Bakbromsen började plötsligt bromsa vid provkörning efter luftning

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Hej.

Jag har under en ganska lång period haft problem med bakbromsen.
Den svampar och har inte så värst mycket bromsverkan vilket jag inte brydde mig så mycket om då jag knappt använder den. Tyvärr är svensk bilprovning lite mer intresserade av att min bakbroms inte fungerar så till slut blev jag tvungen att göra något åt problemet.

Luft i systemet eller dålig bromsvätska var jag inne på så jag luftade genom att öppna och stänga nippeln på oket samtidigt som jag pumpar med fotbromsen. Gick sådär.
Bestämde mig till slut för att riva både ok och bromscylinder. Tog ut pluncharna för att rengöra. Allt såg fint ut i oket.


Fyllde sedan systemet med Biltemas bromsluftare genom att suga vätskan från koppen till oket. Tog en bra stund innan jag fick bromsen att fungera, fick inte fram något bromstryck när jag pumpade med fotbromsen. Skam den som ger sig.
Lufta, suga och suga och lufta och till slut kändes det hyfsat.

Stack ut på en liten provtur. Provbromsade och fick hjulet att låsa sig vilket inte gått tidigare. Tänkte att "Perfekt!, då är det bara att åka på besiktningen imorgon".
Tankade och tog en tur ut på motorvägen. Alldeles efter påfart känner jag hur bromsen plötsligt ligger på. Tar och stannar på motorvägen efter några hundra meter då bromsskivan är knallröd. Fotbromsen är stum.
Fick bromsen att släppa när allt kallnat någorlunda som tur var.
Lyckades ta mig hem i lugnt tempo.

Frågan är vad som hände?
Min teori är att det fortfarande är lite luft kvar i systemet som expanderat vilket gjort att den bromsar hårdare. Skedde säkert av att värmen ökade en aning när jag började köra fort på motorvägen. Troligen av att beläggen låg på lite mot bromsskivan. Jag hade en aning för mycket bromsvätska i koppen. På MAX eller strax över. Jag ställde även "tryckpinnen", den som trycker på kolven i bromscylindern, lite tajtare för att få bromsen att ta tidigare. Det bör inte spela någon roll hur tajt den är så länge kolven i cylindern tillåts gå hela vägen tillbaka i cylindern.

Är det något med bromscylindern?
Har vi någon bromsexpert på forumet?
Bromsar är något jag hållit på med minst så tips är välkomna.
 
Last edited:

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Går det släppa lite i pedalen? Kanske under bromscylindern o ha lite större glapp till pedalen innan den tar.
Verkar som att den inte har chans att släppa på skivan
 

Marcus80

Guest
Har varit med om samma fenomen fast på en fyrhjuling. Skruven du ställt för att få bromsen att ta tidigare var för tigt så trycket gick inte tillbaka när man släppte på bromsen. Prova skruva ur den lite så får vi hoppas det blir bättre.
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Går det släppa lite i pedalen? Kanske under bromscylindern o ha lite större glapp till pedalen innan den tar.
Verkar som att den inte har chans att släppa på skivan

Har varit med om samma fenomen fast på en fyrhjuling. Skruven du ställt för att få bromsen att ta tidigare var för tigt så trycket gick inte tillbaka när man släppte på bromsen. Prova skruva ur den lite så får vi hoppas det blir bättre.


Tack för era svar!

Glappet i pedalen justerade jag till nästan obefintligt men utan att påverka cylindern i sig så trycket ska ha kunnat gå tillbaka utan problem. Nu kan ju jag i och för sig ha klantat mig och ställt den så tight att jag påverkat cylindern kanske en ynka millimeter och det är ju ändå ganska mycket.
Den släpper trycket utan problem när den är kall och står i garaget.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Nu kan ju jag i och för sig ha klantat mig och ställt den så tight att jag påverkat cylindern kanske en ynka millimeter och det är ju ändå ganska mycket.

Se till att du har ett ordentligt spel där så slipper du låsningen. Allt expanderar när det blir varmt.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Låter som att du hade lite för mycket bromsvätska i och för lite spel på pedalen
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Du ska ha ett litet luftventilationhål i bromsvätskebehållaren, och det SKALL vara öppet, inte igensatt!
Luft expanderar vid uppvärmning och ger "automatbroms"..
Förutsätter att bromskolv(arna bak löper fint i loppet..
 

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Du ska ha ett litet luftventilationhål i bromsvätskebehållaren, och det SKALL vara öppet, inte igensatt!
Luft expanderar vid uppvärmning och ger "automatbroms"..
Förutsätter att bromskolv(arna bak löper fint i loppet..

De löper hur fint som helst.
Jag tror på en kombination av lite för mycket bromsvätska i behållaren och aningen för lite spel på pedalen.
Åtgärdar detta i eftermiddag och tar en provtur igen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top