Cafe racer bygge Honda CB250N, funderingar om E-märkningar och TT-styren

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Cafe racer bygge Honda CB250N, funderingar om E-märkningar,TT-styren och allt annat

Hej!

Är ny här på forumet och det är också nytt med hoj för mig men har hållit på en del med jänkebilar.

Köpte en Honda CB250N -81 som gått drygt 1300 mil på mätare dock hade knastren på en insugsventil släppt men inga stora skador har skett och ny ventil med tillhörande grejer är köpt. Vet att det inte är något kraftpaket men den duger säkert som komplement till min 60:a Cadillac för att fräsa runt korta turer fina sommardagar

Nu till frågorna, måste man ha E-märkat lysen på en 81:a eller är det bara ha lysen och blinkers som fungerar och syns? Talade med en besiktningsman och han trodde att det skulel vara E-märkt på en 81:a men jag har hört att före 1986 behövs det inte. Dock sa ha att det ska ju vara E-märkt men jag kollar aldrig det bara avstånden mellan blinkers är nog och att dom syns. Har hittat ett snyggt dybbellyse med nummerplåtshållare som inte är E-märkt och sen funderar jag på några mini led-blinkers som är tveksamma om dom är godkända fram. Alternativt till att "försöket gömma blinkers" är att köpa några kromade Lucas kopior så det ser gammalt ut men dom är ju inteheller E-märkta. Nån som har koll på E-märkning och vad det skall stå på bakljus, skyltbelysning, blinkers fram och blinkers bak för att dom skall vara godkända. Kan ju vara kul och veta även om det inte skulle behöva på denna hoj.

Nästa grej är styre, tänkte köra med TT-styre det verkar ju finnas en uppsjö av TT-styren från 300 kr och uppåt, vågar man köpa ett styre hos tex Lelles som kostar 400 kr? Om man kollar mått och bilder så verkar de flesta vara samma trots olika pris, där med inte sagt att det är samma kvalite. Om en billig kinatillverkad led-blinkers ger upp är väl en sak men om styre går av i 100Km/h är väl mindre kul.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tack! Som jag har googlat och försökt hitta vad som gäller, trodde att det var under transportstyrelsen det fanns. Nu har jag läst lite snabb och som det verkar kan man ju ha vilka lampor som helst på en hoj av 1985 årsmodell eller tidigare bara det lyser nog och är placerat rätt på hojen.

Jag är som i valet och kvalet om jag skall ha clip-on eller TT-styre, är rädd att clip-on blir lite väl lågt är ju inte ute efter nåt extremt bygge. Känns ju ut skönt att veta att TT-styren inte brukar gå av.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Kul projekt! Kan bli en underbar hoj. Kolla på den här. Trodde först att den inte hade någon strålkastare, men jo, bara så skickligt placerad och av helt rätt sort.

https://www.youtube.com/watch?v=_C-In2S9xTE
 

Bifogat

  • Skärmklipp 2016-08-03 13.07.43.jpg
    Skärmklipp 2016-08-03 13.07.43.jpg
    32.6 KB · Visningar: 64

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan väl posta lite hur jag tänkt mig det hela. Gjorde lite snabbt en mall av wellpapp på hur profilen på sitsen ungefär kommer att se ut, tror att original fästena skall gå att använda vilket ju skulle vara bra då man enkelt kan lossa sadeln och byta till en dubbelsadel om så skulle önskas. Är dock inne på att "ankstjärten" ska få ungefär samma profil som tanken i både fram och bakkant, tänker mig försöka tillverka den av plåt då jag tror att det är enklare än att göra mallar och plasta.

Tanken är ju inte den bästa för ett cafe racer bygge och funderade först på att svetsa om underkanten på tanken med gassvets men sen ändrade jag mig och tänker att sadeln får följa tanken. Jag vet att den "raka linjen" med tank och sadel genom hojen inte blir korrekt enligt puritanerna men skit samma.

Sidokåporna vill jag få bort men alternativ tillverkar jag några snyggare sidokåpor nåt i liknande Triumph Thruxton, frågan är ju om man får till förgaseriet utan original luftburk, skall visst vara lite tjorvigt att köra med öppna luftfilter.

TT-styre nu beställt hos Lelles, sen blir det i första läget borttagen plastkapsling runt mätarna och egen panel med kontrollampor, original lykt och blinker fästena som sitter runt gaffelrören kommer och tas bort och lampan kommer att sänkas lite och monteras med biltemas kromade fästen. Baklyset kommer att bli två runda lysen som sitter på en aluminiumplåt som hållare för nummerplåt tänker att detta får hänga under ankstjärten. Blinkers kommer antingen att bli nån typ av mini led eller Lucas kopior, lutar nog och biltemas kromade modell eller nån modell liknade dessa.

