Ducati monster 1200 S pålitlighet?

Lussebulle

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2015
Ort
Jönköping
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory -17
Hej!

Funderar på att köpa en Ducati monster 1200S nästa år och undrar om någon har erfarenhet med den eller med andra Ducati monster generellt. Krånglar dom mycket? Är det dyrt underhåll? Vilket ställe är bäst på att serva Ducati?

All info uppskattas!
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Min 821:a har varit driftsäker hitills. Det är årsmodell -15

Sen är det väl alltid bra att ha med loctite och silvertejp om man kör Ducce. :banana

Har sett lite på nätet om att 1200 har haft lite barnsjukdomar men vet inte riktigt vilka årsmodeller det var.

821:an har enligt andra länkar på nätet haft lite strul med gashandtaget, men så är det inte på min (ännu? :) ).
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag har haft ett par Monster och jag har inte haft några som helst problem.

ducce5.jpg


edit: fotograf GubbLasse
 

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Kom på nu vad jag sett på just 1200 och det mesta hade med datorstyrning att göra så är det en välservad maskin så borde det inte var några problem, borde vara fixat av verkstaden. Dock hittar jag inget nu när jag söker på Goooooogle så det är säkert sällsynt.

Köp du en Ducce. Du kommer inte bli besviken. :tummenupp :D :banana
 

Lussebulle

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2015
Ort
Jönköping
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory -17
Kommer troligtvis att köpa en helt ny (dum i huvet jag vet :tungan) så det med service borde ju inte vara problem då så länge inte någon varit full vid monteringen.
 

JB1911

Medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Snart på landet
Hoj
Ducatis
Hade Monster 696 -08 ett år och sedan 2010 en SBK848a och båda var helt skottsäkra. 848n har gått lite över 3000 mil nu varav ca hälften på bana, bra grejor helt enkelt.
 

Täppas

Guest
Köpte mitt monster 1100 ny också, värdeminskningen är inget problem för man säljer den inte :)
Man köper en till när man vill byta hojtyp...
2600 mil och inget som inte ska hända har hänt (dvs bortvibrerade skruvar har hänt men det fixas ju lätt)
#fastisekten


Ihopkrafsat från Tapatalk
 

Ucp

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Monster 1100
Ska du slå till på en 1200S ny, köp inte innan du provkört en 1200R:). Tycker personligen att styret och hela sittställningen är lite rak/hög på de nya monsterna, men det borde gå att ordna eller vänja sig vid.

Både 1200 S och R är råa hojar vad gäller maskin, men ändå snälla och lätta att köra (Vill du ha klassisk traktorducati är det 2v, torrkoppling och luftkylning som gäller. Förutom bristen (jmf) på hästar är monster 1100 riktigt kul hojar. Superenkla och lätta.)
 

Lussebulle

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2015
Ort
Jönköping
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory -17
Ska du slå till på en 1200S ny, köp inte innan du provkört en 1200R:). Tycker personligen att styret och hela sittställningen är lite rak/hög på de nya monsterna, men det borde gå att ordna eller vänja sig vid.

Både 1200 S och R är råa hojar vad gäller maskin, men ändå snälla och lätta att köra (Vill du ha klassisk traktorducati är det 2v, torrkoppling och luftkylning som gäller. Förutom bristen (jmf) på hästar är monster 1100 riktigt kul hojar. Superenkla och lätta.)

Ville byta upp mig i prestanda från min z800 och tror att S versionen blir lagom, R är nog lite för högt hopp, det är väll ändå lite lite mera drag i R än S eller känns skillnaden inte så mycket tror du? Och om du menar att hojen är hög att sitta på så är det ingen fara då jag är en lång jävel. Ganska så rakt styre på den jag kör redan. Har hört att det kan vara problem att få plats med fötterna dock, att man slår i hälen i passagerar peggen och avgaset.
 

Ucp

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2012
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Monster 1100
Har flyttade fotpinnar på mitt monster, så den är lite mer "race" i sittställning. De nya känns mer "åka långt", känslan att du sitter djupare ner i hojen, det måste bero på marginellt högre styre och fotpinnar mer neutralt. Har inte mätt eller jämfört, det är min egen känsla.

Har själv bara provkört S och R, men står fast vid att du borde provköra R också:) jmf med den du har är det dock ett gott hopp i vrid och hk redan med 1200S. Har 45 i skor och tänkte inte på om fötterna tog i faktiskt. Brukar ha fötterna rätt, ingen cruise position, men har läst om att folk har stört sig på det.

Ta en ordentlig provkörning och hoppas du gillar monstret!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Provkörde en 1200 R i våras. Kändes väldigt civiliserad jämfört med äldre Ducati´s. Oerhört enkel att köra. Borta är den lite råa känslan som fanns i gamla Monstern. Borde inte vara några större bekymmer med pålitligheten på en modern Ducati så länge tidigare ägare har tagit hand om underhållet och service enligt rekommendationerna.

Här är en sammanfattning och jämförelse mellan S & R:

http://www.visordown.com/features/ducati-monster-1200s-versus-1200r
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09

Ha, ha... Min bror övningskör på min gamla Ducati ST4S, som har SIL Moto-dämpare och mullrar gott! Många vänder sig om när vi är ute, men kollar bara in honom. Jag som kommer på 1198:an bakefter, med originaldämpare, bryr sig ingen om, utan jag blir helt ignorerad. :D Börjar fundera mer och mer, om det är värt pengarna att byta ut mitt avgassystem. :gnissla
 

cyber

Guest
Jag är 189 och kör Monster 1200s. Jag har investerat i en högre sadel och bytt ut mitt styre mot ett
Rizoma M009b? (någonting). Sen så om du funderar på att köra bana så är gaffelen för mjuk för en 90kg+ förare och fotpinnarna tar i kurvorna. Då är nog Monster R ett bättre val. Annars är det en härlig hoj och min har funkat bra. Batteriet är nerstoppat i swingen och svårt att komma åt om du ska installera kontakt för att ladda batteri på vintern. Ducati säljer en egen batteriladdare men den går på 800 om jag mins rätt.

Ventiljustering brukar vara dyrt. Mina årsservicear har änsålänge kostat ca 2500.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top