2016 MotoGP: Red Bull Ring – Austria

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Börjar bli dags för andra halvan av 2016's MotoGP-säsong.

Ny(gammal) bana där Ducati dominerade testarna innan sommaren.
Kommer det bli samma sak i racet?

Tider
Fredag
09:00 - 09:40 Moto3 FP1
09:55 - 10:40 MotoGP FP1
10:55 - 11:40 Moto2 FP1
11:55 - 12:25 RookiesCup FP1
13:10 - 13:50 Moto3 FP2
14:05 - 14:50 MotoGP FP2
15:05 - 15:50 Moto2 FP2
16:05 - 16:35 RookiesCup FP2
17:50 - 18:15 RookiesCup QP

Lördag
09:00 - 09:40 Moto3 FP3
09:55 - 10:40 MotoGP FP3
10:55 - 11:40 Moto2 FP3
12:35 - 13:15 Moto3 QP
13:30 - 14:00 MotoGP FP4
14:10 - 14:25 MotoGP Q1
14:35 - 14:50 MotoGP Q2
15:05 - 15:50 Moto2 QP
16:30 RookiesCup RAC1
17:00 Press Conference PRESS

Söndag
08:40 - 09:00 Moto3 WUP
09:10 - 09:30 Moto2 WUP
09:40 - 10:00 MotoGP WUP
11:00 Moto3 RAC
12:20 Moto2 RAC
14:00 MotoGP RAC

Edit: Skamlöst stöld av tider från MartinB. :)
 
Last edited:

GurraBurra

Ingen Kommer ihåg en fegis!
Gick med
3 May 2009
Ort
i stan
Hoj
-07 Husaberg 650fs *stulen* Husa 570 -11, Yamaha R6 -10
Tror AI får till det och blir Ducatis hjälte...
Vet inte mycket över distans. Fabrikarna löser nog problemen som vanligt.
The usual crew upp i täten...
Ingen stoner?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, vad vi vet är att:

1 - Dovi, Iannone och Stoner dominerade sommartestet.
2 - Honda fick slita en del.
3 - Yamaha kom inte alls till under testet.
4 - Samtliga uttryckte farhågor över rejsdistans
5 - Michelin tar med sig två nya blandningar inför denna helg, för att bättre klara ett helt rejs.

Visst ser Ducati svårslagna ut men pkt nr 5 talar helt riktigt för att det inte blir riktigt samma greppnivå som under testet. Vem vinner mest på det? Ptjaa, i min värld förefaller Honda få kanske största fördelen, Yamaha en något mindre då traction ut ur kurvor spelar mindre roll och Ducati kanske förlorar mest på ändringen då all dess power ska ned i backen. Frågan är väl mer om nackdelen är så stor att de andra hinner ikapp?

Jag tror nästan det, det känns som att Honda med MM och de båda Andreorna på Ducce kommer att vara rätt jämspelta. Yamaha med Rossi då? Kanske kan göra sig gällande under racedistans om däcken spökar lite, kanske kan han slåss om podium - kanske inrikta sig på att hålla undan för JL, DP, Suzuki och satellitduccarna.

I regn vete väl tusan! Men kanske säsongens mest svårtippade rejs så här på förhand. Vi får la se :)
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
På nått sätt gnetar han kort o gott till sig segern ..

1. VR
2. Marquez
3. Dovi
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Mest svårtippat hittills som roffe skrev.

1. MM
2. VR
3. AI

Enligt historien så borde Honda vinna då de senaste 6 vinnarna i det gamla österrikiska gp körde just Honda men VR:s erfarenhet och nya sulor har spelat flera ett spratt i år samt att Ducati alltid verkar ha problem över racedistans.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kul att banan är igång igen! Såhär står det i minnesanteckningarna från hojsemestern -03:
"När jag väl hittar banan blir det en besvikelse. Stora högar med grus här och där, uppriven asfalt, borttagna läktare, inget speakertorn, osv... Jag går en sväng men allt känns bara tomt och öde, vad har hänt? Det var långt ifrån den blomstrande F1 och RR-bana jag väntade mig att se, trist."
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Ptjaa, vad vi vet är att:

1 - Dovi, Iannone och Stoner dominerade sommartestet.
2 - Honda fick slita en del.
3 - Yamaha kom inte alls till under testet.
4 - Samtliga uttryckte farhågor över rejsdistans
5 - Michelin tar med sig två nya blandningar inför denna helg, för att bättre klara ett helt rejs.

