/2014-...&implicit_facets[]=227&implicit_facets[]=1889

Så jag har Yoshimura, Akrapovic och Two brothers att välja mellan. Min hoj är helfordonsgodkänd, är det ngt jag borde ha i åtanke?

Two brothers hade uppgivet 89 db och de är väldigt tyst du kommer garanterat genom besiktning med den. Den va även väldigt lätt 1,5kg samt billigast. Jämför pris vikt och utseende och ljud. Jag kan lägga några kr mer om dämparen är lätt och låter bra.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
När du köper ett slip-on oavsett märke till din CB500 så bryter du mot helfordonsgodkännandet och hojen blir per definition olaglig, oavsett om själva pipan klarar euro4 krav osv.
Besiktningen brukar inte bry sig bara det är hyggligt tyst men om du efter besiktningen blir stoppad av polisen i en flygande besiktning så kan du anbefallas att göra en registreringsbesiktning. Dels måste du då bygga tillbaka hojen till originalskick och dels så kostar det en del pengar, det funkar på samma sätt som när man privatimporterad ett fordon.

Köper du en KTM och beställer Akra från KTM Powerpartskatalogen så blir det lagligt. Där medföljer ett ECE-intyg som säger att hojen är helfordonsgodkänd med detta avgassystem eftersom KTM har typat dem med det. Mig veterligen det enda sättet att byta pipa lagligt och det kostar därefter. Slip on till t ex en 990 superduke kostar drygt 17 000 spänn...:gnissla
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag jagar inte dom där sista tiondelarna i effekt, jag var mer ute efter ljud, vikt och utseende, så jag beställde 2 kolfiberburkar från www.spengineering.co.uk. 400 pund, hemma vid dörren, med alla mellanrör osv :tummenupp Jag gissar att det blir ca halva priset om man bara har en dämpare.

Har du kört ett tag med dessa kolfiberburkar och är de hela ännu? Varför jag frågar är därför jag sett ett sådant slipon spricka sönder totalt vid klämman man skruvar fast runt burken! Och de va inte många mil på den burken max 100a mil . Jag fick klämma o känna på den och de va minst sagt tunt kolfiber av sämre kvalle. Jag rek att man limmar fast gummiskyddet mot kolfibret med vanligt motorpacknings silicon för då vibrerar inte gruspartiklar/damm sönder kolfibern just under klämman!!. De är även noga att inte klämman spänner för hårt runt kolfiberstommen! Dessa Kinaburkar är samma fabrikant som Viper men med annat namn. Förutom just kolfibret så är de stabila burkar med absolut inga fel, de kan tänkas man uppdat kolfibret på senare tid för de va ca 1 år sedan jag kollade in dessa kolfiberburkar.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har du kört ett tag med dessa kolfiberburkar och är de hela ännu? Varför jag frågar är därför jag sett ett sådant slipon spricka sönder totalt vid klämman man skruvar fast runt burken! Och de va inte många mil på den burken max 100a mil . Jag fick klämma o känna på den och de va minst sagt tunt kolfiber av sämre kvalle. Jag rek att man limmar fast gummiskyddet mot kolfibret med vanligt motorpacknings silicon för då vibrerar inte gruspartiklar/damm sönder kolfibern just under klämman!!. De är även noga att inte klämman spänner för hårt runt kolfiberstommen! Dessa Kinaburkar är samma fabrikant som Viper men med annat namn. Förutom just kolfibret så är de stabila burkar med absolut inga fel, de kan tänkas man uppdat kolfibret på senare tid för de va ca 1 år sedan jag kollade in dessa kolfiberburkar.
Jag köpte mina för drygt 2 år sen, och dom har rullat en hel del sen dess, i allt från finväder till semester i ihållande spöregn, och dom är hela och fina :tummenupp Men visst, dom har ju inte slösat med kolfiber och klarlack :rolleyes:
 

Awe

Guest
Jag frågade transportstyrelsen om detta:

Fråga:
Hej! Jag har en helfordonsgodkänd motorcykel från 2014 , jag skulle vilja byta avgasrör (Slip on) kan jag göra det?

Svar:
Det är ok att byta delar till motsvarande så länge det är e/E-märkt. Om man byter till del med andra egenskaper/tekniska data kan det krävas registreringsbesiktning för godkännande. Hör med ett bilbesiktningsföretag vad de anser om just den del du tänker byta till.

Med vänliga hälsningar
Billstedt Lars
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top