Det här med hojresa på asfalt...

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Har precis köpt mig en asfaltshoj, och har 10-12 dagar till övers i slutet på augusti. Tänkte nyttja dessa till att köra på just asfalt.

Är van vid långa dagar/turer på grus, men känner mig nu helt rådvill då jag för första gången skall planera en resa utanför gruset. Är bra körning som är det viktiga i första hand. Resmål är sekundärt.

Är såklart sugen på Norge, men orolig över den norska polisens inställning(och tillhörande bötesbelopp) till fortkörning. Även sugen på alperna, men vägen ner dit verkar suga, om man inte kör autobahn(?).

Är Polen/Tjeckien ett bättre alternativ? Tänker primärt på huruvida dom har en liberalare syn gällande hastighet och böter? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och hålla hastigheten och se glad ut, om man kör söderöver genom Tyskland?

Behöver hjälp här - vart ska jag åka?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Norge....
Alltså...Norge är svårslaget om man inte har 2-3 veckor på sig. Har man det så alperna.
Små slingriga vägar och underbara vyer.
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Håll dig undan E-vägarna samt rv. vägar med 1 eller 2-siffriga nummer så får du istort sett vara helt för dig själv.
Har ännu ej stött på bylingen på dessa vägar efter 10 års resande i Norge peppar peppar.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Ok, kanske får bli Norge då.

Var är bra att påbörja turen? En dag från S-holm till Idre, och sen vidare därifrån? Eller finns det någon bättre startpunkt? Vilket område är läge att hålla sig i för ca 5 dagar i Norge? Ok att smälla upp ett tält lite var som, på samma sätt som i Sverige? Kan små asfaltsvägar vara betalvägar, på samma sätt som en del grusvägar?

Gillar följande mening i inlägget ovan:

"Håll dig undan E-vägarna samt rv. vägar med 1 eller 2-siffriga nummer så får du istort sett vara helt för dig själv."
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fem dagar, det kör du hela Norge på... Kör upp till Lillehammer, sväng västerut mot Ålesund och kör dit näsan pekar. Allt är vackert.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har du 10-12 dagar så hinner du hela Norge fram och tillbaka. Och Norge är ju långt, skall tilläggas! ;)

På fem dagar hinner du också mycket, om du stannar kvar i södra delen. Jag har gjort ett antal turer på 4-5 dagar och 180-190 mil. Då har vi startat från Göteborg som förstås är närmare Norge än vad Sthlm är. Det blir intensivt och många mil per dag, men det var väl just därför man skulle dit? :)

Det ligger mycket i vad som redan sagts i tråden. Om du undviker E-vägar i södra Norge (i norr är det svårt att undvika E6) och undviker alltför låga vägnummer - då är det mesta kul i Norge! Ett hoj-eldorado.

Undvik också de tättbefokade områdena nära Oslo-regionen. Mycket 60-vägar och 80-vägar med tät trafik. Ofta svårt att göra omkörningar. Och man vill komma om, för norskarna håller fartgränsen... Så försök ta dig förbi Oslo innan du stannar för natten dag 1. Har du väl lämnat Oslo bakom dig så är det inte jättelångt till godbitarna! Vi har sovit natt 1 i Rjukan flera gånger. Inte någon jättecharmig by, men ligger centralt till i sydnorge.

Googla för övrigt; Flekkefjord, Lystbotn, Suleskard, Dalen, Aurland, Hardangervidda, Sognefjorden, Trollstigen, Geiranger, Atlanterhavsvägen, Rondarne, med mera, med mera - ja du hör. Finns massor att köra!

Men 10-12 dagar räcker också för en tur ned i Europa. Du tar dig från Årsta till Skåne på en dag, sedan nattfärjan till Tyskland, och en snabb autobahndag ned till Alperna.

Jag var i Slovakien i maj.
Nattfärja Göteborg-Kiel.
En autobahndag till Tjeckien.
Fyra dagar i Tjeckien/Slovakien.
En autobahndag tillbaks till Kiel.
Nattfärja hem till Sverige.
Totalt 6 dagar i sadeln + två nätter på färjan.

Gjorde ett liknande race förra året till Ardennerna/Eifel/Mosel. Så det funkar att komma en bit ned även om man inte har jättemånga dagar. OM man kan leva med att ta 1 + 1 dag på autobahn i 140 knyck.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Fem dagar, det kör du hela Norge på... Kör upp till Lillehammer, sväng västerut mot Ålesund och kör dit näsan pekar. Allt är vackert.

