Mc-semester viffer 800 - en besvikelse?

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Tjohej,
(Med risk för att bli hängd på detta eminenta forum)
Köpte mig en viffer 800 2006 i våras och bytte bort en zx10r-2006 då försäkringen blev för dyr. Då jag och cheyen varit på flera utomlandssemestrar tidigare i Europa så kändes det som ett bra alternativ då det satt hårda VATTENTÄTA väskor på samt topbox. Resan gick bra! Körde Tyskland (Mosel) Frankrike, Schweiz, Österrike och Tyskland hem. En sak som jag dock inte kände mig helt tillfreds med var att den inte kändes speciellt stabil. Justerade trycket i däcken och skruvade på stötdämpningen men fick inte till det.. Blev rent ut sagt besviken. Skulle velat blåsa på i 160 på autobahn men när jag kom upp i närmare 140 så kändes det obehagligt, även mot slutet på resan när jag borde vant mig. Det kom BMW 1200, 1500 och 1600 flygandes förbi. Fjr 1300 låg någon minst i 200 med full packning och swoshade förbi.. HUSVAGNAR låg till och med i 130 blås och det var i den filen jag fick ligga. Nä Ninjan jag hade innan med mjukväskor och för den delen min 900 ninja innan dess med mjukväskor kändes betydligt stabilare. Trots mindre kåpor än viffern. Har jag gjort något fel? Tänkt fel? Dessutom har vi genom de åren vi rest på hoj lärt oss att packa jämt och så lätt som möjligt så det var garanterat bättre packat nu än nånsin tidigare.. Fasen jag hade stora planer på hojen. Tänkt riva ner den helt i vinter, pulverlacka ramen svart och lacka den i pärlemorvit med nya fräscha hondadekaler (såna där som sitter på de nya viffrarna!) och bänka den med PC5 men nu känns det inte alls inspirerande. Slängde av allt vad väskor hette och bytte däck när jag kom hem och gasade på själv men har inte fått tillbaka hojsuget.. Någon som har tips?!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur längesen är det sen gaffel/bakdämpare fick service? 10 år kan räcka alldeles förträffligt för att ge riktigt svampig effekt med gammal rutten olja.
Hur fräscha är däcken? Gamla? Konstigt slitage?

Har aldrig kört nån såndär själv, men den allmänna åsikten om dem verkar ju vara att det är en stabil sporttourer.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Hur längesen är det sen gaffel/bakdämpare fick service? 10 år kan räcka alldeles förträffligt för att ge riktigt svampig effekt med gammal rutten olja.
Hur fräscha är däcken? Gamla? Konstigt slitage?

Har aldrig kört nån såndär själv, men den allmänna åsikten om dem verkar ju vara att det är en stabil sporttourer.

Ujj bra fråga troligtvis inte bytt olja i dem. God tanke, olja gör mycket. Det var nytt bakdäck och framdäcket är ca 2 år. Bra spår i båda. Eller hur jag har bara hört gott om dem så tänkte att det kunde vara en bra kompromiss. Kanske är uppblåsta i medierna? Har ställt samma fråga i VFR forumet. Får väl kanske tänka om och sälja den och köpa en ny sporthoj.

- - - Updated - - -

Köp/Byt till nåt av det som körde om dig? :7peta

För tidigt med husvagn har inte ens kids än :7peta
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
VFR är mellanmjölkens mellanmjölk. Obra på allt. Japp, jag har ägt en 99a...mest för ljudets skull.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Definiera stabil litegrann. Vill du ha en hoj som inte vill svänga? Tryck ner gaffelbenen i kronan 2-3mm och se vad som händer, den borde bli lite mer rakt-fram-villig då. Vad var det som var obehagligt?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur lastade du? Kastar man i hemgymmet och vinkällaren i väskorna bak, och toppar det hela med skjuts så blir dom flesta hojar radikalt sämre att köra. Att skippa topbox och köra en tankväska kan helt klart förbättra balansen i hojen.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Hade ca 4 kg last i varje sidoväska, 7kg i tankväskan, 7 kg i topboxen och ett tält på ca 3 kg ovanpå det. Cheyen väger 50kg så inga jättevikter. Hjulen var väl balanserade då jag kollade det när jag kom hem. Inga gamla ostar. Som nämnt så var det inga onödiga grejer med den här gången. Det som upplevdes otrevligt var att det var VÄLDIGT turbulent och ryckigt vid omkörningar och framförallt när man blev omkörd. Svårt att sätta fingret på det. Trodde det skulle bli mindre turbulens med hårda linjeformade väskor men de kanske sticker ut mer än vad mjukväskorna gjort tidigare. Kanske är den där framkåpan som ställer till det. Är den för downforce eller varför är den utformad som den är?
 

