Uppkörning Skövde.

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
Snart dags för min uppkörning, tänkte höra om någon här kört i skövde, vilka är dom vanligaste vägarna som man får köra, eller testas på? man utgår juh från flygplatsen drygt en mil utanför skövde:).
 

simon.svensson

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2013
Ort
skövde
Hoj
letar
jag körde upp i skövde. jag utgick ifrån trafikverkets? lokaler vid hasslum.
inligt min uppkörnignsinstruktör så körde han lite på måfå men jag kan tänka mig att det finns vägar han föredrar och använder mer än andra för att kolla specefika delar.

jag körde ca 25 minuter tror jag det var.
jag antar att du känner till skövde någorlunda så jag beskriver i all enkelhet min resa.

den första i min grupp utgick ifrån flygfältet eftersom vi var där då. resterade 3 fick köra tillbaka tillsamans med körskolelärarna till trafikverkets lokaler och invänta start där.

* trafikverkets lokaler
* hasslumsvägen till väg 26 mot stallsiken
* vänster in på nolhagavägen vidare mot karstorpsvägen
* vänster vid ishallen in på ekängsvägen
* höger in på lerdalavägen
* vid krönet på backen vänster in mot åsbotorp ( bakvägen till billingehus (grus, dold vänstersväng utför och dold högersväng uppför))
* förbi billingehus in på alphyddevägen
* vänster in på norra bergvägen
* vänster vid kvantumhuset in på gamla kungsvägen
* raka spåret förbi mörkerkorset, mariesjö och vänster vid toyota tillbaka till startplatsen.

dom som körde upp samtidigt som mig körde andra sträckor tror jag.

kör lungt och metodiskt så går allt fint skall du se. känner du på dig att du missade/ gjorde någonting fel så säg det till instruktören så ser denne att du åtminstonde vet att du själv uppmärksammade ditt misstag.
 

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
min utbildare tycker att jag är för snäll på gasen, plus att jag inte använder fram och bakbroms tillräckligt mycket. hur blev du utbildad till köra? jag själv planerar min körning och försöker om går motorbromsa för att slippa stanna, min instruktör säger, motorbroms, hjälpbromsa med bak/frambroms växla ner till andra växeln, osv osv.
 

simon.svensson

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2013
Ort
skövde
Hoj
letar
vem går du hos?
se bara till att vara aktiv i din körning (motorcykel skall köras, inte åkas).
samma sak med bromsarna. se till att markera ordentligt att du använder dom när du väl använder dom.

jag ser inga problem med att du planerar din körning. men det får ju inte gå till överdrift osv.
dock så tror jag inte att mc är lika "ecodriving" som bil är. detta har jag dock inga belägg för. men det är min uppfattning.
 

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
vem går du hos?
se bara till att vara aktiv i din körning (motorcykel skall köras, inte åkas).
samma sak med bromsarna. se till att markera ordentligt att du använder dom när du väl använder dom.

jag ser inga problem med att du planerar din körning. men det får ju inte gå till överdrift osv.
dock så tror jag inte att mc är lika "ecodriving" som bil är. detta har jag dock inga belägg för. men det är min uppfattning.


Jag går hos Magnus på nya trafikskolan, men när jag väl motorbromsar så använder jag fotbromsen för att tända bromsljuset för att uppmärksamma att jag sänker farten innan korsning, visst finns det stunder när man måste använda vanliga bromsen med, Magnus sa på första lektionen att, markera med körriktningsvisaren vart du ska, sen släpp gasen och motorbromsa, hjälp bromsa sen med bak samt fram broms för sänka farten ytterligare sen växla ner till en passade växel, när du ser att det väl är fritt sväng ut på den korsande vägen och gasa upp till den angivna hastigheten
 
Last edited:

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Magnus är väldigt duktig så du är i goda händer! som de nämnts tidigare, motorcykel är mycket smidigare än bil och ska därför också framföras på ett smidigt sätt. Dvs gasa snabbt upp till angiven hastighet, mjölka inte för mycket på gasen :tummenupp
 

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
Jo han är duktig, ska köra med han på måndag igen, han fokuserar mer på att ja ska få köra så mycket som möjligt innan min uppkörning som är om en månad. Kör 2x80 lektioner, vilket är super. Ja jag ska kräma på mera ska ja göra istället för ligga och gasa mjukt,

