Diodbaklampa pulserar i takt med blinkers, löses med kondensator?

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Hej! Fick en 2:a på besiktningen för att diodbaklampan blinkar/pulserar svagt i takt med blinkersen (glödlampor) när de används. Hojen (KTM 660) har ursprungligen glödlampor runt om så gissar att problemet var mindre märkbart då. Jag har provat en handfull kondensatorer av varierande storlek varav den största (470 µF 16 V) fungerade sämst. Den blinkande effekten förstärktes bara. Satte kondensatorn endast vid minuspolen, behövs det även till plus för bak- och bromsljus?

Har ni något tips? Ska jag köpa större kondensatorer? Vet att urladdningstider etc går att beräkna men lyckas inte mäta resistansen kondensatorn ger, så no bueno.
 

Marcus80

Guest
Jordfel helt klart och löses inte med en kondensator. Kondensator utjämnar bara mellanrummet mellan topparna. Du har likström i hojen, det betyder att du bara har 25 toppar per sekund. Kondensator ser då till att du har en topp hela tiden, då den laddas ur när topparna försvinner. Det du troligt vis behöver är ett motstånd på motsvarande effekt det du tagit bort då du bytt till led. Eller börja leta jordfel.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Underdimensionerat elsystem i Kåtten? (Precis som i min Sprint RS !)
Ju tunnare kabel, dessto lägre vikt !

Och med Glödlampor runt om så har de så lång fördröjning mellan varierande spänning och varierande lamp ljus så det syns inte när du använders blinkers?

Jag skulle dragit en 2,5mm2 direkt från bakljusets - (minus) anslutning till batteriets - (minus) anslutning. Om det finns något batteri. (?)
Annars till spänningsregulatorns - (minus) anslutning.

Men det enklaste kan vara att byta diodbakljuset till en glödlampa.
Lättare än börja rota i spindelnätet av för tunna elkablar.

Eller är det så enkelt att det räcker med att dela och sätta ihop alla kontakter i "jorden" mellan bakdelen och batteriet/ laddningsregulatorn för det är ärg på dom?

Ska du använda en kondensator ska den kopplas mellan + och - direkt vid anslutningarna till diodbakljuset och du måste sätta en diod i en av ledningarna för att hindra att sjunkande spänning på grund av den kraftiga strömmen till blinkers direkt påverkar också kondensator spänningen och diodbakljuset.

Jag testade koppla en kondensator på 6800uF först till batteri och sedan till ett diodbaklyse. Det tog ca 2 sekunder från fullt ljus till inget ljus. Eftersom blinkfrekvensen är 90blink/minut så är varje blink 0,7 sekunder.
Då räcker inte 6800uF för att ta bort variationerna utan det behövs tex 4 st kondensatorer på 6800uF. Diod, Motstånd för att inte skada diod med "startström" till kondensatorbatteriet på 27000uF. Och nu börjar det bli komplicerat.

Enklare med en kopplingsledning 2,5mm2 från biltema. Om du inte löser det på annat sätt.
Biltema 353885 är svart 2,5mm2.
 
Last edited:

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Inser nu att jag var lite väl pigg på att köpa delar utan att tänka först. Blandade ihop kondensator och lågpassfilters funktioner.

Såg aldrig hur pass dåligt det var innan (min bror som besiktigade, sen gick baklampan sönder), men så här ser det ut nu: https://gfycat.com/EvenAgitatedCurlew

Bytte baklampa och monterade nummerplåtsbelysning (carspect såg mellan fingrarna på det innan) samt kontrollerade att alla blinkers och baklampan hade direkt kontakt med ramen. Vet inte hur man gör för att upptäcka fler jordfel efter det. Besiktningen godkände hojen idag men har köpt en påse motstånd att experimentera med så fort jag fått hem en riktig baklampa.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Klassiskt jordfel.
Ta en tråd och anslut den tillfälligt mellan en bra jordpunkt på bakljuset och motorblocket.
Om pulseringen då försvinner är det jordfel.
Om man är tillräckligt händig med en MM så går det att mäta upp rätt snabbt, men HUR det får nån annan med mer tålamod förklara.
(Mitt tog slut igår sen jag införde Win 10 i datorn (ren skit, enbart för "kändisnyhetsssurfare" och surfplattelek).
Värdelöst för vettigt bruk)

Kondensatorer och annat trams tillför inget.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top