Geiranger - Dalsnibba är havsnivå till 1500 meter på två mil! Bättre än Trollstigen som hojväg men upplevelsen är mer än bara kurvor.
Örnvägen åt andra hållet från Geiranger är heller inte fel.
Det går färjor som är värda att använda inte bara som transport.

http://www.dalsnibba.no/ http://www.dalsnibba.no/finne-fram/

Norway_Dalsnibba.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jajamen, var där förra veckan. 315 mil på fem dagar.
2d3eccece9b6bb4465201e84bf2a647f.jpg


https://goo.gl/photos/73NTR5J93rzfknqA9

EDIT: Lägger in reseberättelsen också, kan ju inspirera någon...

http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=24946

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Tack för alla tips. Min kompis Ståle som bor utanför Oslo förbarmar sig över mig, så jag behöver bara infinna mig så sköter han resten. Blir bra det :).
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Håll dig undan E-vägarna samt rv. vägar med 1 eller 2-siffriga nummer så får du istort sett vara helt för dig själv.
Har ännu ej stött på bylingen på dessa vägar efter 10 års resande i Norge peppar peppar.

Min mormors bror fyllekörde ner i älven när han var ung och blev av med sitt körkort. Han brydde sig aldrig om att ta det igen men fortsatte köra ändå fram till sin död för några år sen. Så ja nog kan man klara sig undan polis rätt länge i Norge :p

Ok, kanske får bli Norge då.

Var är bra att påbörja turen? En dag från S-holm till Idre, och sen vidare därifrån? Eller finns det någon bättre startpunkt? Vilket område är läge att hålla sig i för ca 5 dagar i Norge? Ok att smälla upp ett tält lite var som, på samma sätt som i Sverige? Kan små asfaltsvägar vara betalvägar, på samma sätt som en del grusvägar?

Gillar följande mening i inlägget ovan:

"Håll dig undan E-vägarna samt rv. vägar med 1 eller 2-siffriga nummer så får du istort sett vara helt för dig själv."

10 dagar duger gott för Alperna också för övrigt. Min bror och jag körde från Jönköping ner till Modena och vände för några år sedan och det tog precis 10 dagar.
Körde på morgonen och klev ombord på Autozuget på kvällen. Vaknade i München på morgonen dag 2.

Med det sagt så är norska vägarna riktigt fina nästan oavsett var du kör. Angående betalvägar så är MÅNGA vägar/broar/tunnlar/färjor avgiftsbelagda. Vissa dagar jag kört så är fan avgifterna dyrare än bensinkostnaden. Tyvärr kommer jag inte åka längre norrut än Drammen i år annars har min familj en stuga strax norr om Röros.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Oslo - Geiranger på mindre vägar, fixar man det på en dag? Eller är det en tvådagars? Och om så, vilken väg bör man ta upp till Geiranger, och var är bra att övernatta? Och om man sen skall tänka sig tillbaka österut, eller kanske tillbaka åt Oslohållet, vad kan vara en lämplig sträckning då? Kan ju passa på att övernatta hos kompisen på återvägen också...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är 45 mil och det innebär att om du lyckas snitta 50 km/t så är det nio timmars körning. Dvs en trevlig dagsetapp om du inte ligger och petar navelludd halva förmiddagen...

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Det är 45 mil och det innebär att om du lyckas snitta 50 km/t så är det nio timmars körning. Dvs en trevlig dagsetapp om du inte ligger och petar navelludd halva förmiddagen...

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Jo, jag har också räknat på matematiken. Men norska vägar är ju kända för att vara notoriskt långsamma, och jag vill ju inte köra största/snabbaste/rakaste vägen dit. Därav frågan :).
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jo, jag har också räknat på matematiken. Men norska vägar är ju kända för att vara notoriskt långsamma, och jag vill ju inte köra största/snabbaste/rakaste vägen dit. Därav frågan :).

Ja, men min uppfattning är att det går att hålla MINST samma halvlåga snitthastighet på den vackra tomma och slingrande vägsträckan som på de större trafikbemängda vägarna. Mellan Brekstad och Namsos häromveckan tex snittade vi nog närmare 100 km/h en fin kväll...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Ja, men min uppfattning är att det går att hålla MINST samma halvlåga snitthastighet på den vackra tomma och slingrande vägsträckan som på de större trafikbemängda vägarna. Mellan Brekstad och Namsos häromveckan tex snittade vi nog närmare 100 km/h en fin kväll...

Låter bra :tummenupp
 

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R6 2002
Kom precis hem från en Norgetur där vi körde strax över 50 mil om dagen uppe bland småvägarna.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jo, jag har också räknat på matematiken. Men norska vägar är ju kända för att vara notoriskt långsamma, och jag vill ju inte köra största/snabbaste/rakaste vägen dit. Därav frågan :).

Norge är också notoriskt glesbefolkat så jag tror faktiskt majoriteten av vägnätet har högre än 50km/h som gräns. Vet inte hur bra koll du har på Norge men när du ser en överstruken hastighetsskylt betyder det inte fri fart som på Autobahn utan att det är 80km/h :gnissla
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Så var det ruttat, bokat och klart. Blir Geiranger och Trollstigen :).
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top