Klickande i motorn?

krafta

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2011
Ort
sundbyberg
Hoj
Kawa z750
Hej,

Upptäckte för några mil sedan att om jag håller in kopplingen i rullande fart så känner jag ett klickande. Det känns även om kopplingen ligger på, känns mer när alla vibrationer försvinner vid indragen koppling. Svårt att lokalisera från vart, det känns i hela hojen och väldigt lite hörs lite. Det känns ungefär vartannat hjulsnurr. Hittar ingen info om det, någon som har en aning?

Ingen aning om det ska vara så men känns dumt att ignorera när det kan gå riktigt illa om något går sönder vid fel tillfälle.

Det är en Kawa z750 2011 som har gått 1200mil

Tack,
Andreas
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Hjullager? En länk på kedjan som har kärvat fast? Nån skillnad om du bromsar?
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Hej,

Upptäckte för några mil sedan att om jag håller in kopplingen i rullande fart så känner jag ett klickande. Det känns även om kopplingen ligger på, känns mer när alla vibrationer försvinner vid indragen koppling. Svårt att lokalisera från vart, det känns i hela hojen och väldigt lite hörs lite. Det känns ungefär vartannat hjulsnurr. Hittar ingen info om det, någon som har en aning?

Ingen aning om det ska vara så men känns dumt att ignorera när det kan gå riktigt illa om något går sönder vid fel tillfälle.

Det är en Kawa z750 2011 som har gått 1200mil

Tack,
Andreas
Klickar det i stillastående läge med koppling inne?

Inte som typ Ducati skrammel från kopplingen?


---

Jag hade liknande med min Ducati faktiskt. Va bakre hjullager som va kasst.

Trodde det va bakrbromsen. Kopplade bort helt, samma ljud.

Så upp på pitstand och känn och lyssna på bakre lager :)



Edit: det du kan göra är att du kör upp i lagom hastighet (på fri väg) ner i neutralt och in ned koppling. Slå av motorn och bara glid. Låter det fortfarande då så är det inte motorn iaf.
 
Last edited:

krafta

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2011
Ort
sundbyberg
Hoj
Kawa z750
Hjullager? En länk på kedjan som har kärvat fast? Nån skillnad om du bromsar?

Jag kollade länkarna för inte så länge sen men jag ska ta en noggrannare titt igen! Ingen skillnad som jag tänkt på, ska ut strax och testa. Hjullager låter inte helt orimligt. Tack för tipsen, alla ska kollas!
 

krafta

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2011
Ort
sundbyberg
Hoj
Kawa z750
Klickar det i stillastående läge med koppling inne?

Inte som typ Ducati skrammel från kopplingen?


---

Jag hade liknande med min Ducati faktiskt. Va bakre hjullager som va kasst.

Trodde det va bakrbromsen. Kopplade bort helt, samma ljud.

Så upp på pitstand och känn och lyssna på bakre lager :)



Edit: det du kan göra är att du kör upp i lagom hastighet (på fri väg) ner i neutralt och in ned koppling. Slå av motorn och bara glid. Låter det fortfarande då så är det inte motorn iaf.

Bra tips! Testade att göra som du sa. Kommer som tur är inte från motorn. Då vet jag inte att det är de. Får fortsätta felsöka upphängning och bromsar.

Några mer tips?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Kan det vara så att nån kolv i bromsoken kärvar och att något belägg rör på sig? Det skapade ett klickande ljud på min hoj.

Edit.. Det borde du ju inte känna i hela hojen iofs... Men nu när du uteslutit motorn så åk hem till en polare med depåstöd både fram och bak, upp med hojen och börja felsökning. Snurra hjulen, ryck osv... Jag hade även glömt smörja kedjan ett tag en gång och då var det någon eller några länkar som kärvade varje varv! Försvann efter smörjning.

Lycka till.
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top