Ljuddämparna är upprostade så där måste jag hitta nåt men har inte hittat exakt vad jag vill ha, tar gärna tips på nåt får låta lite men vill inte väcka hela kvarteret och klara man besiktningen utan byte gör det ju inget. Har väl uppnått den åldern då man inte är sugen på att skruva i flera dagar för att klara en besiktning. Avgasrören tänkte jag linda med avgasbandage för då slipper jag bry mig om att dom är lite repiga och har nån småbuckla.

Målet i höst vore att få igång motorn och göra en mockup av hojen med styre och sadel för att sen riva den i vinter och fixa lack och finish. Är inne på antigen röd metallic eller nåt åt orange, koppar metallic antigen med gräddvita eller silver stripes eller fält.

Kom gärna med tips och idéer om detta bygge.

En bild på hur planerna ser ut nu

 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Intressant, denna tråd prenumerar jag på... :tummenupp
Vad är det för förgasare på den? Vakuumförgasare kan vara lite knepiga om man ändrar för mycket.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Intressant, denna tråd prenumerar jag på... :tummenupp
Vad är det för förgasare på den? Vakuumförgasare kan vara lite knepiga om man ändrar för mycket.

Kul att du tycker det är en intressant tråd. Japp det är vakuumgasare har googlat en hel del och det verkar inte vara så lätt att få till dom bra. Vissa har visst kört med 3 tum långa rör mellan förgasaren och öppna filter och säger att det skall funka men det krävs väl ombestyckning av gasarna. Har funderat på att byta till vanliga trottelgasare, bor ju norrut så Mikuni VM32 och 34 finns det ju gott om från snöskotrar men problemet enligt vissa är väl att dom är både förstora och sen skall det visst vara annan form på "urtaget" i trotteln till en fyrtaktare än en tvåtaktare. Några tips på trottelgasare som kan tänkas passa till CB250 och är lätta bestycka?

Kollade tråden om ditt bygge, vilken utväxling har hastighetsmätaren med de inbyggda lamporna? Passar dessa till CB250N? Har du koll på hur man skall koppla in de varvräknare som finns i samma design som är elektrisk och inte är mekaniska? Nu är det kanske lite overkill med varvräknare till en 250 men det är ju lite fränt men man lär ju höra när man skall växla. För övrigt ett riktigt snyggt bygge.


Är ju på semester jag har ju tid att fundera och planera och har bestämt mig att köra med små mini-led blinkers dom mista små svarta från biltema verkar ju bli bra. Monterar man dessa fram nere vid den nedre gaffelkronan som är svart så bör dessa "försvinna" ganska bra, bak kommer blinkersen nära ramen så dom syns nog inte mycket där. Funderar dock på hur det blir med hastigheten och motståndet? Om det sitter 21W lampor på hojen(tror det gör det) så skall man ju elda bort 40W för bägge lamporna då de nya led-blinkers är på 1.1W det borde då ge ett motstånd på 4.9 ohm vid 14V vilket man väl kan tänkas ha med generatorn igång, har räknat med ohms lag 14V X 14V /40W =4.9 ohm. Tänker att man måste ju kunna montera ett motstånd direkt efter reläet som tål effekten i detta fall är nog 4.7 ohm 50 Watt närmast för det blir ju lika värde då bägge sidor har samma typ och antal av lampor.


Nån som också kan tipsa om var man hittar snygga ljuddämpare gärna billigt, är ute efter nåt ganska kort gärna kromat i klassisk stil.
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Tack för berömmet!

Förgasare är jag inte så duktig på så det får någon annan svara på... Vet bara att man måste få till rätt motstånd i systemet för att det ska fungera. Jag har Mikuni trottelförknasare original på min...

Mätaren jag hade först finns i olika utväxling, jag köpte min från Mikes XS. Tyvärr vibrerade min sönder så jag bytte till en elektronisk. Känns mycket bättre. Jag köpte en converter från mekanisk drive till elektronisk till min hastighetsmätare, så kunde jag behålla driven i framhjulsnavet.
En elektronisk varvräknare kopplar du in på kabeln som går till tändspolen, alternativt virar du en tåt några varv runt tändkabeln.

Det enklaste vad gäller LED-blinkers är att byta relät till ett som funkar med LED. Finns på Biltema. Annars är du helt rätt inne på hur man kopplar in motstånd.

https://www.jemparts.se/
http://ebutik.nccr.se/
https://www.mikesxs.net/
http://www.dimecitycycles.com/



Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lät ju inget vidare om mätaren vibrerar sönder.

Sökte på biltema men jag hittar inget blinkrelä för led-blinkers, har det utgått eller missar jag det? Känns ju enklast att byta relä istället för att elda åt kråkorna med motstånd.
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Verkar ha utgått...
Finns dock många varianter på Ebay, denna använder jag: http://www.ebay.com/itm/331892306771

Jag är förövrigt väldigt nöjd med min Daytona Velona hastighetsmätare. Funkar fint ihop med sensor från Acewell.
Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då det gäller blinkreläer verkar det finnas två varianter en för Japanska bilar och en annan för Europeiska bilar är det nån som har koll på skillnaden? Är det bara eventuell märkning och placering av stiften som skiljer de olika modellerna? Bägge är ju trepoliga och bägge skall klara 2-100W.