Björnbär

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Linköping
Hoj
Honda VFR 02
Har du kollat så inte någon PO justerat upp gaffelbenen i styrkronan för att få en lite mer kvicksvängande cykel?

Är det Givi-väskor eller original på den? Eller något annat?
 
Last edited:

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Har du kollat så inte någon PO justerat upp gaffelbenen i styrkronan för att få en lite mer kvicksvängande cykel?

Är det Givi-väskor eller original på den? Eller något annat?

Det har jag inte kontrollerat. Vet du var den ska sitta? Det är originalväskor på den.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ägt en VFR800 och den var klippstabil med/utan passagerare.
Men inte haft sidoväskor mm, hur går den utan dessa?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Även kört en ny VFR, lika stabil...

Är det inte väskorna, är det feljusterad rake eller slut fjädring
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Har haft för lite tid för att utvärdera utan väskor. Kom hem för drygt en vecka sedan men så snart det går ska jag ut och köra. Vad är rake? Det verkar som om det är fjädringen/stötdämpningen det hänger på. Ska kolla under morgondagen på öhlins eller något annat märke. Om inte fjädringen håller 2000 mil utan att sacka efter bör den nog bytas till annat fabrikat. Är en kille på vfr forumet som insåg att hans fjäder var slut nyligen (2008 årsmodell) tack för matnyttig diskussion!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har haft för lite tid för att utvärdera utan väskor. Kom hem för drygt en vecka sedan men så snart det går ska jag ut och köra. Vad är rake? Det verkar som om det är fjädringen/stötdämpningen det hänger på. Ska kolla under morgondagen på öhlins eller något annat märke. Om inte fjädringen håller 2000 mil utan att sacka efter bör den nog bytas till annat fabrikat. Är en kille på vfr forumet som insåg att hans fjäder var slut nyligen (2008 årsmodell) tack för matnyttig diskussion!

Kan ju vara någon tidigare ägare som skruvat fjädring utan att veta något om det, skruva tillbaka gaffeln och bakdämparen till fabriksinställningar?
Men, det kan nog vara en bra idé att byta gaffeloljan iaf. Gjorde stor skillnad på min SX, redan efter 4200 mil (och 4 år)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har haft för lite tid för att utvärdera utan väskor. Kom hem för drygt en vecka sedan men så snart det går ska jag ut och köra. Vad är rake? Det verkar som om det är fjädringen/stötdämpningen det hänger på. Ska kolla under morgondagen på öhlins eller något annat märke. Om inte fjädringen håller 2000 mil utan att sacka efter bör den nog bytas till annat fabrikat. Är en kille på vfr forumet som insåg att hans fjäder var slut nyligen (2008 årsmodell) tack för matnyttig diskussion!
Rake = gaffelvinkel
Ju närmare lodrät gaffelvinkeln är desto nervösare/snabbare kommer styrningen vara och ju längre från lodrät desto långsammare/trögare kommer styrningen att vara. Och här kan tiondels grader/millimetrar av gaffelbenens position i kronan göra skillnad. Sporthojar har ofta en ganska brant gaffelvinkel medan så kallade "custom" brukar ha flackare gaffelvinkel.
(det finns även mer som spelar in i styrgeometrin på en tvåhjuling, men det är en av grunderna)

Antalet mil är ju inte det enda som påverkar när det är dags att göra service på fjädringskomponenterna. Även tid spelar in. Precis som med motor och bromsar. Även om man bara skulle köra 200mil om året så är det inte lämpligt att vänta tre år mellan oljebytena i motorn om serviceintervallet på oljan är 600mil, utan årligt oljebyte är att föredra. Samma sak med bromsvätskan, minst vartannat år är det dags att byta den. Och väntar man för länge mellan bytena av gaffeloljan brukar den både se ut och lukta som piss (eller iaf något annat otrevligt), och fyller nog ungefär samma funktion i gaffeln.

