Hjälp med en Yamaha DT50SM 2007, (moped)

Hanne

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2016
Ort
Ystad
Hoj
2016 Yamaha YZ85
Tjenare de är så här att min brors moped totalt vägrar att starta den har varit helt lustig. har den fått stå cirka en timme, så har den startat i cirka en minut gasar man då så dör mopeden, tomgången har varit Max inskruvad och då har den legat på normal varv som den ska göra skruvar man ut den så dör den om man inte då ger den lite gas, sen ett två tre så över varvar den så in i helvete på tomgång, givetvis för den är max inskruvad, men varför ändras moppen så helt plötsligt behöver den max tomgång för att kunna hålla sig vid liv sen ett två tre så är den för hög och du kan skruva ut skruven och sänka den till normalt då, sen nästa gång han ska köra samma problem tänkte nämna detta ifall de har något med huvudproblemet att göra, hur som helst nu till de riktiga problemet!

Moppen har nu lagt av helt totalt asså den vägrar starta, har provat putta den med min cross och den tänder ändå inte till som den ska, köpte nytt tändstift till han kickat sprungit och kört med crossen än en gång utan någon framgång!

Skruvade av tändstiftet och kollade på det. Då ser de helt oanvänt ut, inte gyllenbrunt inte ljust inte mörkt ingenting ser sprillans nytt ut, kickar man sedan för att kolla gnista så kommer de gnista, fick mig en jävla stöt av den :lol ,

bestämde oss för att kolla kolv och cylinder, då de tidigare har flugit ut gnistor ur avgasröret och de är efter det som moppen har börjat bete sig helt stört.

kan ju säga så mycket som att toppen av kolven va helt kolsvart gick inte ens tvätta med bensin, ena sidan på kolven har riktigt djupa hack, detsamma gäller ena sidan av cylindern det är alltså riktigt djupa hack tror inte ens de finns en chans att hona den, de såg rent ut sagt för jävligt ut, kan detta bidra till att moppen då inte startar? att cylinder & kolv helt enkelt gjort sitt? men de jag personligen tycker är lustigt, de är att det är fortfarande Komp i moppen trots att kolv & cylinder har sett ut på detta vis, de har inte heller varit direkt dåligt komp eller så utan de har varit helt ok, annars brukar man ju känna när cylindern eller kolven håller på att ge upp.

min bror hade dock läst något liknande problem gällande samma modell och årsmodell, då var de CDI boxen som va trasig, men skulle den va trasig borde jag väll inte få gnista på stiftet eller? (kan ej de där med elektroniken)

är de någon som har varit med om något sånt här? eller har lite kunskap jag har bidragit med allt jag själv vet och kan men de löser ju inte problemet dessvärre, tycker synd om stackarn fått lägga 15k på mopeden och knappt kört 3 månader innan den gick sönder.

Kan de va kolv & cylinder? eller är de något knas med förgasaren?

Tacksam för alla svar & tips då han antagligen kommer får skrota den om vi inte fixar den, eller sälja den som reservdels hoj men de är ju knappast så att han får tillräckligt med pengar till en ny.
 
Last edited:

Hanne

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2016
Ort
Ystad
Hoj
2016 Yamaha YZ85
Såg att de stod i reglerna att endast MC relaterade frågor få vara här, dumt av mig att inte läsa först, antar att denna ska vara i OT, så hoppas någon mod kan flytta den åt mig?, ber om ursäkt för mitt slarv:huvet
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Jaa asså jag vill inte vara sån, men du säger ju själv att du har hittat problemet? Byt cylinder och kolv och se om hojen funkar sedan.
 

Hanne

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2016
Ort
Ystad
Hoj
2016 Yamaha YZ85
Jo ny cylinder och kolv är på G, tänkte mer se om de finns någon som har lite fler tips va de eventuellt kan bero på, hojen har ju säkert rullat 10 timmar efter de att de flög gnistor ur avgasröret, så den har ju ändå fungerat trots denna helt sjuka cylinder och kolv.

Och min tanke var väll mest att mopeden borde väll inte starta pga av de? när den gjort de innan liksom, kompet och allt finns där så tanken är ju mer, att kan de verkligen va så att cylindern är problemet till att den inte startar? Cylindern behöver ju bytas i vilket fall efter vad vi upptäckte, men får väll se när vi slängt på den nya cylindern om vi får igång den, hade jag fått lite mer tips och så fram tills den kommer så har vi ju lite fler saker vi kan prova på om de nu skulle vara så att cylindern inte hjälper menar jag, för annars får vi ju sitta säkert ett par tre dagar efter de och leta efter andra fel som de kan bero på.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Rengör förgasarens alla munstycken noga för de låter mest som förgasarfel. Och sitter det inte bränslefilter på den så sätt dit ett. Kolla även så bensinkranen ger bra med soppa. Om bränslekran är vacumstyrd så ska de komma lite soppa när man kickar och de ska rinna när den startar.
 

Hanne

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2016
Ort
Ystad
Hoj
2016 Yamaha YZ85
Vad exakt menar du med borrat ur pluggen? den som sitter i avgasröret? isåfall ja, jackat kolven nej absolut inte, utan den har blivit jävulskt sliten när den körts, och antagligen va den riktigt sliten redan när han köpte den.

Kan ta en bild och bifoga nästa gång jag är där, för vad jag vet så ska en cylinder honas om du så bara fastnar lite lite med nageln i någon repa, dessa Hack i cylinder och kolv var säkert närmare en halv centimeter djupa. och de är ärligt talat ett under att de ens har varit komp i den så som den såg ut.
 

Hanne

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2016
Ort
Ystad
Hoj
2016 Yamaha YZ85
tänkte vi skulle plocka av förgasaren och göra rent den grundligt samtidigt som vi ska sätta på cylindern mopeden saknar bränslekran och är vacumstyrd, finns inget bränsle filter men ska slänga på ett då,

så om vi säger så här då att vi plockat av förgasaren och rengjort den, då sätter vi på allt igen dvs tank osv sen kollar vi då så att de kommer bränsle ner i slangen när vi kickar?


Tack för tipset (Y)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hmm, dåliga vevaxeltätningar kanske?

Etanolen i bränslet nuförtiden käkar upp allt som inte är av rostfritt stål :mad:
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top