Vad föredrar folk att köra i ?

Electra

under utbildning
Gick med
15 Jun 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha MT 07
Som min fråga lyder så undrar jag vad folk föredrar att köra runt i , helt skinnställ, delbart skinnställ ? Eller i goretex ?

Står i ett läge nu då jag haft inbrott där dom stulit all min mc utrustning och måste få ihopa allt nu innan min uppkörning det jag hade var goretex men funderar på ett helställ nu .. Nån som har nån bild på er att visa med hel skinn pajj på :D
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Helställ. Känner mig mer ett med hojen i det.

Så även frun, bild körandes i helställ. Att gå runt i det är inte lika klädsamt men det är ju inte meningen heller (Quasimodo )
_DSC0328.jpg
 
Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Skinnställ!
Delbart - mera praktiskt vid gatkörning, stanna o fika/äta m.m.
Helställ - för aktiv körning / bana. Bästa körkänslan. Mer opraktiskt vid stopp.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Skinnställ!
Delbart - mera praktiskt vid gatkörning, stanna o fika/äta m.m.
Helställ - för aktiv körning / bana. Bästa körkänslan. Mer opraktiskt vid stopp.


Samma här.
Mitt helställ är perforerat så det används som det delbara när det är varmt. En regnjacka över när det blir svalare eftersom inget mer än underställ i silke får plats under. :)
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Har lite olika uppsättningar

2 Delat ställ åker på när det är dags för bana/knix ... eller om jag ska ut och köra mer "inspirerat"

men nuförtiden körs 99% i Kevlarjeans , hojsneakers och antingen skinnjacka eller kevlarhoodie (beroende på hur varmt det är)

Har även ett gammalt allväders hängandes ... men det är mera en hyllvärmare , även om jackan har används lite då och då i kombination med jeansen
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Uppkörning i helställ är ingen hit. Dels sänder det signaler till examinatorn att "Hej här kommer någon som gillar att köra rejsigt" och sen har man inskränkt rörlighet något som är sådär vid manöverbana.

När kortet sedan är i hamn får du fråga dig själv vilken typ av åkning det är du gör. Är det fikarundor, bomba satan 10mil eller är det mc semester som är planen?

Jag kör antingen i helställ eller GoreTex. Tidigare var det enbart helställ men med åldern så kommer aversion mot att bli blöt när det är 30 mil hällregn hem...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Allvädersstället åker bara på när jag skall köra i regn eller behöver kunna ha vanliga kläder under för att slippa ombyte.

Blev nytt helställ i år och det kör jag med ibland.

Men allra helst kör jag i mitt 5 år gamla helställ - finns inget som sitter så skönt på kroppen när jag kör hoj - som om någon hade målat dit det.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nästan utan undantag i något av mina helställ. Även vid fikaturer och jobbpendling. De sitter bättre än mitt tygställ, är säkrare än mitt tygställ, bättre kontakt med hojen än mitt tygställ och fåfäng som jag är blir jag snyggare än i mitt tygställ.

Visst, ska jag på längre tur i osäkra väderförhållanden med stopp för annan aktivitet under turen (typ besök i Sala silvergruva) tar jag mitt tygställ och extra regnkläder att dra utanpå. Trots allt är det ju skönt att kunna lätta på klädseln vid transport till fots.

Drömmen skulle ju att som tygställ ha ett Rukka med täta dragkedjor, gore-tex och allehanda finesser. Men det ryms inte riktigt i budgeten och de överfulla utrymmen jag har att lagra grejer i. Tur att jag inte längre sportdyker för då hade jag bokstavligen bott i ett lager...
 

Xanders

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Harley Davidson Nightster 2010
T-shirt och jeans, alltid. Ibland en jeans eller skinnjacka om det blir lite kyligare.
Tycker det är en sjukt konstig grej att man måste ha helkroppsskydd under uppkörningen när det bara är lag på godkänd hjälm
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Allt beror som sagt på vad du skall ha det till... Kör du korta sträckor i fint väder och tänker mest på utseendet, köp ett skinnställ - delbart är mest praktiskt och det du kommer att vilja ha i längden. Kör du bana, självklart helställ.
Skinnställ är skönast, säkrast och ger bäst grepp på hojen när man kör aktivt.

Använder du hojen till pendling och kör längre sträckor i kanske sämre väder är det en helt annan fråga, det är där som allvädersställen kommer in... Där finns det mycket stor spridning mellan rent skräp och riktigt bra och där får behovet och ekonomin avgöra om man köper för 1.500 eller 15.000. Ibland riktigt bekväma att bära när man inte sitter på hojen vilket kan vara praktiskt i vardagen om man vill gå på stan osv. Och så slipper man regnställ. Vissa ser riktigt bra ut också.

Om du inte har tagit kortet ännu så är chansen stor att du inte riktigt vet hur du kommer att köra. I ditt läge skulle jag köpa ett begagnat delbart skinnställ för några lakan och så får du se hur din åkning blir när du väl sätter igång på allvar. Glöm inte ett BRA ryggskydd, dito skor och handskar...
 