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
 

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
Hade min andra körlektion idag med Magnus, idag gick de bättre, ja var inte lika nervös. De var så pass att han bokade uppkörnning till mig den 9 september, ska ha en lektion kanske två till, en i trafik och en på manövern. Fick läxa att kunna säkerhetskontrollen med, han tyckte ja förklarade sakerna ja gjorde på säkerhetskontrollen idag så bra så han blev stum. Haha. Till slut fick ja höra, skit snyckt jobbat idag. Så ska de se ut

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
 

Knug

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2016
Ort
Tibro
Hoj
Kawasaki Er6-n, 09´
Jag gjorde min uppkörning i Skövde nu i våras. Jag hade turen och fick köra från flygfältet vilket gjorde att jag mest fick köra liten landsväg. Körde från flygfältet sedan vänster efter korsningen mot Knistad. Kom då ut bakom trädgårdsstaden och sedan tog vi vänster i stora rondellen vid stallsiken så man åkte mot Volvo. Sen höger ner till rondellen sen in till trafikverket.

Det var faktiskt förvånansvärt lätt vilket jag inte trodde det skulle bli :Bugar
 

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
Kanske ska be Magnus säga till han att jag får börja köra den dagen då, haha

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
 

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
uppkörning börjar närma sig nu, börjar bli nervös över att jag kanske inte klarar de, har trots allt bara kört två gånger med Magnus, Fast enligt han så tyckte han att ja var redo, de var Magnus på skolan som bokade provet, vet inte liksom om ja är redo. tankarna går fram och tillbaka.
 

simon.svensson

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2013
Ort
skövde
Hoj
letar
det skall vara nervöst. det är possitivt.
i övrigt så har magnus bra koll på sina elevers färdigheter.
ta det lungt och metodiskt bara.
 

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
det skall vara nervöst. det är possitivt.
i övrigt så har magnus bra koll på sina elevers färdigheter.
ta det lungt och metodiskt bara.


Jo det är sant, ja jag litar på Magnus han tyckte att ja presterade så pass att han tyckte de var godkänt, ska ha en eller två lektioner till innan, sist var jag inte lika nervös så krypkörningen gick perfekt, samt högfarten fick ja lära mig lite nya saker vid undanmanövern och vändningen:) nyttigt var de:)
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Inget o va orolig över. Hur många lektioner man har tagit har inget o göra med hur redo man är för en uppkörning. Vissa tar inga lektioner, vissa tar flera stycken. Anser han att du är redo så är de bara och köra. Om man sen ändå skulle misslyckas, so what? Bara ta åt sig de man behöver förbättra och försöka på nytt:tummenupp
 

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
Väldigt vad tiden har gått fort när man har roligt, ska uppdatera lite, hade min tredje lektion i Onsdags där vi fokuserade på körning i villa område, samt Hur man placerar sig innan rondellen samt när man kör igenom den. ska ha lektion nu på Måndag och Tisdag, Måndag blir det landsvägs körning, tisdag repetition på Lågfart/högfart samt bromsning, Sen nästa tisdag efter så blir det repetition igen på alla moment, för Onsdag nästa vecka är det uppkörning för min del, Blir bara jag som kör upp via Magnus, Startar från flygfältet i Skövde, Någon som har tips vilken/vilka vägar man kör när man kör från flygplatsen i Skövde?:D mvh
 

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Varför ens noja? Åk dit, gör din uppkörning. Klarar du de så klarar du de, om du misslyckas finns det fler chanser?
 

Christian8906

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2015
Ort
Töreboda
Hoj
Yamaha Dragstar 650 (1998)
Nej men så är de väl för alla, hade körning idag och efter idag så känns allt bra, satte manöverbanorna klockrent tyckte Magnus, och för första gången så tyckte ja de med, så nu är ja laddad till tusen inför Onsdagen

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk
 

alltitude

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha mt 07
Jag körde upp tidigare i aug, förvisso i Stockholm. De vet att det är en nervös situation och gör allt för att man ska slappna av.

Jag var först ut och kunde hålla nerverna i schack så klarade allt på första, men medan jag väntade oc såg de andra så fick många upp till 3-4 försök på att fixa det. T.ex. Fick göra om lågfarts 1 gång, två gånger på högfart etc.

Så om du nu kan köra och råkar ha en dålig dag så finns det säkert marginal för fel och få göra om.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top