Och det är många som slarvar med gaffelservicen. Så länge gaffeln ser hel och ren ut och har någon slags stuns i sig fortsätter man att köra.

Gaffelfjädrarna utsätts ju hela tiden för en statisk belastning även om hojen inte körs. Så länge som man inte har ett depåstöd som inte lyfter i kronan. Men även då är det ofta lite belastning på fjädrarna eftersom de trycker emot lite när man sätter på locken på benen, det brukar för det mesta inte vara så fjädrarna skallrar runt lösa i innerbenen.

Är gaffelfjädrarna gamla och trötta får det framändan att sjunka ihop lite. Vilket ger en brantare gaffelvinkel och nervösare styrning. Men det är ju bara att mäta fjädrarna och jämföra med vad verkstadshandboken anger som gräns för när det är dags att byta.

Om man lastar hojen på tok för baktungt så att man inte har tillräckligt tryck på framhjulet kan det också göra att hojen känns lite vinglig. Ca 20kg packning och 50kg flickvän (plus väskornas och monteringstillbehörens vikt) bör inte vara tillräckligt för det. Dessutom är alla former av last ett effektivt vindfång som kan störa köregenskaperna, även om luften torde passera lättare över hårda väskor än mjuka.

För dig kanske det var en kombination av olyckliga omständigheter som gjorde att hojen kändes vinglig. En gaffel i behov av service och lasten.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Ägt -97 Viffer och kört även nyare. Nedpackade med väskor. Känner inte igen mig i dt du skriver. Något är vajsing med hojen!!!

Bra touringlok är annars 954:an fireblade, men dock sämre åk-komfort för passageraren.

/KaliZ
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Okej i morgon sker det. Ska kontrollera sag samt rake då jag fått ihop några som kan hjälpa till samt kollat runt på youtubefilmer hela veckan :p . Ska bli mycket intressant att se vad det ger. Har beställt Haynes manual men kommer först slutet på nästa vecka.

De filmer jag kikat in är:

www.youtube.com/watch?v=Ikjw4IheeF4&list=LLDIKki-BtlWPamC4YesUAvw&index=1

Vet inte riktigt hur justeringen ska vara för vardagsåkning men satsar på baninställning för att se hur det känns.

www.youtube.com/watch?v=ZtzTyCKh5fY&list=LLDIKki-BtlWPamC4YesUAvw&index=2

Vet inte vad sag ska vara på vfr men kör på 35 mm bak och fram. Verkar vara en rätt bra setup eller vad kör ni själva med??

Det lutar åt att jag satsar på hojen ändå. Helrenovering av gaffel samt bakdämpare blir ytterligare projekt i vinter. Någon som vet hur yss dämpare är? finns på ebay för 3.000:- kanske är bättre än att renovera originaldämparen med ny fjäder osv?
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Ok gick precis igenom hojen.

Sag

Fram:
L1 - 12,8 cm
L2 - 8,0 cm
L3 - 8,7 cm

L1-(L2+L3)/2=4,45

3,5-4,45=0,95

Alltså ska jag justera framgaffeln 0,95 cm. Har inte verktyg här så gör detta i eftermiddag. Vilket håll?

Bak:
L1 - 44,6 cm
L2 - 41,2 cm
L3 - 41,3 cm

L1-(L2+L3)/2=3,35

3,5-3,35=0,15

Alltså ska jag justera bakfjädringen 0,15 cm. Vilket håll?

Rake

Mätte från gaffelkronan till toppen på gaffelbenen (alltså inte justerskruven utan där det är plant) och fick det till 45mm. Ska justera detta i eftermiddag till 41mm som Björnbär nämnde.

Vad beträffar flödet genom stötdämparna så tyckte jag att det kändes rätt bra. Den studsade varken något extra bak eller fram. Kändes som den tog ungefär en sekund att komma upp igen och liksom satte sig som Moss nämnde i den ena av filmerna så justerar inget där.

När jag gjort ändringarna ska jag ut och provköra i morgon och känna efter lite.

Finns det någon erfaren förare i Borås området som kan tänka sig att ta en snabbtitt på min setup och tycka till?
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Tänk även på att du behöver en inställning för 2 pers o packning, en annan för solokörning utan väskor.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top