Electra

under utbildning
Gick med
15 Jun 2015
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha MT 07
Allt beror som sagt på vad du skall ha det till... Kör du korta sträckor i fint väder och tänker mest på utseendet, köp ett skinnställ - delbart är mest praktiskt och det du kommer att vilja ha i längden. Kör du bana, självklart helställ.
Skinnställ är skönast, säkrast och ger bäst grepp på hojen när man kör aktivt.

Använder du hojen till pendling och kör längre sträckor i kanske sämre väder är det en helt annan fråga, det är där som allvädersställen kommer in... Där finns det mycket stor spridning mellan rent skräp och riktigt bra och där får behovet och ekonomin avgöra om man köper för 1.500 eller 15.000. Ibland riktigt bekväma att bära när man inte sitter på hojen vilket kan vara praktiskt i vardagen om man vill gå på stan osv. Och så slipper man regnställ. Vissa ser riktigt bra ut också.

Om du inte har tagit kortet ännu så är chansen stor att du inte riktigt vet hur du kommer att köra. I ditt läge skulle jag köpa ett begagnat delbart skinnställ för några lakan och så får du se hur din åkning blir när du väl sätter igång på allvar. Glöm inte ett BRA ryggskydd, dito skor och handskar...

Ja jag hade allt i goretex Dainese och det var ok men skyddar egentligen inte så bra .. Jag vill köra mys runder i stan och ibland längre sträcker ... Blandad körning kör på min Yamaha mt07-16 :)


Skickat från min Bitch
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Jag har ett delbart men har aldrig delat det.
Hade jag köp nytt idag hade jag nog köpt det jag tyckte var snyggast och inte tagit hänsyn till om det är delat eller inte. (självklart i skinn).
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag skulle nog rekommendera dubbla uppsättningar och inte kompromissa...
Ett helställ/skinn för fint väder och "hobby-körning" samt ett allväderställ för pendling och ostadigt väder.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Ja jag hade allt i goretex Dainese och det var ok men skyddar egentligen inte så bra .. Jag vill köra mys runder i stan och ibland längre sträcker ... Blandad körning kör på min Yamaha mt07-16 :)


Skickat från min Bitch
Ska du köra mysrundor i stan så räcker det med valfri mc-jacka och kevlarjeans. Det är inte så att du kanar omkull inne i stan i 150 knyck och glider på asfalten 40 meter. När olyckan väl är framme så är det med största sannolikhet en bil involverad - och då gör skinnställ varken från eller till.

Men jag undrar varför man riktar in sig på mysrundor i stan? Vad fan är det för skoj med det? Troligtvis inser du ganska snabbt att det är på landsvägen man har skoj på hoj - och med det sagt så är det ett skinnställ du ska satsa på! Förslagsvis 2-delat.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Uppkörning i helställ är ingen hit. Dels sänder det signaler till examinatorn att "Hej här kommer någon som gillar att köra rejsigt" och sen har man inskränkt rörlighet något som är sådär vid manöverbana.

När kortet sedan är i hamn får du fråga dig själv vilken typ av åkning det är du gör. Är det fikarundor, bomba satan 10mil eller är det mc semester som är planen?

Jag kör antingen i helställ eller GoreTex. Tidigare var det enbart helställ men med åldern så kommer aversion mot att bli blöt när det är 30 mil hällregn hem...

Jag vet inte hur manöverbanan är utformad, men på vilket sätt tycker du ett helställ begränsar rörligheten?

Jag har inte testat ett goretexställ, men tycker ett helställ är smidigt när det väl sitter på, men skulle kunna tänka mig att komplettera med ett goretexställ till kort körning till jobbet mm då sådan körning sker med bil idag pga krångel med vanliga kläder inte får plats under.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har:
Ett ventilerat helställ för bankörning (och mer aktiv körning på gata).
Ett delat skinnställ som blivit för stort så jag använder det för pendling till jobbet. (Får plats med civila kläder under) och lite mysturer på finvägar.
MCjeans och jacka för ännu mysturigare turer, alternativt när det är lite väl jävla varmt och ska pendlas.
Allväders för pendling i mars/april och november, för det är för varmt, halt och allmänt otrevligt att köra med om jag inte behöver all vaddering i dem.

Såå, skinnställ skyddar bäst och skönast, men är lite mindre praktiskt än typ allt annat. Man får liksom packa med sig kläder i ryggsäck, och mina fötter är så stora att jag fyller ryggsäcken med ett par skor. :crash
Allväders har jag aldrig riktigt gillat, byxorna är hala, så jag får dåligt tag i tanken och glider för mycket i sadeln, men praktiska med massor av fickor och man kan ha vanliga kläder under.
MC-jeans är rätt svalt, och jag brukade köra med en skyddsjacka från Halvarsson och en kevlartröja över, riktigt svalt och skönt när termometern kröp över 30 grader. Inte jättebäst skyddsvärde, men det dög att ramla omkull i stan med iaf, vilket jag testade första sommaren med hoj. :3freak
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top