Var har du köpt Daytona Velona mätaren? Får se om jag kan få till nåt med originalen, en kompis som också håller på med ett café racer bygge på en CB250N skulle göra ett försök att valsa rostfri plåt och sen tigsvetsa ihop dom till koppar att placera mätarna i.
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Det är stiftplaceringen som skiljer.
Tror mätaren köptes från NCCR, det var en julklapp... ?

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag i alla fall beställt ett relä från diodhuset 118 kr ink frakt så det var ju helt okej, hoppas att det funkar som det ska tog japanska modellen men jag tror inte att det spelar nån roll för jag har för mig att det är lösa kablar och ingen sockel till mitt relä annars så klipper jag kablarna och löder på nya kabelskor. Ska köpa blinker då jag passerar biltema det verkar ju vara samma blinkers som http://ebutik.nccr.se/belysning/blinkers/led-blinkers/power-led-blinkers-mc-1-svart-klar-lins-ec men 200 kr billigare för ett par på biltema.

Det som nu fattas att köpa är baklyset och jag tänkte mig detta http://ebutik.nccr.se/caferacer-specials-3/cr-bakljus/taillight-endurance-2 Det bör väl lysa nog för att klara besiktningen om man kompletterar med led-skruvar till nummerplåten som dessa http://ebutik.nccr.se/belysning/registreringsskylt-lampa/led/led-bult-lampa-alu-silver-d-16-x-15-mm tänkte köpa kromade E-märkta men nu verkar dom inte finnas i annat än svart, vågar man ta dessa som skyltbelysning jag behöver ju inte ha E-märkt på min hoj bara det lyser okej. En fundering har jag dock då det gäller baklyset, det står 23/3W lampa är det samma sockel som "standard" BA15D 21/5W? Hittade nån lampa som är 23/8W men det verkar vara nån form av small globe i Lucas bakljus så då är ju nästa fråga om en vanlig standard lampa får plats i baklysena? Nån som har detta lyse och kan säga mer om det?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Blir att köpa blinkers på Biltema.

Nu har jag mailat NCCR för att höra om baklyset och lite mer vad som skiljer då det gäller diodbultarna. Hoppas att dom svarar hyfsat fort.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Motstånd eller en spänningsregulator typ 78XX eller nån switchad reg skulle funka. Du kan ju sätta i en diodlampa så drar den inte så mycket ström, då kan du köra med ett vanligt lågeffektmotstånd i serie bara. Jag har biltemas blinkers med inbyggda bromsljus, samma design som blinkersen du hittade. De matar jag via motstånd så att de lyser svagare som bakljus och starkare som bromsljus. Besiktat och godkänt.

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Se där, han på Biltema innan jag kollade i tråden. Vill ha de modellen av bakljus som jag länkat till ovan men jag har försökt hitta en led-spollampa som skall motsvara 21W men hittar ingen, kan ju också ha missat. 78XX modellerna känner jag till då jag labbat en del med dessa i en del byggen jag gjort, har som hobby att bygga rörgitarrförstärkare. Alternativen är att köra med en 21W lampa och då krävs nog ett hyfsat effekt motstånd har inte räknat på det men det lär ju bli varmt, hitta en diodlampa och mindre effekttåligt motstånd eller köra med 21W lampan och en 78XX för att sänka spänningen vet att det finns 7812 på 1.5A men är osäker på de för lägre spänning. Det är väl det som blir största problemet om man har glödlampa att man skall elda bort mycket effekt. Frågan är också den om man får in en 21W spollampa fysiskt i den lyktan? Ett ytterligare alternativet är ju att bygga egna lamphus som monteras bakom lyktan med sockel för 21/5W lampor och bara ta glas, kromring och gummipackningen från lampan. Sista alternativet är ju att göra egna led-insatser genom att löda ihop flera lysdioder och kombinera dessa så det blir lämpliga kombinationer i ljusstyrka för brom och bak ljus. Har kollat på 10mm 10000mcd dioder med 30 graders spridningsvinkel men frågan är hur många som behövs för att uppnå nog med lyse, detta är ju egentligen väldigt enkelt om man bara vet vad man skall ha för lysdioder för att uppnå nog med ljus.

En till fundering och då om avgassystemet, CB250N har en "kammare" på mitten mellan de bägge sidorna på avgassystemet, skall man ha kvar den eller inte? Vet att nu för tiden är det ju vanligt med rör mellan dubbelsystemen på V8:eek:r skall väl ge lite mer effekt och jämnare gång om jag minns rätt. Är det nån liknande tanke med de sammankopplade avgasrören under cykeln?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är baklysena beställda från Såifa, på nåt sätt ska man väl få till det. Tog och beställde de kraftigaste röda diodlamporna dom hade så får man väl testa och se om det blir vettigt.

Tar gärna emot tips på diodlampor i spolformat och även vilka lysdioder som kan vara lämpliga om man skall bygga egna lysen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top