Går dåligt under 3000 varv varm, Honda cb 500 four

Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Har grejat massor med honda 500 74an nu, B.l.a bytt tändstift, ställt ventilspel, fixat flödande förgasare m.m. Nu går den bra när den e varm(före ventilspelet ställdes så gick den inte alls då) och den går jämt på tomgång men sedan upp till 3000 eller 4000 varv så rycker den och går helskumt, efter 4000 så funkar den bra men på låga varv blir värre desto varmare den blir, första biten så går den bra men senn e den knappt körbar

Eftersom den blir mycket värre när den blir varm så borde det ju inte va lågfartsmunstyckena, så då borde det väll va en tändspole-kabel-tändhatt(sitter ihop) eller en kondensator, sitter 2 spolar och 2 kondensatorer.

Hur listar man ut vilket det är?


20140717_115233.jpg

Denna har mätare har jag, om jag kan mäta på nåt vis, ska dom isåfall mätas varma?
 
Last edited:

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Kan ju vara att lågfarten är fett ställd och nålarna är för feta (slitna?). Använder du choke för att få igång den när den är kall?
 
Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Tror du har helt rätt! Ja behövde ingen choke märkte jag, när den började gå dåligt så tog ja bort luftfiltret och det gjorde gott, det blev inte helt bra men mycket bättre. Den går väll aldeles för fett då......Så då bör jag väll byta luftfilter kolla nålhöjder, eventuellt sänka, annars skaffa nya lågfartmunstycke, nålar och emulsionsrör.
Eller vad tror ni?
 
Last edited:
Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Det är ju när jag kör väldigt försiktigt som den går fett, är det då störst risk att det är låg fart eller nål/emulsionsrör?

Och en grej till, om inte oringen är tät vid nålmunstycket. Skulle den kunna suga i sig där då och gå fett av det? Jag tyckte att ett nålmunstycke satt väldigt löst
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Låter som att tomgångmunstycken behöver rengöras.
Mässing eller koppartråd kan användas som nödverktyg
 
Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Har precis rengjort lågfartmunstyckena och provkört. Med luftrenare ryckig gång. Utan luftrenare mycket bättre. Helt ok tomgång på ca 1000 varv, funkar fint över 2500 men mellan 1500-2500 varv så rycker den , känns trög, svarar inte riktigt på gasen, gör lite avgassmällar ibland. just mellan dom varven händer nåt skumt(antagligen sur eftersom den är mycket bättre utan luftrenaren). Det sitter 40 på lågfarten och 90 på huvudmunstycke och det verkar vara orginal, det sitter även ett 4-1 system på, men det kan ju inte påverka så här mycket. Den beter sig så underligt mellan 1500-2500 varv så man skulle skämmas om man körde förbi en kiosk.

- - - Updated - - -

Kan inte va nåt annat skumt som man inte har tänkt på väll??
 
Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Vad exakt jobbar mella 1500-2500 varv, är det lågfartmunstyckena eller är det där trottel och nål har börjat jobba
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
När var sista gången förgasarna synkades?
Du har väl blandskruv så du kan tunna ut lågfarten lite?
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Jag hade ju en 72:a med liknande problem.Gick ojämt, sotade igen tändstiften. Försökt hitta vad jag satte i för huvudmunstycken men hittar ej. Jag har bestämt för mig att jag köpte storlek 78 ( det satt 100 i ) huvudmunstycke samt bytte läge på nålarna till orginal ( de var för högt ställda ).

78 var orginal på årsm. 72 tillsammans med luftburk.

Detta samt ny kondensator fick den att gå bra tillslut. OBS, kondingarna kan vara dåliga från butik så köp några stycken och prova.
 
Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Jag ska kolla vilket läge nålarna sitter i, kan nog va det som e felet! Förgasarna på blocket va sålda Tack för tipset!
 
Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Jo, nu har jag plockat isär förgasarna i molekyler och håller på att ultraljudstvättar, nålarna satt i mittläget som verkar vara orginal, och dom ser inte alls slitna ut. Men det var lite smuts innanför emulsionsrören, dom var inte täta i hålen men kanske att smutsen där kan ha förhindrat luftflödet....men jag tror nästan inte det. Har även köpt nya oringar till nålventiler och huvudmunstyckena utav Bra i gasen. ska tvätta sista förgasaren och delarna till den imorrn.
Jag tror att orsaken till att den går fett kan va den ytterst lilla smutsen innanför emulsionsrören(som ja har tagit ut) eller möjligtvis att oringarna inte tätar vid huvudmunstyckena och att den suger bensin där.
Jag återkommer när jag har provstartat om några dagar, går den för fett då så får jag flytta nålarna, men det ska ju inte behövas när ja inte ser nåt slitage på nål och emulsionsrör och allt annat är orginal förutom 4-1 systemet. Om nu inte jag har fattat helt fel...............
2016-08-12 21.51.13.jpgDSC_0006.jpg
 
Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Nu har jag monterat och provkört och cykeln beter sig precis likadant, går dåligt mellan 1500-3000? varv, Men bättre utan luftfilter. Hur kan den gå fett när det är orginalmunstycke, nålarna i mittläget, och allt är rengjort? Jag får flytta nålarna nu, men det ska ju inte behövas när allt är orginal väll? Jag ser inget slitage på nålar och emulsionsrör. Eller kan mitt 4-1 system ställer till det?
Finns det nåt annat jag kan lura mej på.......Hur beter sig tex en bränd ventil? Eller kondensatorerna? På mopeder lägger dom ju av när dom blir varma och startar sedan när den har blivit kall. Men mc,n går ju bra över 3000 varv hela tiden......... ge mig bra tips nu! Hörs inga missljud eller så men motorn kan va sliten för oljelampan tänds ibland på låga varv( ska testa med 20-50 olja som rekomenderas till dessa cyklar ibland)
 

DVC

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2016
Ort
Borensberg
Hoj
Vespa 300 -17. Vespa GTR -72
Ta ett kompressionsprov så kan du utesluta något mer. Har väl kanske inget att göra med det. Men när man står och kliar sig i huvudet och inte kommer vidare är det bra att kolla allt ändå....
 
Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Flyttade ner nålarna max, (2 steg från mitten) och satte i luftfiltret,nu går den bra på lägre varv men svarar dåligt på gasen när den ska upp i högre varv, så nu går den väll för magert? Får flytta upp nålarna ett snäpp igen
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top