Visst ser Ducati svårslagna ut men pkt nr 5 talar helt riktigt för att det inte blir riktigt samma greppnivå som under testet. Vem vinner mest på det? Ptjaa, i min värld förefaller Honda få kanske största fördelen, Yamaha en något mindre då traction ut ur kurvor spelar mindre roll och Ducati kanske förlorar mest på ändringen då all dess power ska ned i backen. Frågan är väl mer om nackdelen är så stor att de andra hinner ikapp?

Jag tror nästan det, det känns som att Honda med MM och de båda Andreorna på Ducce kommer att vara rätt jämspelta. Yamaha med Rossi då? Kanske kan göra sig gällande under racedistans om däcken spökar lite, kanske kan han slåss om podium - kanske inrikta sig på att hålla undan för JL, DP, Suzuki och satellitduccarna.

I regn vete väl tusan! Men kanske säsongens mest svårtippade rejs så här på förhand. Vi får la se :)


Pratar du om testet på Redbull ring? men var det inte repsol honda som inte alls var där å det va Yamma som fick kämpa? eller har jag missat något? fst du menar la att yamma inte kom in till alls under testet som i att de sög balle antar jag. :p
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Pratar du om testet på Redbull ring? men var det inte repsol honda som inte alls var där å det va Yamma som fick kämpa? eller har jag missat något? fst du menar la att yamma inte kom in till alls under testet som i att de sög balle antar jag. :p
Det var HRC och Tech3 som inte var där, det är korrekt. Mina tankegångar - Det verkar bara finnas 2 riktiga inbromsningar vilket talar mot Honda, å andra sidan kan Yamahas övertag när det gäller fäste ut ur kurva inte heller komma till sin rätt. Ducatin är urstark men blir däcken hårdare kan övertaget reduceras. Honda har effekt och övertag i eventuella bromsdueller, dessutom förefaller banlayouten med egentligen bara två flytande kurvor och resten stop-and-go tala mer för HRC än Yamaha. Därav min gissning Ducati-Honda-Yamaha när det gäller strikt maskinmaterial.

Att CC inte alls lyckades tror jag inte vi kan dra några slutsatser av i detta skede, hårdare däck och HRC:s resurser kan nog förändra scenariot en del.

Men som sagt - däcken ska hålla hela vägen in i mål, det är en fördel för Yamaha och kanske framför allt Geten. Det blir spännande träningar på fredag :)
 
Last edited:

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Svårtippat? närå.
1. VR
2. Dovis
3. IA
4. Barbera
5. Redding
6. DP
7. MV
8. AE
9. CC
10. JL
MM crashar.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag tror Rossi tar det.

VR
JL
MM
CC
DP
 
Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag hoppas de har WiFi på STF Kebnekaise Fjällstation. :fyllisar

Aldrig gissat något i en MotoGP-tråd tidigare, men någon gång ska vara den första:

1. VR
2. MM
3. AD
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag hoppas de har WiFi på STF Kebnekaise Fjällstation. :fyllisar

Aldrig gissat något i en MotoGP-tråd tidigare, men någon gång ska vara den första:

1. VR
2. MM
3. AD

OM det finns: berätta hur myggigt där är, vi kanske drar dit i veckan.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
OM det finns: berätta hur myggigt där är, vi kanske drar dit i veckan.

Aha. Ja, jag traskar dit från Nikkaluokta söndag morgon, så är framme söndag eftermiddag. Gissningsvis dräller det inte av mygg, eftersom det inte är överdrivet varmt där just nu. Ska tydligen dessutom komma lite snö på högre höjder.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Obs: racet sänds på tv6 på söndag och det är det enda dom kommer att visa från helgen pga att viasat motor är upptagen med os-sändningar. Vill ni se träningarna och kvalen är det viaplay som gäller. Själv blir det till att köpa motogp's videopass
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Tack

Men hur i helvete fick de ihop den ekvationen med OS på Motor?

nä du, det kan man fråga sig men jag misstänker att viasat gärna vill sälja abonnemang!!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top