Montera slip on. vad göra med lambdasonden?

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Tja

Har köpt ett slip on och ett mellanrör till en kawasaki z800
På mellanröret finns inget hål för lambdasonden.
Vad ska jag göra med den på enklaste och billigaste sätt?
Måste man skaffa en power commander och sen mappa eller räcker det med en o2 eliminator och sen bara tuta och köra?
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej
Hade samma problem på min ZX10R när jag köpte ett liknande system.
Körde först utan lambdasonden inkopplad men det blev inget bra, bara ryckte och hade sig.

Lösningen för mig var att ta mellanröret till den lokala MC firman och lät dem göra ett hål och svetsa fast en mutter för lambdasonen, efter det fungerade allt super.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Oki var det en fimgängad mutter? Hade verkstaden muttern eller skaffa du en själv? Vad kosta det o vilken verkstad var det? Vart placera dom mutter?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det finns färdiga lambdamuttrar att köpa som är färdiga att svetsas på systemet tex denna. Skall du åka med sprutet original så rekommenderas inte att deaktievra lambdan med ett motstånd.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Oki tack. M18 är det standard mått till hojar för lambdan?
Nån kawasaki Åf kanske vet exakt mått och stigning? Höger eller vänstergäng.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Oki tack. M18 är det standard mått till hojar för lambdan?
Nån kawasaki Åf kanske vet exakt mått och stigning? Höger eller vänstergäng.

M18 är standard för lambda vanlig gängriktning. Men skruva av och kolla så du inte har någon annan gänga.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Passar inte sliponet på original mellanrör?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
M18x1.5 är den gänga som används för Bosch bredbands O2-sensor. Original smalbands 02-sensor har sannolikt mindre diameter.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Okej undra vad det sitter för lambda original på en z800
 

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06
Oki var det en fimgängad mutter? Hade verkstaden muttern eller skaffa du en själv? Vad kosta det o vilken verkstad var det? Vart placera dom mutter?

Enklast måste väl vara att fixa en mutter, hålla upp röret alternativt montera det. Märk ut på röret med en penna eller dylikt vart den passar bäst och åkt till närmaste smidesfirma och be dom att svetsa fast muttern. Antingen gör du hålet själv om du har grejer till det annars ber du dom göra det också.
Har dom tid så fixar dom det där åt dig på en timme max.

Är det m18 så har Biltema mutter
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motorstyrning/Avgasreglering/Avgasreglering-ovrigt/


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Last edited:

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
En jobbarkompis ska hjälpa mig byta, har inga verktyg och ingenstans att mecka förutom mitt på gatan i centrala sthlm :). Så tänkte därför kolla först om nån visste vad måttet på lambdan är, men har mailat lite olika kawa verkstäder så hoppas på svar därifrån.
men placering av lambdan har jag för mig var ungefär efter första kröken på mellanröret på cbr1000rr
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Lamdasonden ska monteras så att det som sticker in i avgassystemet pekar nedåt. Det är för att sot och olja inte ska samlas i den.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
På min MT09 så flashade jag bort lambdan, och på köpet fick jag ändrat bränsletabell samt avaktiverad AIS för drygt 2000 kr.

Att ta bort lambdan brukar väl ta bort ryckigheten på de flesta hojarna. Så som jag fattat det är övergången mellan closed och open loop som ställer till det, därför är det bra att ta bort lambdan helt och köra med fixa värden. Från fabrik är gathojarna snålt ställda på låglast... när man ökar trottelpåslaget hoppar man då till fixa delen av mappningen som plötsligt är bra mycket fetare och då rycker det.

Eller så behåller du lambdan och kör med något motstånd som fettar på lite i closed loop.

Orkar du inte hålla på och är nöjd med standard så kör på med lambdan isåfall :)
 
Last edited:

bkk

Medlem
Gick med
9 Nov 2012
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki z800 2014 Suzuki gsx-r 750 k7 *såld*
Tjena har installerat ett gpr rör på min z800 med mellanrör men hade ingen lambdasond på min det enda jag plockade bort var ett avgasspjäll som styrs via en servostyrning på högersidan under en kåpa
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Nytt 4-1 system samt kort slipon på på Busan.Och den går helt underbart med lika gott ljud utan att vara störigt högt.Svårt att avgöra om den är ryckig eller ej utan denna avgasrening när där är tre effektlägen möjliga via vredet på höger handtag som gör att hojen reagerar klart olika beroende på valt läge.Har kopplat ur power commander för stunden och jag tycker den går minst lika bra utan denna.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Yamaha original O2-sensor är M12x1.25. Jag skulle bli mycket förvånad om andra japanska märken har andra dimensioner då de använder samma underleverantörer.

Om Power Commandern kommer med en så kallad "O2 eliminator" så bör du använda denna då alla Power Commander mappar i så fall är utvecklade med denna.

Om Power Commandern INTE kommer med en "O2 eliminator" - eller om du inte tänker använda en Power Commander överhuvudtaget - då låter du någon svetsa in en mutter så att du kan använda original O2-sensor.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Hijackar tråden då jag undrar vad för verktyg jag bäst använder för att lossa på fjädrarna som håller fast dämparen och krökarna? Någon med ett tips för att göra mitt jobb lättare. Kommer göra det solo. TS kan nog ha nytta av det här också. :)

20160810_074517.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top